menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Witte puntjes op orchidee

Ga naar meest recente reactie

zourky

Zourky

Dag vrienden ,

Deze orchidee planten hangen nu terug buiten er zijn bloemen in geweest en ze zijn meermaals bespoten tegen deze wolluis of witte stip ,ingewreven met olie tot zelfs met terpentijn deze plant is nu wel het ergste .Het sproeimiddel dat ik gebruikte is Pyrethro Pur heb ook al andere middelen gebruikt maar niets help het beste is nog afwrijven met olie en er zijn zo 8 emmers met deze planten,helemaal geraak je er niet van af er zijn altijd putjes waar je er niet bij kan ,het is om gek van te worden.
Coca cola dat is nog te proberen misschien is dat de oplossing

Groetjes Richard

Bloemen & Planten

donderdag 24 april 2014 - 14:18
sirius

Sirius

dopluis? geraak je enkel vanaf met een systemisch insecticide, als het dat is tenminste.
donderdag 24 april 2014 - 14:54
zourky

Zourky

Bedankt Sirius ,

Ben aan het googelen geweest en heb systemisch insecticide gevonden op een forum van orchideeën in Antwerpen.

groetjes Richard
vrijdag 25 april 2014 - 08:18
wilma*15

Wilma*15

Zo te zien is het een Cybidium.
Let wel op dat wat je spuit op kamertemperatuur is want anders kan dit ook weer koude schade geven.

Groetjes

zondag 27 april 2014 - 10:00
RdB

RdB

Tikfoutje: Cymbidium

Ruud
zondag 27 april 2014 - 13:10
wilma*15

Wilma*15

RdB Bedankt voor de correctie.
zondag 27 april 2014 - 15:07
jdcoster

Jdcoster

Die plant is er wel heel erg aan toe. Ik twijfel er aan of u dat, zelfs met een systemisch insecticide nog goed krijgt.
Bij mij zou ze bij het huisvuil belanden of midden in een broeiende composthoop (indien nog niet behandeld)
zondag 27 april 2014 - 15:26
zourky

Zourky

Die plant ziet er nu goed uit het was de enige die er zo uit zag , heb hem na de foto
af gekuist met een prop watten met terpentijn verleden jaar bij de andere ook gedaan
die dopluizen moeten in de grond van de pot zitten en hangen in de veranda om de winter door te brengen en het was de enige die er zo erg aan toe was,terpentijn helpt wel op de bladeren maar ik kan hem moeilijk gaan begieten met terpentijn.
Ik raad de mensen niet aan om hun planten ook ze te behandelen ik wil niet schuldig zijn als hun planten het niet zouden overleven,ik had het zelf geprobeerd omdat er niets hielp van de sproeimiddelen en ga nu eens proberen met een systemisch insecticide;

Groetjes Richard
maandag 28 april 2014 - 07:44
jdcoster

Jdcoster

Je krijgt het nooit helemaal weg. onder de verdroogde bladscheden rond de bulben zitten er meestal ook nog. Met een tangetje verwijder ik die voorzichtig om er aan te kunnen.
Nu geregeld controleren en goed bijhouden natuurlijk.
maandag 28 april 2014 - 10:16
wilma*15

Wilma*15

Ik gebruik hiervoor een speciaal splinterpincet.
Maar wel voorzichtig met de punt.
De wonden die je eventueel maakt met een oorwatje gedrenkt met alcohol deppen tegen ziektes.

Succes.

Groetjes

maandag 28 april 2014 - 19:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon