menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wind en schaduw

Ga naar meest recente reactie

mona

Mona

Hoi iedereen,

Ik heb een grote stenen bloembak (precies een oude voederbak) naast mn huis gezet en die zou ik nu graag vullen.
"Probleem" is dat de bak op een plaats staat met veel wind, en hij ook niet veel zon krijgt.
Momenteel staan er enkel hosta's op deze plaats maar ik zou ook graag iets anders gebruiken om mn zijgevel op te fleuren. Het hoeft niet pers
woensdag 12 juni 2013 - 10:33
Polplastron

Polplastron

Waarom kijk je niet eens tussen de varens? Planten uit de geslachten Polystichum, Dryopteris, Athyrium en Polypodium zijn echt wel sterk en verkrijgbaar in allerlei mogelijk vari
woensdag 12 juni 2013 - 10:45
Rowie

Rowie

Geen idee hoe groot je bak is, maar in aanvulling op de varensuggestie, kan je ook grassoorten (bescheiden bloei), schildersverdriet - bloeit in mei/juni-(Saxifraga x geum) en bv. smeerwortel (Symphytum) planten
woensdag 12 juni 2013 - 11:15
mona

Mona

De varens is een super goede tip! Bedankt, kga direct eens neuzen opt web.

Mn bak is 1 meter lang en een halve meter breed. Als ik kijk hoe mijn hosta's groeien dan vrees ik dat ze vlug andere planten zouden overwoekeren want zo groot is de bak nu ook weer niet. Maar ik zou wel graag een combi maken van de varens met eventueel een andere plant. Ik ga zo meteen uw voorgestelde planten ook eens opzoeken Rowie, bedankt ook.
woensdag 12 juni 2013 - 11:36
mona

Mona

Ik heb jullie voorstellen eens gegoogeld en ik weet eigenlijk niet goed wat ik moet doen.
Het voorstel van de verschillende varen-vari
woensdag 12 juni 2013 - 16:49
minouke

Minouke

Ik heb in een schaduwhoek met wind (W,N) hosta met groen/wit blad, varens en Brunnera macrophylla staan. Het blauw fijn bloempje licht het wat op.
http://digituin.tuinadvies.be/plant/187/brunnera-macrophylla
Ze bestaan ook met bontkleurige bladeren
woensdag 12 juni 2013 - 17:06
mona

Mona

Minouke, staan ze in een bak of border? Eventueel foto's van?
Hosta met groen/wit blad staat er al, een hele mooie grote plant, en daarnaast staat de bak die ik wil vullen.
woensdag 12 juni 2013 - 22:00
minouke

Minouke

Ze staan in een border, het blad van de Brunnera lijkt op die van de hosta.
Op de foto zie je de varens niet goed, 1tje achteraan en dan 1 achter de digitalis.
In het echt vallen de blauwe bloempjes meer op, nu zijn ze bijna uitgebloeid.
De hosta op de foto begint eerst geel en wordt nadien wit.

Bloemen & Planten

donderdag 13 juni 2013 - 09:00
Rowie

Rowie

Mona, de bak is te klein voor een erg gevarieerde beplanting. Houdt het op de goede varensuggestie of bv schildersverdri
donderdag 13 juni 2013 - 10:43
satomi

Satomi

Varens combineren erg mooi bij Asarum europeum. En Hosta's zijn er in heel veel soorten en maten; in een dergelijke bak zou je ook een mini-hosta kunnen planten.

donderdag 13 juni 2013 - 14:53
pfvandenboogaa11

Pfvandenboogaa11

Even een vraagje. Zitten er ook water afvoer gaten in
de bodem?
donderdag 13 juni 2013 - 19:32
mona

Mona

Ja, onderaan was er al
donderdag 13 juni 2013 - 19:44
pfvandenboogaa11
donderdag 13 juni 2013 - 20:11
mona

Mona

Ivm de varens nog een vraag: welke soort blijft klein(er)? Mn bak is namelijk ook weer niet zo groot...
donderdag 13 juni 2013 - 22:39
satomi

Satomi

Polypodium vulgare (blijft groen); Asplenium scolopendrium; Cyrtomium fortunei var. clivicola; Dryopteris atrata (blijft groen) zijn een paar voorbeelden.
vrijdag 14 juni 2013 - 08:18
mona

Mona

Bedankt voor de tips. Straks naar de bloemenwinkel en eens de bak is aangeplant zal ik er een foto van plaatsen...
vrijdag 14 juni 2013 - 10:43
mona

Mona

Net terug van de winkel met.............. niets.
Er waren maar twee soorten varens (koningsvaren en ...) en hoe die erbij stonden, dat was eigenlijk schandalig om nog te verkopen. Verkoper zei dat hij idd geen uitgebreid assortiment varens had omdat hier weinig vraag naar is, mss zou hij dit uitbreiden vanaf oktober.
Daarbij wilde ik graag schildersverdriet maar dat vond ik niet in de ellenlange serres en de verkoper kon me niet helpen want daarvoor zou hij de Latijnse benaming moeten hebben en die wist ik dan weer niet.
Uiteindelijk nog bij de siergrassen gestaan maar met de beste wil van de wereld vond ik geen geslaagde combinatie.
Dan zelf nog wat gezocht want tot zover mn voorbereiding, en alles wat ik vastnam had zon nodig.
En daarna was de goesting om verder te zoeken over, ik had de serres al een aantal keren doorlopen en was het beu.
Dus vant weekend maar eens een ander tuincentrum proberen (ik had nochtans deze gekozen omdat hij heel veel keuze heeft, mss wel een beetje te veel achteraf bekeken).
vrijdag 14 juni 2013 - 17:37
satomi

Satomi

Misschien, als het niet te ver is, eens gaan kijken bij De Varentuin in Koewacht (Zeeuws-Vlaanderen). Op 23 juni hebben zij een open dag.
zaterdag 15 juni 2013 - 16:08
mona

Mona

Dat is heel ver weg voor mij. Maar toch bedankt voor de tip.

Ik ga morgen nog eens kijken in een ander tuincentrum. Ik blijf bij het varen of grassen idee. Bijkomend heb ik ook nog astilbe en/of dicentra wat denk ik wel mooi zou zijn om de bak mee vol te zetten (niet in combi met een varen of gras dan).
zaterdag 15 juni 2013 - 23:32
mona

Mona

Ter info. Het zijn astilbes geworden (kleine versie, 30-40 cm hoog, roos).
Ben eens benieuwd...
woensdag 19 juni 2013 - 13:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon