menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Juiste keuze afboordingshaagje

Ga naar meest recente reactie

hvc

Hvc

hallo

ben bezig met mijn tuin aan het aanpassen
op de rechterzijde is palend aan de (zij)gevel een pad - als afboording van het pad wordt een klein haagje voorzien (max 0.5 m hoog) - actueel sta ik in twijfel tussen buxus of taxus - alle advies pro's-contra's zijn welkom mbt de juiste keuze

orientatie is zuid hoewel de lintbebouwing is ook noord zuid ergo 100% zon-blootstelling is enigzins beperkt door haag en bouw van de buur (zeker naar de wintermaanden toe)

mgv

hvc


donderdag 15 augustus 2013 - 17:20
Tuinprins

Tuinprins

Op zich zou buxus een goede keuze zijn ware het niet dat de ziekte Cylindrocladium steeds vaker toeslaat bij buxus. Tegen deze schimmelziekte is helaas niet al te veel te doen.

Bij Taxus is het lastig om die op 50 centimeter hoogte te houden. Kan wel maar dan moet er zeer regelmatig gesnoeid worden.

Een alternatief is Ilex crenata Convexa maar je kunt met deze plant niet zo'n strakke haag maken als met buxus.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 15 augustus 2013 - 20:31
Marei

Marei

Kijk voor informatie over buxus-ellende op tuinforum:
1. Buxusmot
2. Buxus sempervierens

Kijk voor informatie over Ilex op tuinforum, de siertuin, bloemen & planten, Buxus in volle grond
donderdag 15 augustus 2013 - 21:58
Tuinman65

Tuinman65

Tuinprins, met Ilex crenata Convexa maken even strakke haagjes, bollen enz... als met Buxus.
Leo
donderdag 15 augustus 2013 - 22:21
leerling

Leerling

Als je je keuze wil beperken tot buxus en taxus zou ik ook kiezen voor taxus, omdat taxus voor dieren interessanter is. Maar zoals Tuinprins al aangaf, moet je dan wel regelmatig snoeien.

Cotoneaster 'coral beauty' is een ander alternatief dat je misschien wil overwegen. Wintergroen, witte bloempjes in mei, rode bessen in het najaar. Bijen en vogels zullen je dankbaar zijn.
maandag 19 augustus 2013 - 01:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon