menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Liatris spicata

Ga naar meest recente reactie

LilyC

LilyC

Ik heb enkele van deze planten in het voorjaar geplant en zijn niet boven gekomen, hetzelfde had ik in mijn vorige tuin, wat doe ik verkeerd dat deze plant bij mij zich niet wil vertonen en ik vind hem zo mooi. Ik zou supperblij zijn moest er iemand mij raad kunnen gevenDeze vraag is gesteld vanop Liatris spicata.
vrijdag 4 oktober 2013 - 16:25
Marei

Marei

Je zegt dat je ze in het voorjaar geplant hebt; dan staan ze er toch al. Wat moet er dan nog bovenkomen?????
Marei
vrijdag 4 oktober 2013 - 16:32
Tuinprins

Tuinprins

Het is een hele kunst om Liatris om zeep te helpen! Zelfs als je de knol (Liatris vormt knollen) op z'n kop plant komen ze boven.

Ik zou in het voorjaar in het tuincentrum een plant in een klein potje kopen en die planten. Als de plant het dan nog niet wil doen dan weet ik het ook niet meer (gebeurt niet vaak ) .


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 4 oktober 2013 - 17:46
LilyC

LilyC

Wel deze laatste dat waren knollen en die zijn dus totaal niet bovengekomen, die van mijn vorige tuin dat waren plantjes en die zijn helemaal weg gekwijnt. Ik weet echt niet er gebeurd met deze plantjes het zijn zowat de enige die ik nooit in mijn tuin zich laten bewonderen.
Bedankt voor jullie antwoordje
Groetjes van Lily
vrijdag 4 oktober 2013 - 20:06
Polplastron

Polplastron

Ik heb dat met van die knollen in zakjes ook al een aantal keren meegemaakt. Sindsdien koop ik liever deze planten "in the green": in pot dus met al een mooie stengel, blaadjes en desnoods al bloemen. Ik vermoed dat de "voorverpakte" knollen niet altijd even vers zijn of zo ... In elk geval ben ik dan ook een van de weinigen die er in geslaagd is om deze planten "om zeep te helpen"! Je hoeft je dus niet alleen te voelen!
vrijdag 4 oktober 2013 - 20:26
LilyC

LilyC

hahahah ja bedankt gedeelde smart is halve smart he!!!
Maar het is wel zo dat ik ze de eerste keer wel als plant had gekocht en in een ommezien waren ze ook weer verdwenen!
vrijdag 4 oktober 2013 - 20:44
minouke

Minouke

Ik heb er overal wat staan en wat opvalt is dat degene die in volle zon staan het veel beter doen. Ook te vochtig staan hebben ze niet graag.
vrijdag 4 oktober 2013 - 21:19
LilyC

LilyC

Tja ook bedankt voor je reactie maar ook daar kan het niet aan schelen, ik had ze in de zon gezet en teveel water hebben ze zeker niet gekregen.
vrijdag 4 oktober 2013 - 21:50
sophora

Sophora

LilyC
Wel, ik vind ze ook mooi. Maar meer dan een jaar heb ik er nooit kunnen van genieten. Ze verdwijnen op mysterieuze wijze. Volle zon, niet te nat en toch doen ze het niet. Staan die bollen misschien op het menu van een of ander knaagdier?
zondag 6 oktober 2013 - 10:06
Tuinprins

Tuinprins

Ja, helemaal vergeten. Allerlei soorten muizen vinden de knollen zeer lekker. Ik denk dat ze vooral bij woelmuizen op het menu staan.


Gegroet, de tuinprins
zondag 6 oktober 2013 - 10:52
LilyC

LilyC

Haaaaaaaaa dan is voor hier misschien het misterie opgelost want ik heb hier enorm veel last van mollen! Zou dat kunnen? Is er soms een genie die een afdoend middel heeft tegen deze beestjes, sorry hoor ik vind het van uitzicht schatjes van beestjes maar ja het is niet zo leuk als ze jou tuin gebruiken als hun thuis.
zondag 6 oktober 2013 - 11:04
Marei

Marei

Jullie allemaal willen vast en zeker niet weten hoeveel van die 'schattige' beestjes wij hier per jaar in de tuin vangen. Ze ondergraven niet alleen de borders op meerdere plaatsen, maar ook de veroorzaakte verzakkingen van de tuinpaden leveren veel problemen op.
Dus LilyC, als je enorm veel last van mollen hebt, dan heb je geen 'genie' nodig, maar een mollenklem!
En dan nog 'es wat: mollen die leven van bodeminsecten, larven en regenwormen en niet van knollen!!!

En woelmuizen zitten hier ook meer dan voldoende in het voorjaar de krokussen op te vreten!!!

In 2002 kochten wij bij een vaste plantenkweker de Liatris spicata "Kobold"; deze groeit en bloeit sindsdien elk jaar op dezelfde, zonnige plaats in één van de borders. Eerlijk gezegd wisten wij niet eens dat ze als knol te koop zijn!

Groetjes, Marei
zondag 6 oktober 2013 - 13:27
LilyC

LilyC

Ik ga in elk geval voor het volgend seizoen dan toch nog maar eens proberen maar dan wel degelijk met de plantjes (ik zal er prikkelddraad rond doen!). Ik weet het die mollen 't zijn lastige beestjes, maar langs de andere kant heb ik toch ook weer het nuttige van de mol gelezen, nl dat ze de bodem goed draineren en het schadelijk ongedierte op hun menu hebben en wat ik ook nog heb gelezen is dat de bergen zand die ze teweeg brengen, je moet opscheppen en gebruiken als stekgrond blijkbaar zou die daar perfect voor zijn.
Dus sorry klemmen zetten tja ik ben zo een van die flauwe vrouwen die dit niet kan.
zondag 6 oktober 2013 - 14:44
Tuinprins

Tuinprins

Mollen eten geen knollen maar regenwormen.
zondag 6 oktober 2013 - 18:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon