menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Borders verzorgen

HappyDeez

HappyDeez

Ik heb een vraagje. Ik heb twee borders met wat vaste planten er in. Deze heb ik 3 jaar geleden gemaakt met tuinaarde.

Hoe kan ik deze nou goed verzorgen? Is het bijvoorbeeld nodig om er jaarlijks wat bemeste tuingrond op te gooien en hoe dikke laag? Of volstaat hier en daar een handje gedroogde kippenmest!
vrijdag 7 maart 2014 - 12:08
Polplastron

Polplastron

Welke soorten planten staan er zoal in want daar hangt natuurlijk ook het een en ander van af.

Gedroogde kippen/koeien/paarden/...-mest is heel nuttig om het bodemleven te stimuleren en daarmee de gezondheid van de planten te bevorderen. Een echte bemesting in de zuivere zin van het woord is het vaak niet gezien er in veel van die producten eerder weinig voedinsstoffen lijken te zitten. Een gelijkaardig (en zelfs beter) effect krijg je door jaarlijks een mulchlaag van compost aan te brengen.

Bij planten die wat meer nodig hebben zal je dus aanvullend moeten bemesten met een (liefst organische) meststof voor bloeiende planten.

Bemeste tuingrond hoort niet in de tuin thuis naar mijn mening omdat het niets bijdraagt.

Groeten,

Pol
vrijdag 7 maart 2014 - 21:11
HappyDeez

HappyDeez

Tja wat staat er in. Kogeldistel, rode zonnehoed, gebroken hartje, riddersporen . Eigenlijk teveel om op te noemen.
vrijdag 7 maart 2014 - 21:55
Polplastron

Polplastron

Bij dat soort beplanting is mijn advies gemiddeld genomen niet echt verkeerd denk ik. Moest je er nu 'speciallekes' hebben staan, dan werd het iets anders.
vrijdag 7 maart 2014 - 22:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon