menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Buxus sempervirens.

Ga naar meest recente reactie

aras

Aras

Beste tuinvrienden.

Help!!
mijn mooie buxushaag( niettegenstaande goede verzorging) vertoont lelijke bruine vlekken, de bovenste blaadjes zijn er reeds afgevallen en het gaat zienderogend verder, kan ik nu nog sproeien met Eminent of Sporgon ?

groetjes
aras
dinsdag 21 januari 2014 - 12:59
Bombycilla

Bombycilla

Ja dat kun je nu spuiten,maar het werkt niet
Helpt ook helemaal niet tegen deze ziekte

Ik denk dat je naar een vervanger moet zoeken
dinsdag 21 januari 2014 - 14:34
Marei

Marei

Inderdaad, rooien is de beste remedie. Alle energie en geld dat je er aan besteedt zal vroeg of laat vergeefse moeite blijken te zijn geweest.
Sterkte ermee, we zijn met velen die deze narigheid aan den lijve ondervinden.
Zelf ben ik bezig alle Buxus te vervangen door Ilex.


Groetjes, Marei
dinsdag 21 januari 2014 - 16:13
Tuinman65

Tuinman65

Voorbehoedend spuiten helpt in veel gevallen wel, maar dan moet het wel om de 2 weken gebeuren en liefst afwisselend en ook op de juiste manier.
Wij gebruiken wel 5 verschillende produkten en ik moet even nakijken welke dat zijn.
Nu is het daarvoor te laat.
Maar eens de ziekte heeft toegeslaan is er nog weinig aan te doen.
Om alle mizerie te vermijden planten wij ook geen Buxus meer en vervangen hem ook door varieteiten van Ilex crenata.
Leo
dinsdag 21 januari 2014 - 23:12
Echinacea

Echinacea

Volgens Hans van Hessenhof op een les van de VVPV.
Zijn de ziektes in buxus goed te bestrijden met Vitaplant van Bayer.
Een persoon met en stok de buxus uit elkaar duwen of trekken en de tweede sproeien, zodat alles van de buxus geraaakt is.
http://www.bayergarden.be/nl-NL/data/Products/v/Vitaplant%20MultiCare.aspx
woensdag 22 januari 2014 - 09:35
Bombycilla

Bombycilla

Puur reclame ,Hans moet ook eten hé
woensdag 22 januari 2014 - 09:53
aras

Aras

Hallo dag beste tuinvrienden.

Bedankt voor de reacties ,

Maar ik ga eerst en vooral toch nog eens iets anders proberen vooraleer deze buxushaag te vervangen. we zien dan wel wat er van komt.

groetjes
Aras.
woensdag 22 januari 2014 - 16:33
aras

Aras


Beste Leo

Welke producten gebruik jij dan om buxus te vrijwaren van die ziekte, want ik heb nog andere buxushaagjes in mijn tuin.

dank bij voorbaat.

groetjes

Aras

woensdag 22 januari 2014 - 16:41
Echinacea

Echinacea

Hans werkt niet voor Bayer.
Kom eens naar mijn buxus zien is hersteld.
woensdag 22 januari 2014 - 18:00
WiPe

WiPe

Ik vind het fantastisch dat jullie in staat zijn om een zo sluitende diagnose en een oplossing te geven, zonder dat jullie zelfs maar een foto van de aangetaste haag gezien hebben. Ik zou het niet kunnen.


Er zijn meerdere redenen waardoor een buxushaagje bruin kan worden; het hoeft hier echt niet over Cylindrocladium buxicola te gaan. Het is naar mijn idee het beste dat de topicstarter eerst een foto geeft van de beschadiging, zowel een overzicht als een detailfoto. Aan de hand daarvan kunnen we dan misschien zien wat er aan de hand is. En dan kunnen we de juiste oplossing proberen te vinden.
woensdag 22 januari 2014 - 20:32
Tuinman65

Tuinman65

Wim, het hoeft niet echt over Cylindrocladium te gaan maar wie gehecht is aan zijn Buxus kan best voorzorgen nemen om de ziekte te voorkomen.
En op een foto gaan we het ook niet echt kunnen zien.
Haagjes kan je natuurlijk redelijk gemakkelijk vervangen door Ilex crenata maar met munumentale massieven (zoals ik er wel meerdere weet staan) hebben we het over een ander verhaal.

Voor aras :
Wij gebruiken 5 produkten : Eminent, Sporgon, Bordeause pap, Topskin M en Bravo.
Er goed voor zorgen dat je ook binnen in de struiken spuit wat voor ons geen probleem is natuurlijk met de motorspuit.
De stok van Echinacea geeft hetzelfde resultaat.
En de wolken op onderstaande foto tracht ik toch te behouden.

Ik weet wel dat ik nu weer op lange tenen trap maar ik probeer alleen maar iemand te helpen.

Leo

Bloemen & Planten

woensdag 22 januari 2014 - 23:17
Bombycilla

Bombycilla

Gek dat er zoveel bijensterfte is
donderdag 23 januari 2014 - 10:33
aras

Aras

Bedankt Leo voor de goede raad.

ik zie wel wat ik er mee kan doen.

je kan ten andere niet voor iedereen goed doen .

groetjes
Aras
donderdag 23 januari 2014 - 12:04
jdcoster

Jdcoster

Dat klopt, maar voor de bijen moeten we zorgen. Als ze verder uitsterven zoals ze nu bezig zijn komt er honger in de wereld.
We kunnen ook nog massaal rondkruipen tussen onze landbouwgewassen gewapend met een penseeltje zoals de chinezen.
Dan zullen strakgeschoren buxushaagjes een verre geschiedkundige herinnering zijn

http://www.artikelwebsite.nl/A690/bijen-in-zuid-china-uitgestorven-nu-de-mens-nog
donderdag 23 januari 2014 - 13:39
Tuinprins

Tuinprins

Als je met 5 middelen om de zoveel tijd preventief moet gaan spuiten om een plant gezond te houden kun je je of vragen of je niet verkeerd bezig bent. Heeft dit nog iets met tuinieren te maken? Heiligt het doel alle middelen?

Iedereen moet zelf weten of hij geld wil uitgeven aan dure bestrijdingsmiddelen en met giftige middelen aan de gang wil om een plant gezond te houden maar voor mij is het in geval van buxus simpelweg einde oefening. Hoe spijtig dat soms ook mag zijn. Ik hoop altijd dat gezond verstand overwint maar in de huidige wereld ben ik daar niet zo zeker van.

Als een buxusplant eenmaal is getroffen door cylindrocladium dan is daar weinig dat de plant kan genezen. Ik heb in ieder geval nog geen onafhankelijke wetenschappelijke artikelen onder ogen gehad waaruit blijkt dat een middel curatief werkt (d.w.z. een zieke struik geneest). Als een middel werkt tegen cylindrocladium dan zou dat wereldwijd in de vakpers worden gemeld.

Sommige middelen die Tuinman65 opsomt zijn in Nederland voor de consument niet beschikbaar. Zo is Topsin M (niet Topskin M) alleen verkrijgbaar voor personen die in het bezit zijn van een spuitlicentie. Sporgon en Eminent zijn eveneens niet voor consumenten te koop.

Het artikel waar jdcoster naar verwijst is nogal tendentieus. Het probleem voor mensen die bestrijdingsmiddelen als DE oorzaak zien van de bijensterfte is dat zij niet goed kunnen verklaren waarom bijensterfte ook voorkomt in gebieden waar nauwelijks bestrijdingsmiddelen worden ingezet.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 23 januari 2014 - 20:52
jdcoster

Jdcoster

We zouden natuurlijk beter bij de Buxus blijven en daarin is mijn houding ook simpel.
Planten die maar met de grootste moeite zouden kunnen overleven in mijn tuin vlogen er uit.

Dat artikel stond natuurlijk bloot aan kritiek, in de eerste plaats van de lobby van de chemiereuzen.
Er werd ook gesteld dat die bestuiving met de hand ook vroeger al gebeurde toen er daar nog bijen leefden en dat zou kloppen. Maar als ook daar de lonen duurder worden en handbestuiving niet meer rendabel, kan men niet meer op bijen terugvallen. Ze zijn verdwenen.
De laatste onderzoeken over bijensterfte wijzen meer en meer in de richting van de cocktails die gemaakt worden met producten om plantenziekten tegen te gaan.
Verschraling van het aanbod aan drachtplanten en onmetelijke velden met monoculturen met planten die hier niet thuis horen zijn al even nefast natuurlijk.

Zijn onze buxusparterres soms niet evengoed een monocultuur? Ze worden trouwens op een onnatuurlijke manier geschoren zodat er noch licht nog lucht bij kan in het hart van de struiken. Dat is ook al problemen zoeken.

Interessant om eens te bekijken is de film' More than Honey', vooral dat deel over de Amerikaanse imkerij in de immense amandelplantages daar.
donderdag 23 januari 2014 - 21:21
Tuinman65

Tuinman65

Vooreerst dit :

Ik ben een natuurliefhebber en weet even goed als Joel dat bijen onmisbaar zijn.
Ik heb een heel bij-vriendelijke tuin en zal nooit met iets spuiten wanneer bijen in gevaar komen.
Laat dat heel duidelijk zijn.

Maar dan :

Ik word hier vergeleken met Ali chemicali!!!
Ali chemicali was een compaan van Saddam Hoessein die duizenden mensenlevens op zijn geweten heeft met gifaanvallen.
Googel maar eens die scheldnaam en kijk bij wikipedia.
Een grover scheldwoord kan je moeilijk bedenken.
Dit is grof, heel grof en er niet alleen over maar er héél ver over.
Nu ga je te ver Dirk.
Kan zoiets op een tuinforum???

Ik ben er volledig mee akkoord dat we hier van mening kunnen verschillen en dat maakt een forum interessant.
Wanneer ik mensen die soms ten einde raad zijn kan helpen met ja ,sorry, bepaalde produkten, dan is het nog altijd aan hen om te kiezen.
Volgend jaar komt ook in Belgie de licentie voor spuiten in voege en dan kan er wel een en ander veranderen. Hoop ik toch.

Maar mij vergelijken met een massamoordenaar.
Wat is jullie mening hierover?



Leo
donderdag 23 januari 2014 - 23:10
jdcoster

Jdcoster

OK. Jij hebt in goed twee jaar al wat internetetikette bijgeleerd Tuinman65. Nu Bombycilla nog.
vrijdag 24 januari 2014 - 00:18
Echinacea

Echinacea

Lees de vraag eens goed.
Goed onderhouden buxus haag, ziek.
Een goed onderhouden buxushaag is waardeloos voor bijen.
Zou het niet beter zijn dat er sommige mensen in China gaan protest voeren.
Hier is het nog altijd baas in eigen tuin, als mijn echtgenote er niet is.
Kijk hier beneden ook eens, is dat geen reclame vor spoeistof en dit op een forum.
vrijdag 24 januari 2014 - 07:58
Marei

Marei

Toen ik de bijdrage van Bombycilla de eerste keer las dacht ik: 'het kan niet waar zijn dat een weldenkend mens zoiets zegt.' Maar IS dit een weldenkend mens???
Ik vind dat Bombycilla hier veel te ver over de grens van het fatsoen gaat. Een excuus is hier niet alleen op z'n plaats, maar ook nodig.

Marei.
vrijdag 24 januari 2014 - 08:02
krissie

Krissie

in het maandblad bloem & plant van Februari staat een artikel over de tuinen van paleis het loo .
Een 27 kilometer lange buxushaag heeft veel schade door de buxusschimmel .
Ze zijn begonnen met het rooien van de 300.000 buxussen en te vervangen door Japanse hulst ( ilex crenata )

groetjes

Krissie
vrijdag 24 januari 2014 - 09:38
Bombycilla
vrijdag 24 januari 2014 - 10:19
Marei

Marei

Zoals je dat hier schrijft Bombycilla, heb je het over de 1e persoon enkelvoud hè.
Jezelf dus!
Alleen het woordje 'ik' staat nog op de verkeerde plek.

Marei.
vrijdag 24 januari 2014 - 11:58
Bombycilla

Bombycilla

Weer niet goed
vrijdag 24 januari 2014 - 13:36
aras

Aras

Beste tuinvrienden allemaal.

Laat ons deze discussie afsluiten .

HET GAAT HIER WEL OVER EEN BUXUSHAAG!!!! is het nodig deze te verwijderen dan zal dit ook gebeuren, maar eerst kan ik toch proberen ze te redden ?

Sproeistoffen worden er zo weinig mogelijk gebruikt, maar soms kan het moeilijk anders.

Dit forum gaat toch over de tuin hé.

Vriendelijke groetjes
en bedankt
vrijdag 24 januari 2014 - 16:04
Bombycilla

Bombycilla

mee eens
vrijdag 24 januari 2014 - 21:52
Tuinman65

Tuinman65

Tja Marei, hij beseft blijkbaar nog altijd niet dat dit op een openbaar forum staat dat door iedereen kan gelezen worden.
Laster en eerroof zijn heel dichtbij.
Op een ander forum heeft hij me ook al vergeleken met die massamoordenaar.
Jouw reactie op zijn excuses was subliem.

Leo
vrijdag 24 januari 2014 - 23:45
Morlo

Morlo

Hallo Allemaal,
Ik heb met veel interesse de gehele discussie gevolgd. Mijn man is imker en ik heb een buxushaag met ineens bruine takken. Na veel over de gevreesde buxusziekte gelezen te hebben begreep ik dat de mogelijke oorzaak een virus aantasting was omdat er te weinig ventilatie zat in mijn haag waardoor schimmelvorming mogelijk was en dat klopte. (Ik zag nl. witte draadjes en zwart hout)
Ik heb met een tang al het aangetaste hout eruit gesneden, ben nauwkeurig te werk gegaan met een stevige oplossing chloor waarin ik na iedere tak mijn snoeimes gereinigd heb. Heb de takken verbrand en heb met een simpele Na bicarbonaat mijn haag bespoten. Een zeer milieuvriendelijk produkt volledig onschadelijk voor mens en dier. Toen met een fohn, normaal doe ik daar mijn haar mee, de haag gedroogd zodat het virus ineens in een heel ander milieu terecht kwam. De buxus houdt ook van een beetje alkalisch spul dus geen probleem. Daarna, enkele weken later, heb ik mijn haag behoorlijk teruggesnoeid om de benodigde ventilatie te verkrijgen. Dit jaar heb ik alle planten die dicht op mijn haag stonden gerooid. Ik heb tot op heden geen nieuw aangetast hout gezien.
Wie toch graag zijn haag eruit gooit, waarom niet gelijk naar een bij- en vlindervriendelijke oplossing kijken zoals de Escallonia "red Elf". Is welliswaar niet zo fijn qua structuur als de buxus maar is ijzersterk met mooi glanzend blad.
Lya
zondag 26 januari 2014 - 16:27
Tuinman65

Tuinman65

Maar Escallonia is niet echt bestand tegen strenge winters.
Leo
zondag 26 januari 2014 - 23:15
Morlo

Morlo

Zal ik je een paar stekjes sturen zodat je het eerst kan proberen?
zondag 26 januari 2014 - 23:18
Morlo

Morlo

Citaat, omdat ik geen link kan toevoegen van "de plantengids".(.bratsites -grs .nl/)

De nederlandse naam is Escallonia, familie van de Escalloniaceae. De bloemkleur is donkerrood en de bloeitijd is van ca. juni tot en met juli. De bladeren zijn glanzendgroen. De volwassen hoogte van deze kleine heester is ca. 100 cm. Verdraagt een temperatuur tot -10 gr. C. en blijft de gehele winter groen. Met opvallende vruchten. Kersrood Is matig verkrijgbaar.
zondag 26 januari 2014 - 23:25
jdcoster

Jdcoster

Ik persoonlijk vind Ilex Crenata ook nog geen gelijkwaardige vervanger voor Buxus.
Ik heb er maar één geschoren boompje van staan maar na de twee laatste, toch strenge winters, was er telkens wat ingevroren.
Ik weet nog enkele sculpturen staan in een voortuin en ook daar zijn ze (door onvriezen?) onregelmatig gaan groeien.
Zouden er nog mensen zijn met die ervaring?
Ook de Escallonia lijdt hier onder strenge winters. Zelfs ligusterhagen heb ik al tot bijna tegen de grond weten bevriezen.
maandag 27 januari 2014 - 11:10
Tuinman65

Tuinman65

Ik ga niet beweren dat het niet kan gebeuren maar Ilex crenata is naar mijn ervaring toch wel winterhard.
Escallonia niet, herstelt zich wel maar kan Buxus niet vervangen.
En zoals Joel schrijft, ik heb ook al Ligusterhagen weten afvriezen en de bamboe Sasa palmata en de Prunus lauro-cersasus enz...
Leo
maandag 27 januari 2014 - 23:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon