menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Perkgoed verplanten

michealmcdermot

Michealmcdermot

Dit voorjaar voor het eerst proberen te zaaien, is niet zo'n succes geworden. Mijn eerste petunia's ontkiemden niet en het andere petuniazaad begint nu pas na enkele weken te kiemen, ondanks de kweekbak op de vensterbank in de zon...
Denk overigens dat het aan het zaad ligt, dat ik via via heb...

Daarom heb ik twee weken geleden 60 petunia stekjes gekocht bij de Lidl, zodat ik deze zomer hopelijk toch nog mijn steigerhouten bloembak van 5x1mtr vol kan zetten met bloeiers...

Nu heb ik al deze stekjes vrij direct over gezet van de tray naar een eigen (9cm) potje, maar ondertussen zijn er al wel een stuk of 20 dood... Heb een gedeelte in de schuur voor het raam en een gedeelte wat meer in de hoek van de schuur gezet. De schuur heeft diverse dakpannen eruit (en dus voldoende ventilatie?).Er lijkt niet veel verschil in sterfte tussen deze twee partijen. Tijdens de vorstnacht van vorige week, heb ik ze allemaal binnen gezet. Na het overzetten overigens een goede scheut water gegeven in alle potjes. De bovenste aarde is redelijk droog, bij de overleden plantjes voelt de potgrond echter nog wel gewoon beetje vochtig aan.

Mijn gedachte was dus om stekjes over te potten, zodat ze alvast wat konden groeien, en ze half mei bij het uit planten snel zouden bloeien... Is dit naief gedacht? Want als het zo door gaat, heb ik half mei geen plant meer over... Had ik dus beter kunnen wachten met het kopen van stekjes tot half mei? Of worden deze dan al niet meer verkocht per tray en betaal je dus dik als je zoveel plantjes nodig hebt? Of gaat het toch nog goed komen denken jullie?

Alvast bedankt voor jullie reacties voor deze totaal onervaren tuinman :P
donderdag 24 april 2014 - 16:32
Roeli

Roeli

Volgens mij had je ze beter gelijk op hun plaats kunnen zetten.
Heb ik ook gedaan en ondanks een nacht vorst, geen enkel probleem.

gr. Roeli
donderdag 24 april 2014 - 19:10
michealmcdermot

Michealmcdermot

Ook met de -7 graden vorst hier in Brabant denk je?
vrijdag 25 april 2014 - 10:20
Roeli

Roeli

Ja, alleen moet je er dan 's nachts even iets overheen leggen, bv. een stuk plastiek.
vrijdag 25 april 2014 - 10:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon