menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Planten op worteldoek

Ga naar meest recente reactie

Larreke

Larreke

Dag plantenliefhebbers,

Naast ons huis hebben we een 'heuveltje' laten we maar zeggen. Het gaat steil omhoog met vanboven een plateau. We hebben dit vorig jaar met worteldoek bekleed en willen in het voorjaar gaan planten hierop. Op het omhooggaand stuk komt er klimop als bodembedekking. Maar bovenop het plateautje weet ik echt niet wat ik wil... !!!

Heeft er iemand ideetjes. In het midden wil ik ev een klein (2m of zo) blijvend mooi boompje. Dan nog plantjes om het geheel op te vullen. Ze hoeven niet de gehele bodem te bedekken, want we kunnen ook houtschilfers strooien tussen de planten om de worteldoek te bedekken.

Als iemand ideeen heeft, mag je me altijd helpen en ze hier neerpennen!!!

Alvast mercikes!!!

Larreke
zaterdag 17 maart 2007 - 19:21
Larreke

Larreke

ff iets vergeten...

Wat ik heel graag erbij zou willen is jasmijn (solamun jasminoides). Omdat dat toch een beetje de bodem bedekt. Maar hoe zit het met de wintervastheid hiervan. Ik heb me al verschillende versies laten vertellen... Sommigen zeggen wintervast... Anderen beweren weer van niet...
zaterdag 17 maart 2007 - 19:26
hildavw

Hildavw

Wat je ook zou kunnen gebruiken is vinca, of maagdenpalm. Neem dan wel die met de blauwe bloemetjes, want de witte bloeien veel minder, hier in de streek toch !
zaterdag 17 maart 2007 - 19:40
Larreke

Larreke

Ik heb wat gegoogled en idd een mooi plant die ik zeker ook ga gebruiken!
zondag 18 maart 2007 - 08:51
nientje

Nientje

kan het niet laten wat een mooie hond heb je daar
nientje
zondag 18 maart 2007 - 09:52
Adrienne

Adrienne

Nientje toch, en dan zeggen ze dat ik een koeikes tik heb

Je kan ook vaste gerariums zetten die zijn ook heel mooi en groeien goed dicht.
D' er is een enorme keuze in van wit, roze paars enz ....
Hogere en lage en .... ze vragen zeer weinig onderhoud.
Als ze uitgebloeid zijn afknippen en je krijgt vaak nog een tweede bloei.
zondag 18 maart 2007 - 10:34
sylvain

Tekst aangepast

Sylvain

Beste Larreke
De solanum.jasminoides komt alleen tot haar recht op beshutte binnenplaatsen en in de koude kasten
Bescherm de voet : vriest de plant tot de grond af,dan zal zy tenminste in het voorjaar weer uitlopen.
Zet ze om deze reden ook niet in te natte grond, behalve de s.dulcamara(de nl naam is klimmende aardappel)
En dan dat andere zou ik ook een comobinatie van maken zoals de walsteinia is een mooi bodem bedekkertje met een geel bloempje in april mei is als een wild aardbeitje.
En dan Larreke vind ik persoonlyk mooi de TIARELLA IN HET WIT is in de winter groen en in de herfst een rood achtige tint kan in alle zonne standen maar het liefst onder en boom op halfschaduw;
Ge hebt die in crème kleur of het wit dan lichtroze maar ik zou het in een kleur houden is mooi
groetjes en dag
zondag 18 maart 2007 - 10:51
Larreke

Tekst aangepast

Larreke

Dank je wel nientje. Aury is haar naam, en het is een echte schat!!! Kind in huis hier!!! een beetje verwend maar .......

Ah sylvain, ik ga eens googlelen en zoeken wat ik allemaal ga gebruiken, en vaste geranium, daar had ik nog niet van gehoord ga zeker zoeken!!!
Het is op een plaats aan de noord oost kant. Namiddag is er geen zon meer, dus halfschaduw planten zullen het best zijn!

Alvast allemaal bedankt voor de tips!
zondag 18 maart 2007 - 13:07
Kwest

Tekst aangepast

Kwest

Tiarella is idd het ganse jaar door mooi, moet wel flink wat plantjes zetten om een mooi effect te krijgen.
zondag 18 maart 2007 - 17:20
Kwest

Tekst aangepast

Kwest

Vinca minor is een zeer mooie bodembedekker en je hebt er niet veel plantje van nodig
In het voorjaar de uitlopers afsteken en verplanten.

Met vinca major heeft ik wel een slechte ervaring, man is dat een woekeraar. In mijn vorige tuin hielp ie bijna mijn borders naar de kl. En bijna niet weg te krijgen. Gelukkig is vinca minor wat terughoudender.
zondag 18 maart 2007 - 17:21
Kwest

Kwest

Dag plantenliefhebbers,

Naast ons huis hebben we een 'heuveltje' laten we maar zeggen. Het gaat steil omhoog met vanboven een plateau. We hebben dit vorig jaar met worteldoek bekleed en willen in het voorjaar gaan planten hierop. Op het omhooggaand stuk komt er klimop als bodembedekking. Maar bovenop het plateautje weet ik echt niet wat ik wil... !!!


Dag Larreke,

Klimop is niet altijd zo geschikt als bodembedekker, door te nat te staan en niet te kunnen klimmen kan hedera een ziekte kriijgen, hier een stukje uit artikel van de site De Tuingids:

De olie- of vetvlekkenziekte is een bacterie die de hedera aantast die –zoals de naam ons laat vermoeden - olievlekachtige beschadigingen veroorzaakt. De ziekte slaat vooral toe bij de bodembedekkende hedera’s die vaker nat staan en het minst bij omhooggroeiende planten (drogen vlugger op). Vandaar dat men meer en meer vragen stelt bij het aanplanten van Hedera als bodembedekker in de tuinaanlegsector.


Hier is het volledig artikel te lezen: http://www.detuingids.be/pages/detail.asp?Id=2107
zondag 18 maart 2007 - 17:22
Larreke

Larreke

Hoi kwest,

Maar mijn planten gaan wel omhoog groeien, want ze gaan staan op het hellend vlak. Zou dat dan ook kunnen gebeuren? Op het vlakke stuk komt geen hedera...

Groetekes Larreke
zondag 18 maart 2007 - 20:54
lisa

Lisa

heb ook zusanne met de mooie ogen als bodenbedekker gezien zag het mooi uitzien

groetjes lisa
zondag 18 maart 2007 - 21:54
sylvain

Sylvain

Beste Larreke en dan heb je de viola is een sterk groeinde bodem bedekker en zeker de vinca minor is wel minder snel groeiend en dan heb je de doven netel is mooi van blad kleur maar moet ook optyd in getoomd worden groetjes en dag
zondag 18 maart 2007 - 22:43
beofar

Beofar

Je kan op de heuvel een dwerg seringen boom zetten. Het is een heel mooi boom die bloemen geeft.
maandag 19 maart 2007 - 12:11
Kwest

Kwest

Hoi kwest,

Maar mijn planten gaan wel omhoog groeien, want ze gaan staan op het hellend vlak. Zou dat dan ook kunnen gebeuren? Op het vlakke stuk komt geen hedera...

Groetekes Larreke


Dag Larreke,

Het maakt niet veel uit of de klimop nu omhoog of omlaag groeit, feit is dat ie tegen de grond zal groeien als bodembedekker en soms natte pootjes zal krijgen en daar kan ie niet goed tegen.
Pas op, misschien is het weg goed doorlaatbare grond bij jullie en lukt het wel hoor.

Ik wou alleen even meegeven dat klimop niet zoveel meer wordt gebruikt als bodembedekker als pakweg 10 - 15 jaar geleden wegens bovenvermelde problemen.
maandag 19 maart 2007 - 12:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon