menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Helleborus

Ga naar meest recente reactie

luceke

Luceke

Ik heb al meer dan 10 jaar helleborus zien bloeien in mijn tuin. Deze winter heb ik geen enkele bloem kunnen ontdekken. Heeft dit iets met de ongewone wintertemperatuur te maken. Mijn sneeuwklokjes doen een schuchtere poging om de kop op te steken, daarentegen ontwaar ik al hier en daar krokussengroen !
woensdag 1 januari 2014 - 11:20
Marei

Marei

Beste Luceke, het is nog een beetje vroeg hoor, ik heb veel Helleborussen in de tuin bij elkaar staan en er zijn er een paar die nèt beginnen te bloeien, maar ze zijn nog heel laag en de meeste staan nog in knop.
Je hebt het oude blad toch wel afgeknipt? Want als je dat niet gedaan hebt zie je maar amper dat de bloei er aan komt!
Afhankelijk van het weer begint het eind januari meestal goed op gang te komen. Vorig jaar moesten we voor de uitbundige bloei zelfs wachten tot maart.
Als je nu het oude blad nog moet afknippen, doe het dan voorzichtig, zodat je de knoppen, die er zeker aan zitten te komen, niet beschadigt.
De bijgevoegde foto is van 20 februari............ Houd dus moed!

Groetjes, Marei

Bloemen & Planten

woensdag 1 januari 2014 - 11:56
Woutdr

Woutdr

hier bloeien ze toch al sinds begin dec.

zie topic in fotos van planten
woensdag 1 januari 2014 - 13:33
Marei

Marei

Ja, die heb ik wel voorbij zien komen; de foto gemaakt op 11 november. En ik vraag me dan af hoe dat kan? Begin november dus....
woensdag 1 januari 2014 - 17:57
Woutdr

Woutdr

het zijn enkel de witte die al sindsdien bloeien
de roze komen nu piepen

Bloemen & Planten

woensdag 1 januari 2014 - 18:07
Woutdr
woensdag 1 januari 2014 - 18:09
svoffel

Svoffel

ggggrrrrrWout, daar ben ik nu stikjaloers op

Die van mij zijn nog lang niet zover, je begint wel al de knoppen te zien.
Ga me ondertussen verkijken aan jouw foto's

groetjes

woensdag 1 januari 2014 - 18:44
Tuinprins

Tuinprins

Die witte Helleborus van Woutdr is Helleborus niger. Deze bloeit als een van de eerste en staat bekend als kerstroos.

Wat er nu zit aan te komen zijn de bloemen van Helleborus x hybridus (heette vroeger Helleborus orientalis). Met deze soort is veel gekruist met als resultaat bloemen in diverse kleurschakeringen (o.a. rozerood, roodpaars, wit met rode spikkels, roze, abrikoos, geel en 'zwart'). Ook zijn er diverse gevulde vormen op de markt.

Zo zie je maar weer: Latijnse namen zijn van belang.



Gegroet, de tuinprins
donderdag 2 januari 2014 - 07:37
Paronoto

Paronoto

Gekregen voor mijn Nieuwjaar...Helleborus niger.Hoe "niger" is dat dan wel..."niger" = donker , zwart......

"Latijnse namen zijn van belang. "

Bloemen & Planten

donderdag 2 januari 2014 - 09:56
svoffel

Svoffel

Dank je wel Tuinprins,

Ik heb er enkele van elk. Maar durf niet zeggen dat de H.Niger nu al verder staat dan de H. Pink Frost (die staat hier bij mij)
T'is hier ook kouder dan bij Wout.

Het loont in elk geval de moeite om erop te wachten.
Waarschijnlijk ga ik nog eens tot in het Wilgenbroek om er nog enkele te kiezen.

groetjes en nog een fijne dag
donderdag 2 januari 2014 - 10:00
luceke

Luceke

Hartelijk dank aan allen voor de informatie ivm mijn helleborussen. Ondertussen heeft mijn echtgenoot enkele knoppen ontdekt, nog dicht bij de grond, maar toch moedgevend. Onze kleur is purper en dieproze en bijna zwart, gewoonweg prachtig!
donderdag 2 januari 2014 - 12:30
Roeli

Roeli

Ja, zo is het hier ook.
Wel al veel blad en ik ontdekte dat helemaal onderaan wat knoppen zitten.
Verder komen mijn narcissen en sneeuwklokjes ook al boven de grond en zitten aan veel struiken al knoppen of , in enkele gevallen, al piepkleine blaadjes.
Laten we maar hopen dat ze het overleven.

groetjes Roeli
maandag 6 januari 2014 - 16:13
Paronoto

Paronoto

"Die witte Helleborus van Woutdr is Helleborus niger"

Niger = donker, zwart....Hoe "zwart of donker" is dat dan wel voor "ne witte"....?

Albiflorus zou veel logischer geweest zijn nespa.....

"Latijnse namen zijn van belang.
maandag 6 januari 2014 - 17:16
Bombycilla

Bombycilla

Helleborus Niger noemt men ook zwart nieskruid.
Het poeder dat uit de wortels gewonnen wordt is zwart,en werd vroeger als niespoeder gebruikt
maandag 6 januari 2014 - 20:23
Paronoto

Paronoto

Het poeder dat uit de wortels gewonnen wordt is zwart

Het is dus pas na "een bewerking" dat een "eigenschap" zichtbaar wordt.....ça alors...awel merci. Zo zijn er nog nen helen boel planten waaruit vanalles en nog wat "gewonnen" wordt maar die daarom niet van naam veranderen ....
maandag 6 januari 2014 - 20:40
svoffel

Svoffel

Merci Bombycilla,

Weer iets bijgeleerd.

dinsdag 7 januari 2014 - 08:31
Polplastron

Polplastron

Ach, Paronoto, 't zijn vaak botanici van heel wat jaren terug die de namen bedacht hebben hé! Niespoeder wordt immers al lang niet meer gebruikt. Bij heel wat "nieuwe" planten zoals de vele succulenten uit de Nieuwe Wereld zie je dat namen regelmatig nog worden aangepast omdat blijkt dat plant X toch verwanter is met plant Y dan men eerst gedacht had. Bij de "bekendere" planten staat het hele systeem echter redelijk goed vast en is het zinloos om namen nog aan te gaan passen na al die tijd.

Opmerkelijk hierbij is ook dat veel planten de naam van hun gebied van oorsprong kregen, maar dat achteraf gezien die oorsprong vaak niet klopte (zoals bijvoorbeeld Mespilus germanica die niet inheems bleek te zijn in Duitsland). Desondanks bleef meestal ook die naam behouden.

Overigens heb ik altijd gedacht dat "niger" sloeg op de kleur van de wortels, maar ik kan me vergissen hé. De naam "nieskruid" komt inderdaad van het feit dat men de wortels gebruikte om er niespoeder van te maken.

Groeten,

Pol
dinsdag 7 januari 2014 - 08:49
Paronoto

Paronoto

hele systeem echter redelijk goed vast en is het zinloos om namen nog aan te gaan passen na al die tijd.

Wie geabonneerd is op meerdere tijdschriften kan zonder veel moeite vaststellen "hoe vast" de nomenclatuur wel is...al naargelang "de wind uit Duitsland, Engeland, Amerika, Frankrijk etc etc komt". Bij vele van mijn planten zou ik "speciale etiketten" kunnen/moeten gebruiken om alle naamversies te vermelden....Kijk maar eens goed rond tijdens de jaarlijkse ELK, zet uwe goeien bril op en houd uw notaboekje bij de hand....Heb ooit meegemaakt dat een en dezelfde soort plant onder drie, vier namen werd vekocht....
Maar aan dezen boom hebben we hier in 't Forum al meerdere keren gezaagd dacht ik maar het is wel eens nuttig de argeloze (?) lezer er op te wijzen hoe vorken aan de steel zitten....

Doei

Paul
dinsdag 7 januari 2014 - 15:58
Polplastron

Polplastron

Je hebt eigenlijk wel gelijk hoor; heel wat planten zijn inderdaad van naam veranderd. Het gaat hier echter meestal om planten waarvan men merkt dat ze toch niet bij het geslacht horen waarbij ze eerder werden ingedeeld. Op dat moment verandert zo'n plant van naam. Als ik me niet vergis heette bijvoorbeeld Echinacea purpurea ooit nog Rudbeckia purpurea tot men er achter kwam dat het wel degelijk de groep "Echinacea" wel degelijk een ander geslacht was dan Rudbeckia. Bijgevolg werd de naam veranderd.

Heel interessant hierbij zijn botanische tuinen waarin men een systeemtuin heeft zoals o.a. in Utrecht. Daar zie je pas echt goed hoe er in de loop der jaren met planten is "geschoven". De wetenschap staat nu eenmaal niet stil!

Het gaat hier echter om planten die in een ander geslacht (of zelfs familie) worden gezet, zoals dat ook bij heel wat succulenten het geval is. De soortnaam zelf wordt minder snel aangepast volgens mij. Om "niger" te veranderen in iets anders zal dus een héél goede reden moeten zijn en die is er tot nader order niet ...

En dan ... is er ook nog het gegeven dat veel "verouderde" namen in de tuinwereld gewoon worden verder gebruikt ook al zijn ze botanisch niet meer juist. En vergeet ook niet dat er ook nog eens heel wat verouderde botanische namen als Nederlandse naam worden gebruikt zoals "calla" en "geranium" voor Zantedeschia en Pelargonium ...

Wie zei dat tuinieren eenvoudig moest zijn?

Groeten,

Pol
donderdag 9 januari 2014 - 08:45
leerling

Leerling

Als je de bladeren van helleborus verwijdert, verzwak je de plant dan niet?

En wanneer knip je die bladeren best weg?
woensdag 15 januari 2014 - 23:49
Marei

Marei

Goeiemorgen,

Het is zelfs beter voor de planten! Veel Helleborussen dragen nog een virusaantasting bij zich wat door het oude blad kan worden overgedragen. Door dit tijdig weg te knippen, eind november/december, voorkom je uitbreiding. Daarbij komt dat de bloemen dan veel beter zichtbaar zijn en ruimte hebben zicht te ontwikkelen. Bij tijdig afknippen beschadig je de bloemknoppen niet.

Ik heb ook geconstateerd dat niet afgeknipte Helleborussen in de zomer stampvol zitten met hele grote, dikke luizen. Sinds ik, jaren geleden, ze tijdig ben gaan afknippen is dat 'probleem' tegelijkertijd ook geliquideerd.

Door ervaring wijzer geworden knip ik tegen het einde van de bloeitijd er alle bloemen uit om te voorkomen dat de planten zich ongebreideld uitzaaien.

De foto die ik hier toe voeg heb ik toevallig gisteren gemaakt en dat is maar een kleine greep uit alle planten die al in bloei staan; over ca. vier weken zijn ze, afhankelijk van het weer, wat hoger en stampvol met bloemen.
Je ziet dat er al nieuw, jong blad aanwezig is.

Groetjes, Marei

Bloemen & Planten

donderdag 16 januari 2014 - 09:09
svoffel

Svoffel

Bedankt Marei voor deze uitleg.

Ik heb ook enkele van die oudere bladeren afgeknipt, anders zie je inderdaad de knoppen niet.
Maar morgen (hoop dat het dan stopt met regenen) ga ik de rest van die oude bladeren volledig verwijderen.

Wanneer geef je ze voeding? We stoken hier met een houtkachel, kan ik daar eventueel was houtasse strooien?

groetjes

Simone
donderdag 16 januari 2014 - 11:58
Marei

Marei

Hallo Svoffel,
In november, na het afknippen van het blad, strooi ik wat koemestkorrels en kalk. In de loop van het voorjaar, na het afknippen van de bloemen, doe ik dat nog een keer. Ze zijn alle jaren prachtig hier onderaan de dijk. Onderstaande foto is gemaakt in april.

Bloemen & Planten

donderdag 16 januari 2014 - 12:33
Roeli

Roeli

Oh, Marei, wat mooi
donderdag 16 januari 2014 - 12:38
svoffel

Svoffel

Wat een mooie foto Marei,

Ga da goed noteren en ook doen want jouw Helleborussen staan er prachtig bij.

Nog eens merciekes

donderdag 16 januari 2014 - 14:00
Marei

Marei

Het zijn geen jonge planten meer hoor, Svoffel; ze staan er al tussen de 10 en 15 jaar. Elk jaar gingen we naar kwekerij de Hessenhof tijdens de helleborusdagen en kochten er weer een aantal bij. Nu staan er zo'n 40 soorten/cultivars en we genieten er elk jaar weer van. Net als de dorpsbewoners die tijdens de zondagmiddagwandeling op de dijk stilstaan om ervan te genieten.

En Roeli, volgend jaar op tijd ALLE blad afknippen eind november/december. Je kunt dán vaak al knoppen zien zitten.

Groetjes, Marei.
donderdag 16 januari 2014 - 16:03
svoffel

Svoffel

Marei,

Dat zie je wel, dit zijn al mooie, grote planten.

Ook ik kijk naar de Helleborus dagen uit, die van mij komen uit het Wilgenbroek.
Zal weer rondlopen als een kieken zonder kop en niet weten wat kiezen want er zijn er ooo zoveel, de ene al mooier dan de andere.

Ga eens kijken op de agenda hoeveel keer ik nog moet slapen

groetjes

Simone
donderdag 16 januari 2014 - 16:42
Marei

Marei

Even gegoogled, Simone, helaas is dat een beetje te ver weg. Wij gaan wel naar Ede. Daar moet je ook contant geld bij je hebben en je creditcard thuis laten.....
donderdag 16 januari 2014 - 17:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon