menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Scheut van orchidee verwijderen en planten

Ga naar meest recente reactie

klieteklateke

Klieteklateke

Hallo,

ik heb enkele scheuten op de takken van een orchidee staan.
hoe ga ik te werk om ze te verwijderen en te planten?

bedankt alvast voor de tips!

groetjes,
dinsdag 17 september 2013 - 16:13
Marei

Marei

Je kunt het best wachten tot de wortels ca. 10 cm lang zijn; dan kun je de scheutjes (keiki's) van de takken afnemen (met een stukje van de tak, dan beschadig je niets) en daarna oppotten in orchideeëngrond. Voorzichtig een beetje water geven, niet te nat!

Groetjes, Marei.
dinsdag 17 september 2013 - 16:27
satomi

Satomi

Maakt het nog iets uit of de pot doorzichtig is of zwart? En welke maat pot voor zo'n keiki? Ik heb er namelijk vier ondertussen, 3 aan Phalaenopsis, 1 aan Doritis pulcherrima. De laatste staat nu in een (doorzichtige) pot met fijne schors, maar zit nog wel vast aan de moederplant.
dinsdag 17 september 2013 - 17:19
Marei

Marei

Het best maar vast laten zitten tot de wortels lang genoeg zijn en de keiki's op 'eigen benen' kunnen staan. Wat de pot betreft: ikzelf gebruik veel liever stenen potten. Daarin hebben de wortels nooit last van te lang of te veel nattigheid. De pot moet nooit groot zijn, als de plant er maar nèt in past is het goed.
Groetjes, Marei.
dinsdag 17 september 2013 - 17:55
satomi

Satomi

Oké Marei, dank je wel voor het advies. Ik ga de keiki's van Phalaenopsis dan maar eens een eigen plekje geven, die staan er al een jaar of twee op...
woensdag 18 september 2013 - 14:50
Bombycilla

Bombycilla

Over welke soort heeft Klieteklatteke het eigenlijk
woensdag 18 september 2013 - 14:53
Marei

Marei

Nou Satomi, na twee jaar moet dat kunnen hè!!! Ik heb er kortgeleden een paar opgebonden op stukjes materiaal van boomvarenwortel en ik wacht af.......

We gaan er maar van uit dat Klieteklatteke het eigenlijk over een Phalaenopsis heeft Bomby, vind je ook niet.....maarre mocht het toevallig een Dendrobium zijn dan gaat het advies ook daarvoor op.
woensdag 18 september 2013 - 17:52
lays

Lays

mijn orchidee krijgt kindjes maar die handen vanonder aan de plant zelf .
dus niet aan de bloemstengel maar vanonder aan de mama plant .
ze worden ook te groot voor bij de mama in pot te blijven, wat moet ik doen kan er mij iemand helpen? al vast bedankt.
zondag 12 mei 2019 - 21:43
Marei

Marei

Je zou eigenlijk even een foto moeten plaatsen om een goed advies te krijgen Lays.
zondag 12 mei 2019 - 22:09
Marei

Marei

Dit scheutje (keiki) lijkt mij nog veel te klein, dat zou ik aan de moederplant rustig nog een poosje laten groeien. Zodra het zelf wat worteltjes heeft kun je het afbreken en apart oppotten in een klein potje met orchideeëngrond (bark).
Groetjes, Marei
dinsdag 14 mei 2019 - 10:43
lays

Lays

oke en bedankt
woensdag 15 mei 2019 - 16:35
louisverhe15

Louisverhe15

ik heb alleen maar luchtwortels ! 3 jaar geen bloem meer ! wat kan ik doen ?
dinsdag 25 oktober 2022 - 16:12
Phalaenopsis

Phalaenopsis

Is deze groot genoeg om van de moederplant te halen?
Hoe doe ik dat dan best.
Alvast bedankt.

Bloemen & Planten

zaterdag 17 juni 2023 - 14:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon