menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Inheemse bodembedekker

Ga naar meest recente reactie

Skaf

Skaf

Hoi,

Als plantonwetende ben ik op zoek naar advies. Ik zoek voor op een natuurgraf in een bos (mix loof/naald, half zon/schaduw) een bodembedekker.

Belangrijkste voorwaarde van de begraafplaats: Hij móet INHEEMS zijn, dus van nature hier in de regio (B/NL/D) in het wild voorkomen.

Daarnaast zou het erg fijn zijn, als de bodembedekker zo laag mogelijk blijft (hoe lager hoe beter), en wintervast/groen. Hij hoeft geen bijzondere bloemen of kleuren te hebben, groen is prima genoeg.

Wie kan mij helpen met een tip over de meest geschikte bodembedekker? Alvast bedankt!

Groet,
Skaf
woensdag 19 maart 2014 - 14:52
Polplastron

Polplastron

Polypodium vulgare (gewone eikvaren) voldoet aan alles wat je beschrijft: bosbewoner, gewoon groen, laagblijvend en groenblijvend.

Groeten,

Pol
woensdag 19 maart 2014 - 15:13
Skaf

Skaf

Dank je, Pol, maar met een hoogte van 10 tot 40 à 60cm is dat niet wat ik zoek, echt <10cm, dus een bodembedekker die zo min mogelijk de hoogte in gaat. Andere suggesties?

Groet,
Skaf
woensdag 19 maart 2014 - 15:20
Marei

Marei

Een hele goede keus is m.i. Asarum europeum. Wordt amper 10 cm hoog, en is wintergroen. Er is nog wel meer, google dan eens met: "inheemse bodembedekkers", dan kom je nog van alles tegen.

Asarum gebruik ik op schaduwrijke plaatsen in de tuin als bodembedekker, daar hoef ik nooit te wieden want het is een aaneengesloten groen tapijt.

Groetjes, Marei.
woensdag 19 maart 2014 - 16:20
satomi

Satomi

Je schrijft wintervast/groen. Wil je per sé een wintergroene plant, of mag deze 's winters zijn blad verliezen? Dan zou bv. Anemone nemorosa of Galium odoratum ook een goede keuze zijn. Als inheemse groenblijvende bodembedekker zou Vinca minor ook een prima keuze zijn. Op deze site kun je kijken of de plant inderdaad inheems is: http://wilde-planten.nl/
woensdag 19 maart 2014 - 16:37
Skaf

Skaf

Dank jullie allemaal voor de gedane suggesties. Op internet zonder kennis van zaken en met mijn voorwaarden is wat vinden een heel gepuzzel. De beste suggestie die ik gekregen heb lijkt vooralsnog Leucobryum Glaucum / kussentjesmos.

Groet,
Skaf
vrijdag 21 maart 2014 - 08:18
Anneloes

Anneloes

Leucobryum Glaucum is leuk maar groeit erg langzaam.
voordeel daarvan is dat het makkelijk te onderhouden is. nadeel is dat je een tijdje geduld moet hebben voordat het er echt mooi uit ziet.
Sagina subulata is ook zo'n mooi soortje. of sterrenmos.

kruiptijm(Thymus praecox) is ook een mooie bodembedekker. inheems.
heeft wel bloemetjes, geurt naar tijm en staat het liefst op een zonnige plek

penningkruid (Lysimachia nummularia ), een inheemse bodembedekker die het goed doet in de schaduw.

kleine maagdenpalm (Vinca minor) een bos bodembedekker maar wordt ook veel gebruikt in tuinen en is goed verkrijgbaar.



google anders eens op "bodembedekker bos", dan vind je heel wat foto's waarvan de meesten inheems zijn en geschikt zijn voor een plekje in het bos.


vrijdag 21 maart 2014 - 22:56
iecee

Iecee

er groeit niet veel in een bos
je kan de inheemse bosbes proberen die blijft laag en groen
of ander de dovenetel die met zilver/groen blad Lamiastrum galeobdolon subsp. argentatum

in een bos blijven de meeste planten wel lager als in de tuin
dus de eikenbladvaren zou ook nog kunnen
zondag 30 maart 2014 - 10:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon