menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Scaevola aemula

BarbaraVa

BarbaraVa

Mijn scaevola vertoont verwelkte, lijkend op verbrande, takken. Heb ze eruit geknipt. Ziet er niet uit als slakkenschade. Eerder verdroging. Terwijl ik toch voldoende giet. Wie kent dit verschijnsel? Er zijn delen van het groen van de takken bruin geworden.Deze vraag is gesteld vanop Scaevola aemula.
donderdag 25 juli 2013 - 09:53
veerlejans14

Veerlejans14

Ik heb net hetzelfde probleem. Wie weet hoe dit komt? Heeft iemand hiervoor de oplossing?
donderdag 9 juli 2020 - 09:17
Tuinprins

Tuinprins

Scaevola is gevoelig voor Botrytis cinerea, vooral bij koele en vochtige omstandigheden. De Nederlandse naam voor Botrytis cinerea is 'Grauwe schimmel' en is duidelijk herkenbaar aan het grijze schimmelpluis op de aangetaste delen. Aangetaste delen verwijderen en de planten aan de droge kant houden. Als je de planten water geeft dan 's morgens en niet 's avonds.

Een andere ziekte die sinds een aantal jaren voorkomt bij Scaevola is verwelkingsziekte (verticillium). Hierbij raken de watervaten in de plant verstopt en het deel boven de verstopping sterft tamelijk snel af. Er zijn aanwijzingen dat slechte drainage, matige structuur van de grond en te natte standplaats bijdragen aan het toeslaan van verwelkingsziekte. Tegen verwelkingsziekte bestaat geen middel dat een aangetaste plant kan genezen. Het beste het aangetaste deel verwijderen en hopen dat andere delen van de plant niet worden aangetast.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 9 juli 2020 - 19:56
veerlejans14

Veerlejans14

Dank, voor het snelle antwoord. Waarschijnlijk kan ik volgend jaar de scaevola best preventief al tegen schimmelziekten behandelen. Nu zal ik de bruine stengels afknippen en hopen dat ze weer mooi uitschieten. Jammer, want ik vind het supermooie balkonplantjes. Bedankt voor de raadgevingen.
vrijdag 10 juli 2020 - 20:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon