menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ruigteborder en groenten

furor

Furor

Hallo,

op de overgang van mijn bloemenweide naar de houtkant zou ik graag een wat ruigere border willen, die zoveel mogelijk bestaat uit inheemse of toch Europese dracht -en waardplanten. Ik heb al een bordertje met de meer traditionele bijen- en vlinderplanten (Echinacea, dropplant, ...) en een kruidenbordertje, dus deze hoeven er niet in, wil een meer inheems karakter.

Nu dacht ik al aan volgende:

koninginnekruid
venkel
kaardebol
wilde peen
kattestaart
ui

als hogere planten, en

beemdooivaarsbek
bloedooievaarsbek
veldsalie

als lagere of bodembedekkers.

Graag nog ideeën voor wevende, vullende of zelfs hogere planten, waardoor
- het bloeiseizoen verlengd wordt
- er wat meer variatie is
- er toch mooie combinaties ontstaan, en dus toch een bordergevoel geven.


welke soorten plant je in groepen of samen aan, om dergelijke combinaties te bekomen?

Het betreft een 8-10 m², zuidwest gericht.

Ik zou indien mogelijk de border ook willen gebruiken om bv. (meerjarige) groenten in te kweken. Ik dacht bv. pastinaak hier een plaatsje te geven (uiteraard geen overblijvende plant).



zaterdag 15 februari 2014 - 14:29
WiPe

WiPe

Dat hangt in de eerste plaats van de bodem af. Ik veronderstel dat het om een eerder vruchtbare, vochtige bodem gaat? Eventueel zou wilgenroosje ook wel kunnen.
Veldsalie ken ik dan weer als onderbegroeiing onder grotere bomen langs een onverharde weg, dus eerder wat droger en schraler. Zou die het in die omstandigheden ook goed doen?
maandag 17 februari 2014 - 16:42
satomi

Satomi

Knautia arvensis, Knautia macedonica, Scabiosa columbaria, Succisa pratensis, Nepeta cataria, Reseda luteola, en hier vind je er nog meer: http://www.wildebijen.nl/drachtplant.html

http://www.drachtplanten.nl/Index.htm
maandag 17 februari 2014 - 17:41
furor

Furor

Het gaat om een leembodem, normale vochtigheid. Overgang naar houtkant houdt in dat de dichtste planten op ongeveer 1-1.5 m van kerselaar en 0.5-1 m van Gelderse roos, meidoorn en hazelaar staan.

Reseda is nog een goeie

Was ook nog boerenwormkruid vergeten.
maandag 17 februari 2014 - 18:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon