menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bougainvillea

Ga naar meest recente reactie

Aquarius

Aquarius

Mijn bougainvillea staat nog altijd prachtig te zijn op het terras. Het is mijn 5° jaar op rij om een plant te blijven houden dus ben ik een beetje bang om hem nu al te verplaatsen. Wie heeft een gouden tip?Deze vraag is gesteld vanop Bougainvillea.
zondag 10 november 2013 - 13:56
Marei

Marei

Weet je het na 5 jaar op rij nog steeds zelf niet?
zondag 10 november 2013 - 14:40
Aquarius

Aquarius

Bedankt voor de bruale respons.
Ik zal even reclame maken.
4 jaar op rij kreeg ik slechte koopwaar of zieke planten bij VAN GASTEL in Ekeren.
Deze aankoop was hun laatste kans.
Gewoonlijk krijgt iedereen bij mij maar 2 kansen en de derde keer een gepaste reactie.
Het zijn ook niet de goedkoopste planten en ik heb een beperkt budget.
zondag 10 november 2013 - 17:00
Maxession

Maxession

Verplaatsen naar waar? Binnen? Volle grond? Staat deze in pot? Grote pot?

Deze is in principe niet winterhard hier bij ons buiten...

Wat wel mogelijk is met deze plant (eigen ondervinding);
- Grote pot (0,5x0,5x0,5m minstens)
- Goede drainage, bvb; onderin kleikorrels, zodat deze niet nat staat in de winter
- Goeie extra isolatie zoals;
--- Pot omwikkeld met noppenfolie
--- Wanden pot binnen geïsoleerd met isolatieplaat
--- Kleikorrels als bovenlaag
- Zonnige (regen beschutte) plaats

Het enige dat je dus moet doen eens zo verpot, is voor de winter de noppenfolie toevoegen en als het terug warmer word en de knoppen beginnen uitlopen deze terug verwijderen.
Opgelet; Dood lijkende taken na de winter > testen door stam te krabben of er nog groen onder zit. Zoja laten, deze lopen wel terug uit.

De plant binnen houden is ook mogelijk (afh. van grootte plant/locatie), en zal ook beter resultaat geven. Zie maar wat er bij Tuinadvies staat;
"Overwinteren Bougainvillea:
Voor de eerste nachtvorst moeten deze kuipplanten naar binnen.
Plaats de kuipplanten in een koele (ongeveer 14°C) en droge ruimte. Zolang de plant zijn bladeren behoudt is het ook noodzakelijk dat ze op een lichte plaats staan (veranda, serre, verwarmde kas,...) en regelmatig nog een beetje water krijgen. Planten die met hun blad kunnen overwinteren zullen in het voorjaar veel voorsprong hebben op de bladloze overwinteraars die in het voorjaar moeilijk of helemaal niet meer zullen uitlopen.

Na de winter ontwikkelen zich nieuwe bladeren en scheuten en is het moment aangebroken om stilaan wat meer water te geven. In het voorjaar (maart, april, mei) de planten verpotten met een universele kwaliteitsvolle potgrond en vanaf juni kun je mest beginnen toe te dienen.
Bougainvillea's mogen terug naar buiten als het voldoende warm is. In ons land is dat pas rond half juni als de schutbladeren beginnen te kleuren. Plaats je ze te vroeg buiten, dan wachten ze langer met hun bloei."
zondag 10 november 2013 - 18:07
Roeli

Roeli

Mijn vriendin heeft al jaren 2 bougainvillea's,
Van voorjaar tot najaar staan ze in hun pot buiten.
Daarna komen ze gewoon in de kamer voor het raam.
Ze bloeien dan nog een tijd door en in het voorjaar gaan ze weer naar buiten en bloeien dan weer als een tierelier.
Mij zelf lukt het helaas niet om die planten over te houden.
Ik heb het, na verschillende pogingen, nu maar opgegeven.

groetjes Roeli
zondag 10 november 2013 - 18:46
Aquarius

Aquarius

Dank u Roeli voor het meegeven van uw ervaring en die van je vriendin.
Bewijs dat ik niet de enige ben die tegenslag kan hebben met aankoop van slechte koopwaar.
Omdat ik zo gek ben van die kleurenpracht ben ik wat langer blijven proberen.
Nog een prettig weekend
Groetjes Aquarius
zondag 10 november 2013 - 19:03
Aquarius

Aquarius

Dank u Maxession voor de uitgebreide toelichting.
Dit zal ik zeker goed opvolgen. De plant staat zo mooi dat ik, zoals reeds vermeld, schrik heb om er iets aan te wijzigen. Ik zou er dit jaar graag in willen slagen.
Dank u voor de tijd en moeite.

Prettig weekend nog.
Groetjes
Aquarius
zondag 10 november 2013 - 19:08
PetrusDe

PetrusDe

.. Allo Aquarius ; ... heb ook bougainvillea in pot, deze staat dan ook ganse zomer buiten in volle zon. Deze periode best naar binnen , zoals Maxession in zijn toelichting aangaf. Het is en blijft tenslotte 'n zuiderse plant hé. Je moet natuurlijk plaats hebben om die binnen te overwinteren... ( hangt van zijn omvang )
Inderdaad is Van Gastel (Ekeren) niet de goedkoopste; hoewel ikzelf v/d kwaliteit niet kan klagen, maar ja ...
Aan de uitleg van Maxession moet ik niets toevoegen ; maar kijk eens op Plantenkiezer van Digituin hier en je zal zeker vinden wat je zoekt ; ... succes !

Bloemen & Planten

maandag 11 november 2013 - 12:36
Aquarius

Aquarius

Dag PetrusDe,
Ook dank voor jou toelichting.
Het probleem van binnenhalen : gaat het verschil in temperatuur geen schokeffect geven? Ik zou hem boven in de hal waar een dakraam is kunnen zetten in de hoop dat dat nog licht genoeg geeft en toch niet te warm is.
Hij is echt zo prachtig en ik wil deze nu niet verliezen.!

Groetjes
Aquarius
maandag 11 november 2013 - 13:47
PetrusDe

PetrusDe

... Allo Aquarius ; .. voor zover het buiten niet vriest ... en het binnen geen 25* is zal je bougainvillea de overgang zeker overleven. Hoe lichter en warmer hij overwinterd, hoe vochtiger je hem moet houden. Met 'n onderzetter, 'n schaal; kan de plant onderaan water krijgen en verdamping. Geen ijskoud kraantjeswater ! Opgevangen regenwater is best.Geen meststof in de rustperiode, en je hebt in de lente weer 'n prachtige plant die terug meer warmte .. water .. meststof.. en zon kan gebruiken .
Nota Geen paniek , er zullen blaadjes en bloem verkleuren en afvallen ! )

Grtjes, ...

Petrus
maandag 11 november 2013 - 14:17
Aquarius
maandag 11 november 2013 - 14:38
Roeli

Roeli

Mijn vriendin zet ze gewoon in de kamer op 21 - 22 graden voor het raam.
Heeft ze er in de kamer ook nog plezier van.
En het gaat steeds goed.
maandag 11 november 2013 - 15:14
Aquarius

Aquarius

Dank u Roeli voor de info.
Groetjes
maandag 11 november 2013 - 17:43
lanne

Lanne

Hier komt de Bougainvillea ieder jaar binnen in half september . Hij kan dan wel een aantal blaadjes verliezen , maar dat is geen probleem . Hij staat dan tot half mei in de vorstvrije veranda. Bloeit nu nog altijd ! Hoe meer zon en licht hij krijgt , hoe liever hij het heeft. Als hij uiteindelijk uitgebloeid zal zijn , ga ik hem opnieuw snoeien = Al de te lange scheuten sterk inkorten . Zo blijft hij handelbaar en mooi compact - hij bloeit op het nieuwe hout , dus met snoeien zal je zeker niet minder bloei krijgen het jaar daarop. De meest voorkomende fuchsia kleur is de gemakkelijkste . Zo lang hij groene bladeren heeft , af en toe water geven. Mocht hij alle bladeren verliezen ,( hangt af van de overwintering plaats en temperatuur ). is hij daarom nog niet dood , maar in rust en heeft hij zeer weinig of geen water nodig . In het voorjaar, als er wat nieuwe scheutjes verschijnen , stilaan wat meer water geven . Bij twijfel of een kale plant nog leeft , eens krabben aan een takje en zo wat bast verwijderen . Als het eronder nog wat groen is , is alles ok en komt het wel goed.
Buiten overwinteren zou ik zeker niet aanraden .
Succes!
dinsdag 12 november 2013 - 20:47
sirius

Sirius

Oleander? is toch geen Bougainvillea????
dinsdag 12 november 2013 - 21:13
lanne

Lanne

Uiteraard Sirius , een schrijffoutje, omdat ik zonet iets over Oleander schreef . Correctie is aangebracht .
Groetjes
dinsdag 12 november 2013 - 21:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon