menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hydrangea annabella

Ga naar meest recente reactie

philipcardinael

Philipcardinael

in onze tuin staan 25 H.A.-planten (een drietal jaar geleden geplant)
recent zijn enkele platen volledig verdord: bladen en bloemen lijk uit te drogen en verwelken volledig. de andere planten bloeien uitbundig.
wat kan de oorzaak zijn, en hoe te verhelpen
dank
maandag 22 juli 2013 - 15:02
minouke

Minouke

Te droge grond op die plaats? Geeft ze nu zeker water met dat weer. Na de hittegolf zou ik ze uit de grond halen en de grond verbeteren met veel compost.
maandag 22 juli 2013 - 17:19
Tuinman65

Tuinman65

Wanneer ik die niet iedere dag water geef verdorren die hier ook.
Na de hittegolf die uit de grond halen zou ik toch niet doen
Er kan nog een golf komen en ik zou wachten tot het najaar.
Leo
maandag 22 juli 2013 - 23:08
caroline1

Caroline1

mijn vele Anabellen staan super mooi met dikke bloembollen

maar ik geef ze heel veel water ...ik gaf ze ook al water voor de grote warmte...want Anabellen hebben veel bladeren en grote bloemen en hebben dus veel water nodig ..

veel gieten is de boodschap

zeker nu niet verplanten !!!dan gaan ze zeker dood!!!!

geef ze veel water

als je ze wil verplanten: pas in het najaar en dan eerst snoeien en dan pas verplanten !!
zeker nu niet !!

zelfs in verbeterde grond moet je ze regelmatig water geven



dinsdag 23 juli 2013 - 23:03
minouke

Minouke

Ik merk dat de beste plaats op het oosten is voor H.Annabelle, daar waar er alleen ochtendzon komt.
Die in de volle middagzon zijn met dit weer ook op de sukkel, zelfs met dagelijks te begieten terwijl de anderen zelfs niet extra begoten worden. Ze staan met bloemen zo dik als kolen, voordeel is ook dat ze minder last hebben van de wind en harde regen uit het westen.

Nu is het zeker niet aan te raden om te verplanten met dit weer veel te droog en te heet maar verplanten doe ik anders het hele jaar door, behalve in de winter en met een hittegolf.
Je moet alleen een 'regenweek' kiezen en dan nog dagelijks begieten en dan lukt het altijd.
Ik heb het dan wel over vaste planten en sommige lage struiken.
Als planten erg sukkelen kan wachten op het najaar ook funest zijn.

Bloemen & Planten

woensdag 24 juli 2013 - 18:33
caroline1

Caroline1

hallo minouke

je anabellen staan super mooi
net zoals hier
en ja, de ochtendzon hebben ze liever dan de middag zon

maar ik zou ze nooit durven verplanten in de zomer
enkel in het voorjaar en najaar
en dan eerst ferm insnoeien

ik verzette mijn anabellen vorig jaar in oktober
snoeide ze in , verzette ze in goede grond en gaf veel water met als resultaat dat ze nu super staan

donderdag 25 juli 2013 - 00:21
caroline1

Caroline1

deze morgen de eerste regenbui sinds weken

er viel veel regen in korte tijd
goed voor de natuur

maar mijn anabellen vonden dit niet zo leuk

de tengere stengels hebben moeite om die mooie grote bloembollen te dragen
vrijdag 26 juli 2013 - 00:16
Tine

Tine

Ik zet bij het planten van de anabellen gelijk steunen neer van takken die wiggen vormen. Dat is vaak snoeihout van struiken die te groot worden. In de zomer zie je die "steunen " niet , wel in de winter maar dan is er toch veel kaal , dus dat stoort niet , vind ik. De zware bloemstengels staan hierdoor veel rechterop . Let wel op dat je geen takken neerzet die gemakkelijk wortels vormen , anders krijg je er juist een probleem bij.

Tine
vrijdag 26 juli 2013 - 08:24
caroline1

Caroline1

hallo tine


een goed idee!!

wel een vraagje
als je die takken zet ? wanneer doe je dit ? want Anabellen moeten kort gesnoeid worden in het voorjaar

ze je dan naast elke stengel een tak?

dank je hoor

vrijdag 26 juli 2013 - 23:43
Tine

Tine

de takken heb ik rondom de plant gezet en ja , in het voorjaar zie je ze maar je ziet ook andere planten die nog kaal zijn , dus dat vind ik geen probleem. Die steunen zijn snel genoeg door de plant bedekt .

Tine
zaterdag 27 juli 2013 - 00:15
marinabrae16

Marinabrae16

Mijn annabella's worden elke avond onderaan goed gewaterd en toch krijgen ze zwarte vlekken op de bladeren die verdorren. Wat kan dit zijn of hoe verhelp ik dit?

woensdag 14 juni 2017 - 20:24
Tuinprins

Tuinprins

Waarschijnlijk een bladvlekkenziekte. Beter geef je de planten 's morgens vroeg water zodat het blad snel opdroogt.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 15 juni 2017 - 06:29
Wannus

Wannus

Iedere dag of te veel water geven is ook niet goed , velen verzuipen de planten en nu in het bijzonder met die droogte . Het is aan te raden tussen de planten te mulchen , dit kan met gehakselde bladeren , houtsnippers , stro , compost en vers gazonmaaisel in mindere mate. De boden blijft langer vochtig en iedere dag water geven is niet nodig .
donderdag 15 juni 2017 - 08:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon