menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Plantencombinatie 2

Ga naar meest recente reactie

Phyllonemus

Phyllonemus

Ik ga de volgende 3 soorten in groepen met elkaar combineren in mijn border, waar ook nog een paar soliutairs bij staan.

Persicaria 'J.S. Seven Oaks Village'
Rudbeckia 'City Garden'
Euphorbia dulcis Chameleon.

De bedoeling is de Rudbeckia en de Persicaria in flinke groepen neer te zetten omdat ze dan mooier uitkomen.

De border is 1 meter diep en 6 meter lang.

Zouden kullie de Persicaria en de Rudbeckia door elkaar planten als groep ?
Of zouden jullie daar afzonderlijke groepen van maken ?

De Euphorbia dulcis Chameleon zijn voor het contrast toegevoegd .
(ik denk als onderbrekingen )>

Ik hoor graag jullie meningen.
vrijdag 31 januari 2014 - 12:32
minouke

Minouke

Kwestie van goesting natuurlijk hé maar voor mij is de Persicaria 'J.S. Seven Oaks Village' te roze.
Echt donkerder rood zou beter zijn denk ik.

Keuze genoeg http://www.vasteplant.be/catalog/index.cfm?fuseaction=cat

groetjes
Chantal
vrijdag 31 januari 2014 - 16:02
Phyllonemus

Phyllonemus

Inderdaad Minouke, een rode combineerd veel mooier met de gele Rudbeckia.
De roze valt bij deze af.

Wat zouden jullie doen, deze twee soorten door elkaar planten of en aparte groepen ?

Achter elkaar ( de hoogste achter) is in een border met een diepte van 1 meter geen optie denk ik.

maandag 3 februari 2014 - 12:23
Phyllonemus

Phyllonemus

Zou in plaats van de rode Persicaria ook de Sanguisorba officinalis 'Red Thunder' goed combineren met de andere planten ?
woensdag 5 februari 2014 - 09:39
zuurtje

Zuurtje

Zomaar even tussendoor:
een tuin is een uitdaging, uitproberen, je bent er , gelukkig, nooit mee klaar. Wat tegenvalt doe je andere keer weer anders
woensdag 5 februari 2014 - 11:22
minouke

Minouke

Die Sanguisorba zou ook mooi zijn maar ik vind de Persicaria mooier passen.
Ik zou groepen maken, later zullen ze toch lichtjes door elkaar groeien.
maandag 10 februari 2014 - 18:57
sunbeams

Sunbeams

roze en geel bijeen dat moet je mooi vinden.
Ook bloeien Persicaria en Rudbeckia in dezelfde periode; het zijn sterke makkelijke planten.
E. chameleon daarentegen is heel vroeg en mooi donkerbruin bladig, alleen is het een teer ogend en klein plantje wat uit de toon valt bij de robuuste en sterk uitdijende ander soorten. De E. cham wordt later ook lelijk en krijgt vaak meeldauw. Dit plantje is wel weer heel mooi te combineren met vroege kleine bloeiende planten zoals vergeet-me-nietje, klein viooltje, verwilderingsbolletjes, vroeg irisje,Lathyrus verna, akeleien etc
dinsdag 18 februari 2014 - 22:55
Phyllonemus

Phyllonemus

Sunbeams,
het wordt rood met geel, zoals eerder aangegeven.

@Sunbeams :
Is de Euphorbia amygdaloides purpurea dan een betere optie i.p.v. de Chameleon ?

Ik wil jhuist vroeger bloeiende Euphorbia's erin hebben, omdat er ook al een Euphorbia palustris in de tuin staat en 2 laat bloeiende witte clematissen.

Op deze manier heb ik van Apil/mei tot en met September bloemen in de tuin.
Daarna gaan de grassen bloeien.
woensdag 19 februari 2014 - 08:32
sunbeams

Sunbeams

Is inderdaad een beter alternatief, maar hij houdt van niet te natte en kalkrijke grond. Verder is het een niet heel lang levende vaste plant, maar hij zaait zich ook makkelijk uit.
andere euphorbia is:E.amygd.Robbiae, een goede concurrent van de andere planten die je kiest. URL GEBLOKKEERD 663
Wat hoge sanguisorba's ertussen, wat een eerdere suggestie was, is voor de variatie in hoogte en bloeitijd ook een aanrader. Is er in heel donker purper rood en met witte aartjes, lang bloeiend midzomer.
Succes.
woensdag 19 februari 2014 - 10:50
Phyllonemus

Phyllonemus

Bedankt.
Wellicht dat ik Sanguisorba officinalis 'Red Thunder' erbij ga proberen.
Deze is hoger dan de Rudbeckia city garden en de Persicaria "blackfield"
woensdag 19 februari 2014 - 11:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon