menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Calycanthus floridus

Ga naar meest recente reactie

Eljoh

Eljoh

Deze struik is bladverliezend in de winter. Mijn net aangeschafte exemplaar is kaal.Deze vraag is gesteld vanop Calycanthus floridus.
zondag 17 november 2013 - 13:40
Tuinprins

Tuinprins

Is inderdaad niet wintergroen.

Het grote nadeel van deze struik vind ik dat de randen van de bloemen zeer snel een bruin randje krijgen. Ik vind dat lelijk.

Heeft iemand ervaring met Sinocalycanthus raulstonii 'Hartlage Wine'? Deze plant (die veel lijkt op Calycanthus floridus) zou daar geen last van hebben.


Gegroet, de tuinprins
zondag 17 november 2013 - 15:39
sophora

Sophora

Hier heeft de Hartlage Wine de geest gegeven door verwelkingsziekte. De Venus doet het heel goed al krijgt hij ook wel zwarte vlekken op de bloemblaadjes.
zondag 17 november 2013 - 20:10
WiPe

WiPe

Sinocalycanthus sinensis doet het hier al meer dan vijftien jaar perfect.
zondag 17 november 2013 - 20:44
Tuinprins

Tuinprins

Sinocalycanthus chinensis heb ik ook ooit gehad. De witte bloemen kregen al snel na het openen zwarte plekjes (smetten). Op een Duits tuinforum hebben we het daar over gehad. Bij de meeste mensen die deze plant hadden, smetten de bloemen. Als ik me goed herinner was er een persoon waar de bloemen niet smetten. De reden waarom de bloemen smetten is niet duidelijk geworden.

Overigens is Sinocalycanthus chinensis een andere plant dan Sinocalycanthus raulstonii 'Hartlage Wine'. Laatstgenoemde is het resultaat van een gecontroleerde kruising tussen Sinocalycanthus chinensis en Calycanthus floridus


Gegroet, de tuinprins
zondag 17 november 2013 - 21:40
WiPe

WiPe

Bref, ik ken die Sinocalycatnhus raulstonii 'Hartlage Wine' niet. Maar als het een hybride is tussen Sinocalycanthus chinensis en Calycanthus floridus, dan lijkt het me dat die volgens de nomenclatuurregels niet bij Sinocalycanthus mag ingedeeld worden. Aangezien het dan om een intergenerische hybride, een kruising tussen twee planten uit een verschillend geslacht, gaat, zou het dan xSinocalycalycanthus raulstonii 'Hartlage Wine' moeten zijn.

Ik heb het nog eens nagekeken. Er is ook nog discussie over het feit of Sinocalyacanthus chinensis in een apart genus thuishoort, dan wel dat die moet ingedeeld moet worden bij Calycanthus. In dat geval is de Sinocalycanthis raulstonii 'Hartlage Wine' dus geen intergenerische, maar wel een gewone hybride, Calycanthus x raulstonii 'Hartlage Wine' dus.
maandag 18 november 2013 - 17:29
sophora

Sophora

Oei, Wipe, dat was moeilijk!!!!
maandag 18 november 2013 - 17:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon