menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ilex aquifolium Bacciflava

leerling

Leerling

Volgens de beschrijving van deze struik moet er een mannelijke struik in de buurt staan om bessen te krijgen. Klopt dat? Onze struik/boom heeft bessen in overvloed. Er groeien hier nog wel wat ilexen, maar de dichtsbijzijnde staat op ruim 12 meter. Die heeft rode bessen.

Hoe herken je een mannelijke plant? En kan een vrouwelijke ilex aquifolium 'Bacciflava' bevrucht worden door een andere ilex?Deze vraag is gesteld vanop Ilex aquifolium Bacciflava.
zondag 3 november 2013 - 23:19
kurt

Kurt

Beste,

De hulstbloemen worden bestoven door insecten. Het is aangeraden van een mannelijke struik in de buurt te hebben voor een optimale bestuiving, maar bijen en andere vliegende bestuivers hebben geen enkel probleem met amper 12 meter afstand. Als er bij de buren vijftig meter ver een mannelijke hulst zou staan, dan nog zal de vrouwelijke in uw tuin bessen vormen.

Mvg,
Kurt
maandag 4 november 2013 - 08:16
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Bedankt voor je antwoord, Kurt.Ik leid eruit af dat een ilex aquifolium 'Bacciflava' kan bevrucht worden door andere ilexen (omdat de andere struiken in de buurt ofwel rode bessen dragen ofwel geen).De vorige eigenares van dit pand had graag een stekje van deze ilex (als herinnering aan haar man zaliger). Onder de struik zijn een paar piepkleine zaailinkjes opgedoken die ik volgend jaar wilde uitgraven. Maar dat zijn dan waarschijnlijk kruisingen die mogelijk geen gele vruchten dragen? Ik heb acht stekjes genomen (vier kopstukjes met hielstukje en vier zonder), die in hormonenpoeder gedoopt en dan in stekgrond gestoken. Die stekjes staan momenteel in twee zaaibakjes in een koude bak. Maar onlangs las ik ergens dat je hulst eigenlijk beter kan stekken door de stekjes gewoon in water te zetten. Heeft iemand hier ervaring mee?
maandag 11 november 2013 - 01:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon