menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Opgegeten knolbloemen

Ga naar meest recente reactie

Gespeel

Gespeel

De bloemen van mijn tete-à-tete narcissen en krokussen worden aangevreten, andere jaren nooit last mee gehad. Zijn er nog mensen die dit hebben?
donderdag 6 maart 2014 - 18:43
Rowie

Rowie

Mijn krokussen en irissen worden momenteel aangevreten door de konijnen, van de narcissen blijven ze echter tot nu toe af.....
vrijdag 7 maart 2014 - 02:01
RdB

RdB

Dat is dan heel verstandig van het konijntje... narcissen zijn nogal giftig.

Ruud
vrijdag 7 maart 2014 - 08:45
Rowie

Rowie

Maar misschien weten de konijntjes in Belgie dat nog niet....
vrijdag 7 maart 2014 - 09:06
Gespeel

Gespeel

Voor alle duidelijkheid: het zijn de bloemetjes zelf die opgegeten worden, de blaadjes worden met rust gelaten, het zijn dus geen slakken denk ik. Er zitten wel emelten in de grond heb ik gezien...
vrijdag 7 maart 2014 - 14:09
Tuinprins

Tuinprins

Lijken mij toch gewoon slakken te zijn. De bloemen zelf schijnen slakken lekkerder te vinden dan het blad.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 7 maart 2014 - 19:07
Tuinman65

Tuinman65

Ik denk ook aan slakken.
Kijk eens diep in de kelk of je daar geen kleine slakjes ziet.
Leo
vrijdag 7 maart 2014 - 22:57
brammeke

Brammeke

Ik ken het gevoel, slakken zijn er dit jaar vroeg bij. Zelfs mijn bladeren van mijn tulpen worden opgegeten. Ik ben al bezig met biologische slakkenkorrels te strooien. Hopelijk werkt het
woensdag 12 maart 2014 - 22:39
Bombycilla

Bombycilla

biologische slakkenkorrels bestaan niet
donderdag 13 maart 2014 - 22:25
Tuinman65

Tuinman65

Die bestaan wel.
Leo
donderdag 13 maart 2014 - 23:21
leerling

Leerling

Klinkt als kinderachtig welles-nietes gekibbel.

Ik vermoed dat Leo denkt aan slakkenkorrels op basis van ijzerfosfaat (o.a. Escar-Go van ECOstyle).

IJzerfosfaat kan inderdaad geen kwaad, omdat dat netjes afbreekt. Het is inderdaad ongevaarlijk voor o.a. egels, katten, kinderen..., maar andere bestanddelen van die korrels zouden niet onschadelijk zijn voor regenwormen (de diersoort die in een test van de Ohio State Univeristy nagekeken werd) en dus mogelijk ook niet voor een aantal andere organismen.
Zie http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0261219408002172

Toch maar een keertje nadenken voor je het uitstrooit dus.

'k Ben ondertussen al een paar dagen padden, kikkers en salamanders aan het helpen om veilig aan de andere kant van de weg te geraken. Voor wie in de buurt (3km) van poelen woont: die beestjes zijn slakkeneters. Rond de schemering zijn ze het actiefst, dus graag traag rijden in paddengebied. De tuinadvies webwinkel heeft een paar leuke huisjes te koop voor wie ze wat beschutting in de tuin wil bezorgen, maar je kan uiteraard ook zelf wat in elkaar knutselen.


vrijdag 14 maart 2014 - 03:06
Bombycilla

Bombycilla

maar andere bestanddelen van die korrels zouden niet onschadelijk zijn voor regenwormen

Dat is voor Leo nog biologisch genoeg
vrijdag 14 maart 2014 - 10:30
Tuinman65

Tuinman65

Hvdeynde, jij gelooft dus alles wat op internet verschijnt?

Leo
vrijdag 14 maart 2014 - 23:30
leerling

Leerling

Last van deze "Inconvenient Truth" (ongemakkelijke waarheid), Leo, of geloof jij liever wat de producent zelf beweert?

Als je de moeite gedaan zou hebben om het artikel te bekijken en even zou nakijken wat voor site www.sciencedirect.com is, dan zou je weten dat dit niet een of andere bewering uit het ongerijmde is. Als je een onderzoek van een instelling als de Ohio State University in twijfel wil trekken, ben je m.i. echt wel je kop in het zand aan het steken.

"Clearly, molluscicides containing iron phosphate and EDTA or EDDS chelating agents may present significant environmental hazards to earthworms, domestic animals and humans and these issues need further investigation. The registration statuses of these chemicals in USA and Europe should be reviewed in light of these new data and conclusions."

(Het is duidelijk dat slakkenbestrijdingsmiddelen met ijzerfosfaat en EDTA of EDDS chelatiemiddelen significante milieugevaren kunnen inhouden voor regenwormen, huisdieren en mensen en deze kwesties vereisen verder onderzoek. In het licht van deze nieuwe gegevens en conclusies zou de registratiestatus van deze chemicaliën in de VS en Europa moeten worden herzien.)

Als je even verder zoekt, kom je trouwens ook uit op een artikel gepubliceerd in het :Australian Veterinary Journal waarin acute vergiftiging beschreven wordt die vastgesteld werd bij 5 honden die slakkenbestrijdingsmiddel met ijzer EDTA hadden gegeten (http://www.ingentaconnect.com/content/bpl/avj/2009/00000087/00000007/art00011).
zaterdag 15 maart 2014 - 00:33
leerling

Leerling

Maar even terug naar de oorspronkelijke vraag: in onze vorige tuin hadden we ook jaren dat kleine, lichtbruine naaktslakjes onze narcisbloemen aanvraten. Maar op krokussen heb ik dat nooit gezien.
zaterdag 15 maart 2014 - 00:38
Tuinman65

Tuinman65

Universiteiten onderzoeken zoveel maar komen ook met heel veel zever voor de dag. Het geld voor hun onderzoeken moet van ergens komen.
Daarom trek ik dit alles in twijfel en denk ik dat er andere redenen zijn om zoiets te publiceren.
Je zegt het trouwens zelf : "zouden een gevaar kunnen zijn...".
Ze zijn dus niet zeker.
Leo
zaterdag 15 maart 2014 - 23:17
Bombycilla

Bombycilla

Universiteiten onderzoeken zoveel maar komen ook met heel veel zever voor de dag.

Jij gelukkig niet
Jij weet alles beter
zondag 16 maart 2014 - 10:42
Tuinman65
maandag 17 maart 2014 - 00:04
annmichiel11

Annmichiel11

Hier ook maar ook de sneeuwklokjes worden aangevreten. En ik denk echt wel dat het slakken zijn want ik vond al heel wat kleine slakjes. Beste slakkenval? Ik zet steeds wat kattenkorrels voor de egels en kijk wie daar komt van smullen... En ik die dacht dat egels slakken eten...

Bloemen & Planten

maandag 19 februari 2024 - 10:32
leerling

Leerling

En ik die dacht dat egels slakken eten..

Doen ze ook, maar ze maken je tuin daarom nog niet slakvrij. Een egel lust ook andere dingen en als zijn buikje vol is, is het wel goed. (Eten buiten zetten voor egels als je slakken wil bestrijden lijkt me dan ook niet zinvol.)
Het is momenteel ook nog wat vroeg voor egels. De winterslaap duurt tot eind maart, begin april. Ze worden af en toe wel wakker, maar als je voer aanbiedt zonder dat je hen ziet, is de kans groot dat je ratten voert i.p.v. egels.
donderdag 22 februari 2024 - 15:15
annmichiel11

Annmichiel11

Hallo,
Dat weet ik. Dit is dan ook een foto van vorige zomer...
vrijdag 23 februari 2024 - 09:07
Boerke

Boerke

Nog eens een oud topic bekeken. Ik weet al iets maar toch enkele foto's want zo erg is het hier nog nooit geweest. Van beneden tot boven in onze tuin zijn alle narcissen aangewreten. Zelfs als ze nog in bot staan.

Bloemen & Planten

donderdag 7 maart 2024 - 09:22
Boerke

Boerke

En dat is dan het zicht als ze mooi open staan.

Bloemen & Planten

donderdag 7 maart 2024 - 09:23
Boerke

Boerke

De laatste. Ik moet zeggen dat ik geen sporen van slakken zie.

Bloemen & Planten

donderdag 7 maart 2024 - 09:24
leerling

Leerling

Van die kleine naaktslakjes laten weinig sporen na.
Probeer je eens een paar vochtige planken/dweilen/kranten ... op de bodem te leggen aan de voet van de narcissen en ga je dan 's ochtends en 's avonds eens kijken?
donderdag 7 maart 2024 - 12:31
GittaV

GittaV

Bij mij precies hetzelfde...zoooveel kleine naaktslakjes! En dat zijn echt wel de boosdoeners. Het lijkt wel alsof het elk jaar erger wordt. Ik leg nu bladeren neer van Chinese kool, daar zijn ze gek op en ga voor het slapen gaan de tuin in met mijn hoofdlamp om slakken te verzamelen. Ik heb al 2 potjes vol. Die zet ik dan ergens langs de sloot in het buitengebied weer uit. Maar pffff ze eten echt óveral van. Ook van de puschkinia zijn alle bloemetjes opgegeten en de bloemetjes van speenkruid vinden ze ook lekker. ewl jammer en soms wordt ik er wel een beetje moedeloos van
vrijdag 15 maart 2024 - 19:27
dries944

Dries944

Slakken zijn opruimers van de natuur dus ze eten alleen verzwakte planten en dode planten op.
Zo werkt de natuur nu éénmaal. Door die vele regen kunnen planten verzwakt zijn of planten die je koopt in een tuincentrum die overbemest zijn met stikstof. Met teveel stikstof groeit de plant hard maar zijn de vezels van het blad uitgerekt waardoor die lekkere hapjes vormen voor slakken.
Veel hangt ook af van de bodemkwaliteit en het percentage organische stof in de bodem.
vrijdag 15 maart 2024 - 21:52
leerling

Leerling

@Dries944
Waarom denk jij dat slakken alleen verzwakte planten eten?
zaterdag 16 maart 2024 - 10:55
Marianne v

Marianne v

Hier niet alleen slakken : die zijn er in overvloed ( getuige mijn klaagzang elk jaar op mijntuin.org ) maar hebben zopas enkele grote rattengaten gevonden in de serre bij het naar buiten halen van agapanthussen ( moeten plaats maken in de serre voor fuchsia's die nu op een kamer boven, binnenshuis staan)
De ratten hebben de helevserre omgewoeld. Ik had al opgegeten tulpenbollen gevonden-ze hadden ze gewoon uit de pot met aarde gehaald- en dacht toen nog aan muizen ....
Één pad hebben we gevonden en veilig in de nabijheid van het kleine vijvertje gezet maar ook die kan de reuze hoeveelheid slakken niet aan.
Het wordt weer dweilen met de kraan open en na alle natuurlijke middeltjes al ooit eens uitgeprobeerd te hebben ( zand, eierschalen, cacaodoppen, lookaftreksel om er maar enkele te noemen) ga ik maar weer over tot het gebruik van relatief onschadelijke korrels . Voor aaltjes is heg nog te vroeg....
zaterdag 16 maart 2024 - 11:09
GittaV

GittaV

Dat slakken alleen verzwakte planten eten geloof ik niet. Ik heb alleen biologische bloembollen en biologische grond en mijn planten doen het allemaal prima. Ze eten niet van het blad maar van de bloemknoppen. Ik denk eerder dat ze met heel veel zijn door de zachte winters.
zaterdag 16 maart 2024 - 13:30
GittaV

GittaV

Tip om de bloemknoppen te beschermen…beetje arbeidsintensief maar in kleine tuin wel te doen: ik doe van die zakjes van AH waar je je groentes in kunt doen om de knoppen. Ik zet er een stokje naast, trek het zakje over de stelen en knoppen en trek het touwtje aan de onderkant zachtje dicht. Overdag trek ik ze er af. Heel effectief maar nogmaals ik snap dat dat in een grote tuin onbegonnen werk is
zaterdag 16 maart 2024 - 13:34
GittaV

GittaV

Zo dus

Bloemen & Planten

zaterdag 16 maart 2024 - 13:34
Boerke

Boerke

Hier zijn het ook geen verzwakte planten. De narcissen stonden heel mooi en dan plots een aanval op de bloemen van beneden tot boven in de tuin.
zaterdag 16 maart 2024 - 19:49
dries944

Tekst aangepast

Dries944

Ik heb dit gezien in een lezing van frank anrijs van yggdrasil waar het voornamelijk om de moestuin gaat. Hij doet dit al heel lang ,op de natuurlijke manier tuinieren, permacultuur. Gaat veel verder dan bio!
Voor de geinteresseerden hier de link, kijken vanaf 1uur26min36sec
https://www.youtube.com/watch?v=qkV2cu50nOo
zaterdag 16 maart 2024 - 22:14
dries944

Dries944

Je kunt trouwens niet altijd aan een plant zien of die verzwakt is,dus kan je dit niet weten!
zaterdag 16 maart 2024 - 22:18
Marianne v

Marianne v

Maar Dries, als je aan een plant niet kan zien dat ze verzwakt is, dan kan je ook niet zien dat ze níet verzwakt ik dacht ik zo...
Ik geloof niet echt in die theorie, wel in het idee dat massa's slakken ook massa's schade aanrichten....
Hier zet ik de strijd verder , soms met de moed der wanhoop ....
zaterdag 16 maart 2024 - 23:19
dries944

Dries944

Als je zorgt voor een gezonde bodem met voldoende humus gedijen de meeste planten hier zich wel in.
Slakken bestrijden heeft eigenlijk geen zin want binnen 10 jaar ben je nog bezig. En je neemt het voedsel weg voor heel wat dieren zoals egels,vogels,padden,...

Bloemen & Planten

zaterdag 16 maart 2024 - 23:38
dries944

Dries944

vijanden genoeg toch

Bloemen & Planten

zaterdag 16 maart 2024 - 23:39
Marianne v

Marianne v

Zeker ,Dries, en dat probeer ik ook. Maar ik woon in een landelijk gebied ,bijna tussen de velden van de landbouwers in en veel natuurlijke vijanden zijn hier niet meer te vinden. We koesteren de padden en kikkers maar de sporadische egel die je hier tegenkomt lijkt de weg naar onze tuin niet te vinden. Dassen leven hier niet, lijsters zijn niet echt tuk op mijn drie katten en andere vogels worden meestal weggejaagd door een schattig eksterkoppel dat in een van onze bomen nestelt. Voor de rest gebruik ik geen gif ( ik geraak al heel ver met bruine zeep tegen bladluizen in mijn serre en melk tegen schimmels. )
Slakken zijn hier een pest en ze hebben van mijn drie compostvaten bovendien hun verstopplek/ slaapplaats/ kraamkamer gemaakt. Dus ik daag je uit om hiervoor een oplossing te helpen zoeken. En ps de tuin is 1000 m2 dus vangen alleen is geen optie
zondag 17 maart 2024 - 08:06
GittaV

GittaV

Sorry Dries! Ik ben ook niet overtuigd. Er zijn in mijn kleine stadstuin véél vogels, waaronder eksters en merels, (lijster heb ik helaas al jaren niet meer gezien), regelmatig egels maar die zijn nu nog niet actief normaal gezien én die zijn wel gek op huisjesslakken maar lusten geen naaktslakken. Salamanders zitten in mijn vijvertje maar die zitten nog in het water. En gelukkig is er ook allerlei bodemleven. Ik gebruik geen gif, ook geen slakkenkorrels en laat altijd planten resten liggen om de bodem te voeden, en gooi mijn biologische compost door de grond om de grond te verrijken. (Waar ,net als bij Marianne, waarschijnlijk ook weer slakkeneitjes inzitten want die compostbak vinden ze ook heerlijk om in te wonen. Maar er zijn tóch te veel slakken. …..en dat je niet ziet aan een plant of die verzwakt is, is voor mij nieuw want als een plant het niet naar zijn zin heeft laten ze dat écht wel zien door gele, slappe bladeren, geen bloemen, slechte groei etc. Ook planten kunnen communiceren volgens mij. De slakken zijn gewoon met teveel. En ik maak ze niet dood, ik verzamel ze en gooi ze ergens in het buitengebied in de berm, waar ze dan verder kunnen leven of als voedsel kunnen dienen. Qua insecten is de diversiteit ook hier minder maar dat komt doordat dat over heel de wereld helaas afneemt ivm het excessief gifgebruik in de landbouw, klimaatverandering en andere zaken.
Dat zou ik ook heel graag anders zien…….
zondag 17 maart 2024 - 09:58
Tuinprins

Tuinprins

Soms moet je keuzes maken.

Als ik niets tegen slakken zou doen dan worden sommige planten in het voorjaar kaalgevreten en heb ik in de zomer geen bloei (en de bijen en hommels een stuk minder voedsel). Er staan zoveel planten op het menu van de slak dat het alleen zin heeft extreem gevoelige soorten niet aan te planten.

Ik strooi overigens geen vergif maar knip iedere slak die ik 's morgens vroeg tegen kom doormidden.

Gegroet, de tuinprins
zondag 17 maart 2024 - 10:05
Marianne v

Tekst aangepast

Marianne v

Goeiemorgen en bweik , wat een bericht op mijn bijna nuchtere maag. Maar idd , doormidden knippen, je schoen gebruiken of veilige korrels , het resultaat is hetzelfde. Alleen had ik plots een onsmakelijk beeld ervan
Hier zijn zowel de grote oranje als de mini naaktslakken , maar ook de grote huisjesslakken een plaag : heb die laatste al betrapt terwijl ze smakelijk digitalisblad aan het opvreten waren( en dat zou zo giftig zijn, haha maar nog geen slakken met een hartstilstand teruggevonden
Het zal ms de natte winter weer dweilen worden met de kraan open.
Sommige mensen lijken te denken dat op het platteland tussen de weiden en velden wonen zorgt voor veel beestjes maar niets is minder waar. Ook de insecten zijn sterk verminderd en dat komt niet omdat ikzelf spuit want dat doe ik niet !
Heb onlangs nog gezegd op het werk dat het makkelijk is een "stadsgroene' te zijn, zonder de bijkomende problemen van het platteland....maar dat is een andere discussie dan deze
zondag 17 maart 2024 - 10:57
dries944

Dries944

Ik woon ook op het platteland met toch ook een oppervlakte van 1000 vierkante meter.
Ik heb dit ook gedaan op jacht gaan in het donker met een schaar maar de laatste jaren toch veel minder.
Ieder jaren groeien hier veel zaailingen van oostindische kers maar daar blijven slakken vanaf totdat je die uittrekt dan eten ze er wel van, zelfde van heermoes, slakken eten die ook als ge die uittrekt. Dat lijkt mij toch reden genoeg dat slakken zien dat een plant zwak/dood is of niet.
Die resten van planten leg ik dan savonds bij planten die gevoelig zijn voor slakkenvraat, dan eten ze eerst dat plantenmateriaal op voordat ze aan uw levende planten beginnen.

Waar ik hier mulch met houtsnippers zijn merels hier constant in de weer om overal in te scharrelen op zoek naar lekkere hapjes. Egels zitten hier ook maar het ideaal dat je hier en daar een opening voorziet zodat ze van de éne tuin kunnen naar de andere tuin kunnen zonder langs de straat te moeten. Padden zitten hier ook.

Er wordt inderdaad veel te veel gif gebruikt maar niet alleen in de landbouw. Gewone mensen schakelen een tuinaannemer in om alle onkruid dood te sproeien, dit zou dan geen effect hebben op insecten maar da lijkt mij een fabel.

Ik gebruik hier geen meststoffen en gifstoffen, ook geen biologische zoals brandnetelgier want dat spul dood alles. De natuur zoekt altijd zijn evenwicht maar dan moet je wel voldoende natuurlijke vijanden hebben of die proberen aan te trekken door die nestgelegenheid en schuilplaatsen aan te bieden.
zondag 17 maart 2024 - 12:05
Marianne v

Marianne v

Mijn buxussen zijn er jaren geleden al uit gegaan omdat je die niet kan houden zonder te spuiten. Soms wordt vergeten dat bacillus thuringiensies, hoewel natuurlijk ,ook niet selectief is. Maar als je tussen tuinen woont waarin er wél gespoten wordt, is je eigen tuin een trieste oase waar de beestjes ook niet geraken omdat ze onderweg al gesneuveld zijn.
Ik doe voort op mijn ,voor mezelf verantwoorde manier, en blijf hopen dat de buurt ooit ook tot het besef komt....
Het gekke is dat slakken hier alles eten , ook wat ze zogezegd níet lusten: munt , Digitalis, rucola ....ze vreten gewoon álles en ik heb geen dweilen genoeg
Ik moet tussen het tuinieren door ook nog gaan werken
Bijgevoegde foto van één van mijn 20 jaar oude NIET buxus bollen maar lonicera pilleata , die ik al aan het kweken van van lang voordat er van buxusmot sprake was

Bloemen & Planten

zondag 17 maart 2024 - 12:22
dries944

Dries944

Dat snap ik wel als je buren spuiten voor iets en jij wil het op een goede manier doen.
Da wekt frustraties op omdat je werk grotendeels teniet wordt gedaan door je buur.
En al zeker als je eetbare planten zet.

Planten die je ieder jaar moet spuiten tegen iets haal je er beter uit ,er zijn altijd betere alternatieven, is bij buxus ook zo. Digitalis zaait zich hier zelf uit of je kunt wat zaad zelf uitstrooien. Die planten worden hier gerust gelaten, zelfs in een extreem natte winter.

Ik heb gemerkt waar zaailingen zich spontaan uitzaaien dat die planten sterker zijn en meer gerust gelaten worden door slakken. Als je die dan verplant zijn die zwakker.
zondag 17 maart 2024 - 12:40
Marianne v

Marianne v

Het klopt dat planten die hun plaats zelf kiezen idd beter groeien. Digitalis had ik echter al 20 jaar in overvloed en dit jaar moet ik ernaar zoeken. Ik vermoed de te natte winter...
Heel vreemd..
En die eten de huisjesslakken op dus we zijn weer bij het begin
zondag 17 maart 2024 - 13:17
Boerke

Boerke

Maar hoe komt het dan dat onze narcissen gewoon afgegeten worden en die van de buren niet?? Die staan er zo mooi bij dat ik er jaloers wordt. Onze bloemen worden tot in de stengel afgegeten. Bij sommige beginnen ze al aan de bloem als ze nog in bot staan. En 't Is enkel bij de narcissen. Andere bloemen of planten laten ze (nu nog ) met rust.Wel triest om te zien.
zondag 17 maart 2024 - 19:45
GittaV

GittaV

Boerke, misschien gooien je buren wél slakkenkorrels? Dan liever aangevreten narcissen….misschien heb je iets aan mijn tip met de zakjes over de knoppen, werkt heel goed.
En Marianne, ik heb hetzelfde geconstateerd met digitalis. De slakken eten er in mijn tuin zeker ook van maar ik heb toch altijd heel veel zaailingen want ze zaaien zich altijd heel makkelijk uit. Dit jaar heel weinig….nog nooit gehad. Ik wijt het ook aan de nattigheid….
maandag 18 maart 2024 - 09:14
Marianne v

Marianne v

Begrijp het ook niet ; want elk jaar knip in dan wel de zaadstengels af maar schud de zaden eruit alvorens ze weg te doen . Heb vorige zomer net hetzelfde gedaan en in de verhoogde border waar het normaal vól staat , opzij van het huis , nu helemaal niets.
Heb er wel in de voortuin , onder een robinia pseudacasia heel wat staan. Ms heeft die de ergste nattigheid voorkomen door het water op te gebruiken ....
maandag 18 maart 2024 - 09:32
Boerke

Boerke

@ bedankt voor de tip met de zakjes maar als ik dat moet doen dan hebben ze in de winkel geen zakjes meer.... Onze tuin is 17 are en in alle borders staan de zijkanten vol met narcissen.
maandag 18 maart 2024 - 12:32
GittaV

GittaV

o haha Boerke nee, dat lijkt me niet te doen inderdaad .....
maandag 18 maart 2024 - 19:28
Boerke

Boerke

Heb vandaag nog eens rond geweest. Op deze bloem zie je wel "slijmerige " sporen.

Bloemen & Planten

dinsdag 19 maart 2024 - 11:09
Boerke

Boerke

En zoals ik ook al meldde; sommige worden gewoon de bot volledig uitgegeten.

Bloemen & Planten

dinsdag 19 maart 2024 - 11:10
Boerke

Boerke

En het is net dat ze enkel het op de Paasbloemen gemunt hebben. De rest , zoals deze grondbedekker staat er mooi bij.

Bloemen & Planten

dinsdag 19 maart 2024 - 11:11
Marianne v

Marianne v

Ik denk dat ze naar het sappigste voedsel zoeken : narcissen zitten vol water / slijm terwijl die kleine anemoontjes eerder droog zijn als je me begrijpt.
Hoe ze het gif van de narcissen aan kunnen is me een raadsel maar ze overleven ook als ze Digitalis eten. Ms zijn slakken gewoon niet gevoelig voor gif in sommige bloemen....
dinsdag 19 maart 2024 - 12:12
annmichiel11

Annmichiel11

Dat het alleen om narcissen zou gaan klopt niet. Zoals ik al eerder zei was het ook reeds bij de sneeuwklokjes.
Ik heb deze week onder een plastic tunnel wat sla geplant: de helft is al opgegeten. Ook de nieuwe Potentilla Anserina, deze week geplant, is al bijna kaalgevreten. Idem de paar Doronicums die ik deze week heb aangeplant.
Zielig hoe alle moeite om wat voedsel te voorzien, voor bijtjes of voor onszelf, voor niets is!
Er is anderzijds toch écht wel een evolutie. Ik kan me niet herinneren dat ik 5 jaar geleden last had van opgevreten narcissen. Stilaan werden de kleine tête à tête opgegeten, elk jaar wat meer, maar intussen is geen enkele narcis meer veilig!
woensdag 20 maart 2024 - 13:04
PeterC

PeterC

De slakken vinden jouw tuin blijkbaar erg interessant. Ik heb hier geen last van het aanvreten van narcissen.
woensdag 20 maart 2024 - 19:46
Tuinprins

Tuinprins

Hier zie je slakkenvraat bij bijna alle vaste planten. Waar ik weinig slakkenvraat tegenkom is bij Jeffersonia dubia en J. diphylla. Verder ook niet veel bij Epimedium soorten.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 23 maart 2024 - 07:31
GittaV

Tekst aangepast

GittaV

Ik las op internet dat ook bij slakken er sprake is van invasieve soorten die nu in NL zijn bijvoorbeeld uit Spanje die planten wel lusten die onze inheemse slakken niet lusten. De slakken kruisen met elkaar en dat zou verklaren waarom er nu ook planten worden opgegeten die vroeger geen last hadden van slakken. Lijkt mij een logische verklaring. En dat er inderdaad sprake is van een probleem omdat de natuurlijke vijanden, vooral de insecten die slakken doden, er veel minder zijn. De balans is overal zó verstoord. En wat zo jammer is, je kunt het in jouw tuin allemaal doen zonder gif en alles aanbieden wat de biodiversiteit tenngoede komt maar de insecten die verdwenen zijn door ons toedoen zijn er gewoon niet meer. ….dus ik denk dat we met een probleem te maken hebben dat niet meer weg gaat en dat we uiteindelijk zelf veroorzaakt hebben….
zaterdag 23 maart 2024 - 09:45
Marianne v

Marianne v

Iemand ervaring met de wollen mat waar ze onder het artikel reclame nee maken? Ik moet namelijk over een dikke maand weer mijn dahlia's beschermen
zaterdag 23 maart 2024 - 10:58
GittaV

Tekst aangepast

GittaV

Wollen mat geen ervaring mee, vind er ook niks over op internet. Maar al veel van dat soort dingen geprobeerd, koper, koffie, eierschalen, en daar kruipen ze allemaal gewoon overheen dus zou niet weten waarom ze niet over een wollen mat heen zouden kruipen……of het moet de geur zijn die echte verse wol afgeeft, dat ze dan de planten niet ruiken of zo? Geen idee maar mij lijkt het sterk. En dat bakje wat erboven staat, niet kopen want daar kruipen ze ook gewoon omheen, geen enkel probleem voor ze
zondag 24 maart 2024 - 09:43
Boerke

Boerke

Ik heb dan wel goeie ervaring met koffie. En het is nog meststof ook. Daarmee misschien dat er meer slakken zitten. Ik heb gedacht ...in de winter hoeft het niet. Maar ja ,dit jaar was nu een extra natte winter. Dus zal volgende winter het koffiegruis eens blijven rondstrooien.
Als we geraniums hebben dan gaat onze overschot van koffie bij het water dat we er aangieten.
zondag 24 maart 2024 - 11:18
Marianne v

Marianne v

Mijn vraag voor de wolmat was omdat ik alles ook al uitgeprobeerd heb : cacaodoppen werken zolang ze droog zijn , het mag dus nooit regenen
Koffiedik gaat in mijn kompostvaten en daar kruipen ze er gewoon doorheen en ze kweken er hun jonkies in !!
Eiershelpen hetzelfde.
Lookaftreksel is ook een lachertje gebleken
Over koperband bestaan er filmpjes waar de slakken er ook overheen kruipen.
Voor bier vallen is mijn tuin te groot.
Het enige middeltje dat echt hielp was "slakkenwal" vdn de Aldi. Een soort poeder/grit dat opzwelt als het regent en daar kruipen ze echt niet overheen. Alleen moet je het 4cm dik leggen, mogen er geen onderbrekingen in de "muur" zijn . Je hebt dus enorm veel materiaal nodig en als je onkruid wordt kan je nadien opnieuw strooien.
Die wol was mijn hoop om niet weer escar go te moeten gebruiken , maar het zal weer de enige oplossing zijn.....
zondag 24 maart 2024 - 13:26
dries944

Dries944

Volgens een plantenkenner zou lavagruis werken, hij gebruikt het om zijn hosta's te beschermen tegen slakkenvraat.
zondag 24 maart 2024 - 21:46
Boerke

Boerke

Hier zijn de schuldigen. Ze beginnen nu aan de volgende planten..

Bloemen & Planten

dinsdag 16 april 2024 - 09:45
GittaV

GittaV

Ja bij mij zijn nu de akeleien aan de beurt….
dinsdag 16 april 2024 - 09:49
Marianne v

Marianne v

Hier valt het buiten voorlopig mee maar in mijn serre hebben mini huisjesslakken( volgens Rosette Bernaerts waren zij het en idd heb twee ieniemienie's gevonden) de helft van mijn zaailingen onthoofd....
dinsdag 16 april 2024 - 11:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon