menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozen

Ga naar meest recente reactie

sunjet

Sunjet

welke plaag is dit bij rozen bladeren krijgen bruine puntjes op bladeren

Bloemen & Planten

maandag 19 augustus 2013 - 20:15
Marei

Marei

Valt wel mee h
maandag 19 augustus 2013 - 20:29
sunjet

Sunjet

gelukt
maandag 19 augustus 2013 - 20:51
minouke

Minouke

Lijkt wel sterroetdauw te zijn.
maandag 19 augustus 2013 - 21:10
Tuinman65

Tuinman65

Behandelen met Rosabel kan helpen.
Werkt zowel tegen insecten als ziektes.
Leo
maandag 19 augustus 2013 - 22:52
Polplastron

Polplastron

In praktijk valt de schade echter best mee. Heel wat rozen krijgen nu eenmaal elk jaar op een bepaald moment wel last van deze ziekte.

Je kan de weerstand verhogen door jaarlijks compost aan te brengen, een handje patentkali in het voorjaar, een goede lichte en luchtige standplaats en best ook een onderbeplanting.

Onderbeplanting zorgt voor een fysieke barri
woensdag 21 augustus 2013 - 14:28
sunjet

Sunjet

dat kan ik eens proberen dank u wel tuinvrienden
woensdag 21 augustus 2013 - 20:03
Tuinman65

Tuinman65

Rosabel werkt zowel preventief als curatief Pol.
Natuurlijk gaan de zieke blaadjes niet terug groen worden maar het voorkomt wel uitbreiding van de ziekte.
Ik heb al meermalen ervaren dat je dat niet mag spuiten bij zonneschijn want dan krijg je misvormde takken.
Al bij al vind ik dit toch een interessant produkt voor een rozenliefhebber, al weet ik dat je het daar niet mee eens zal zijn.
Leo
woensdag 21 augustus 2013 - 23:02
Polplastron

Polplastron

maar het voorkomt wel uitbreiding van de ziekte.


Dan zal je toch heel op tijd moeten spuiten want anders zijn de sporen al op de grond gevallen en begint het hele verhaal volgend jaar opnieuw. In dat opzicht blijf ik meer voorstander van een onderbeplanting; dit voldoet in mijn tuin alvast meer dan voldoende.
donderdag 22 augustus 2013 - 15:02
Tuinman65

Tuinman65

Tijdig spuiten is idd. de boodschap maar of jouw onderbeplanting de oplossing is betwijfel ik.
Rosabel werkt ook nog tegen luizen en andere rozenziekten.
Sterroetdauw was er in jouw tuin in juni toch al erg vroeg bij, nietwaar?
Leo
donderdag 22 augustus 2013 - 23:05
Polplastron

Polplastron

Ik weet dat je dat betwijfelt Leo, maar als zelf "Cardinal Hume" geen sterroetdauw meer krijgt, lijkt me dat toch een sterk argument.

En inderdaad heb ik sterroetdauw in m'n tuin, maar enkel op die rozen waar (nog) geen goede onderbeplanting bij staat! Mijn tuin is nog maar zo'n 10 jaar oud en wordt nog stelselmatig verder aangeplant h
zondag 25 augustus 2013 - 09:39
Boerke

Boerke

Leo en Pol , Ik heb enkele jaren geleden onder de rozen een grondbedekker(persicaria : duizendknoop) weggedaan met het gedacht dat die met alle vocht en voedsel ging lopen voor de rozen . En nu je het zegt . Wij hebben niet die rozen meer zoals vroeger . Ik heb zelfs eens nieuwe gekocht omdat ik dacht dat die te oud waren . Deze staan er nu drie jaar en ben er ook niet al te gelukkig over. Maar nu ik dit hier lees zou ik beter weer een grondbedekker plaatsen zeker .
Ik zie bij onze rozen ook wat hier boven beschreven wordt . Zwarte plekjes en bladverlies .
zondag 25 augustus 2013 - 14:11
Marei

Marei

In onze rozentuin staan in de verschillende bedjes 12 soorten rozen. Er is er
zondag 25 augustus 2013 - 21:08
Tuinman65

Tuinman65

Ik ben zeker ook geen voorstander van bodembedekkers tussen rozen.
Die gaan met de meeste voeding lopen en wanneer er na een droge periode wat water valt zijn zij de eersten die er van profiteren en al veel water verdampen, zoals Boerke al schreef.
Pol heeft wel een punt dat ze sporen tegenhouden met opspattend water. Maar die sporen zitten ook in de lucht.
Maar wanneer je ieder voorjaar je rozen voorziet van een flinke laag compost (wat aan te raden is) zijn die sporen ook bedekt en spatten die niet op.


Leo
zondag 25 augustus 2013 - 23:04
Polplastron

Polplastron

1) Het ligt aan de plant: dat klopt ten dele. Sommige vari
maandag 26 augustus 2013 - 12:13
Boerke

Boerke

Ik heb veel takken te hakselen op het moment. Kan ik dat er onder strooien? Verzuurt de grond dan niet? Sorry voor mijn vele vragen.
maandag 26 augustus 2013 - 15:58
Polplastron

Polplastron

Wat ik haksel werk ik persoonlijk mee door m'n compostbak! Op die manier vergaat het mooi en ben je er zeker van dat het geen stikstof onttrekt ...
maandag 26 augustus 2013 - 16:12
Tuinman65

Tuinman65

Pol, je weet dat ik veel respect voor jou heb en dat blijft zo, maar, op je opmerking over het snoeien na, moet ik je volledig tegenspreken.
Tot waar je uitgebloeide bloemen wegsnoeit heeft niet zo veel belang, zolang je maar niet te kort snoeit want dan komt de herbloei veel later.
Bodembedekkers onder rozen houden voeding en water vast, en dat noem jij een voordeel?
Die bodembedekkers wortelen alvast veel minder diep dan de rozen.
Als die volgens jou dat allemaal vasthouden, hoe kunnen de dieper wortelende rozen er dan nog maximaal van profiteren?
Efkes logisch nadenken en dan besef je zelf toch wel dat dit prietpraat is
Die bodembedekkers zitten aan de eretafel en worden eerst bediend en als er nog wat overblijft dan krijgen de rozen dat wel.
Het enige voordeel is idd dat ze opspattend water vermengd met ziektesporen voorkomen, maar dat voordeel haal ik dan weer weg door ieder voorjaar een laag van 5 cm compost te strooien.
En zijn de Engelsen zo veel beter?
Ze zouden beter de gifspuit "op tijd" hebben bovengehaald toen de taksterfte bij Buxus bij hen ontstond en verboden hebben om die planten nog uit te voeren.
Ik heb ergens gelezen dat er nog meer van dat fraais gaat overwaaien van Engeland naar hier.
Best al wat van daar komt eerst de gaskamer in, zoals vroeger.

En forumleden die met succes bodembedekkers hebben toegepast, laat je eens horen.

Leo
maandag 26 augustus 2013 - 23:07
Polplastron

Polplastron

Die bodembedekkers wortelen alvast veel minder diep dan de rozen.
Als die volgens jou dat allemaal vasthouden, hoe kunnen de dieper wortelende rozen er dan nog maximaal van profiteren?
Efkes logisch nadenken en dan besef je zelf toch wel dat dit prietpraat is
Die bodembedekkers zitten aan de eretafel en worden eerst bediend en als er nog wat overblijft dan krijgen de rozen dat wel.


Even door de natuur lopen en je ogen opentrekken, Leo; je zal zien dat de meeste planten nu een maal beter groeien als de bodem onder en rond hen bedekt is met andere planten dan dat ze moeten overleven in een kale zandbak. Maar dat is natuurlijk ook prietpraat want de planten in de tuin zijn geen planten zoals in de natuur h
dinsdag 27 augustus 2013 - 21:00
sugar

Sugar

De plant die Pol onder zijn rozen plant wordt in 't Nederlands de Rotsooievaarsbek genoemd. Ze groeien tussen de stenen in de bergen op grote hoogte en doen het overal goed (ook op droge zonnige grond). Veel voeding hebben die zowiezo niet nodig, en hun dicht bladerdek gaat zeker helpen om de verdamping tegen te gaan. Ik ben een 'believer', en ga dit zeker proberen
dinsdag 27 augustus 2013 - 21:13
Polplastron

Polplastron

Overigens valt mij ook op dat de grond onder bodembedekkende planten vaak veel mooier zwart ziet dan waar niks groeit... gewoon een observatie ...
dinsdag 27 augustus 2013 - 21:33
Boerke

Boerke

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.
Mijn vader ( ook naar een tuinbouwschool geweest ) zei me als je fruitbomen of struiken in een gazon plant zie dat je dan rond de stam een beetje grond vrij laat . Langs de andere kant moet ik dan zeggen dat in een boomgaard het gras wel tot tegen de stam staat . Wie heeft dan gelijk ? Daar komt ook mooi fruit op .
Ik weet : fruitbomen zijn geen rozen . Ik ben op het moment bezig met de struiken er rond te snoeien op ongeveer twee meter . Hierdoor krijgen de rozen meer zon en de grond droogt wat meer uit . Nu waren die struiken al vier
dinsdag 27 augustus 2013 - 21:48
sugar

Sugar

Fruitbomen (peren, pruimen, appels, kersen) horen tot de familie Rosaceae, en dus toch deel van de rozenfamilie .
dinsdag 27 augustus 2013 - 21:57
vloeiende

Vloeiende

Ik heb al jaren enkele rozen staan in ongemaaid gras, in het begin hadden deze last van allerlei en greep ik in door zo gericht mogelijk te spuiten (chemisch). Daaropvolgend jaar spoot ik preventief(chemisch), wat al veel minder product vroeg. Daaropvolgend heb ik de chemische spuit aan de haak gehangen. Mijn rozen stonden al die jaren tussen het ongemaaide gras. Ik ben dan in aanraking gekomen met microferm via Van der maat uit Boskoop, een esdoornkweker en ben dan microferm beginnen te gebruiken. Nu, toch al een vijftal jaren later gebruik ik in het voorjaar nog steeds microferm en zijn mijn rozen quasi ziektevrij en zonder luis, ook nu nog staan ze in het ongemaaide gras. Soms maak ik in het voorjaar de hals van de planten wat vrij.
Eentje, Bantry Bay een klimmer, staat tussen de kassei aan de inkomdeur en deze roos doet het nu even goed als die tussen het gras, maar staat juist onder de rand van een luifeltje. Dat de planten alleen aangetast worden door opspattende sporen geloof ik niet, dan waren mijn rozen niet ziek geworden het eerste jaar, dat sporen zo minder opspatten geloof ik wel maar deze sporen worden net zo goed met de wind verspreid.
Ik denk dat het is zoals met beukebladluis, het eerste jaar de planten beschermen en daarna komt er van zelf een evenwicht zodat er wel eens een luis op zit maar niet meer storend.


dinsdag 27 augustus 2013 - 22:03
Boerke

Boerke

En weet je wat ik nu doe . Ik steek jullie allebei (en de rest) in een zak . Schud ermee dat alles onder elkaar ligt en het mengsel gebruik ik.
Dus bedankt voor jullie reacties en voorstellen . En mijn rozen leven nog lang en gelukkig (?).
donderdag 29 augustus 2013 - 18:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon