menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Syringa meyeri Palibin

Ga naar meest recente reactie

Tuinkitty

Tuinkitty

Hoi, ik heb vorig jaar mijn sering gesnoeid op aanraden van wat ik op internet las, dikke oude takken eruit en goed ruimte gemaakt in het midden.
Helaas bloeid hij nu dus weer heel spaars, alleen hier en daar.
Wat deed ik fout en wat kan ik doen om volgend jaar een goede bloei te hebben?Deze vraag is gesteld vanop Syringa meyeri Palibin.
zondag 26 mei 2013 - 14:50
Feniks

Feniks

Geen idee, ik heb hem ook en dit jaar bloeit hij bij mij ook maar spaars...
maandag 27 mei 2013 - 12:07
Tuinkitty

Tuinkitty

Hm, zou natuurlijk kunnen komen door het koude voorjaar.
Mischien wil hij later nog wel eens bloeien als het warm is.
Ik zal in ieder geval goed de bloemen eruit knippen als ze uitgebloeid zijn..duimen maar
maandag 27 mei 2013 - 12:57
pfvandenboogaa11

Pfvandenboogaa11

Dit is een natuurlijke reactie op het snoeien. Er wordt niet voor niets gezegd, "snoeien doet groeien". De struik heeft vooralsnog al zijn energie gestopt in de nieuwe scheuten, overleven door nieuwe takken te maken en daarmee nieuwe bladeren om zo de assimilatie (aanmaken van suikers) veilig te stellen. Daarna komt het opnieuw aanmaken van de bloemknoppen in beeld. Dus even afwachten (is bij tuinieren schijnbaar ontzettend moeilijk) is het beste. Je kunt al de struik heel veel nieuwe scheuten heeft gemaakt een paar van die scheuten met1/3 inkorten, dat remt de groei. Niet met 2/3 afknippen want dat geeft juist weer wel veel groei.
maandag 27 mei 2013 - 13:17
Tuinkitty

Tuinkitty

Nou ik vind afwachten helemaal niet erg hoor maar ik ben nog vrij nieuw in het tuinieren en vroeg het me af en als er dan een forum is waar je een vraag kan stellen..
Bedankt voor de tips!
maandag 27 mei 2013 - 15:25
pfvandenboogaa11

Pfvandenboogaa11

Wij vinden het fijn onze kennis met anderen te delen.
maandag 27 mei 2013 - 21:03
Tuinkitty

Tuinkitty

En ik leuk om ervan te leren
maandag 27 mei 2013 - 21:14
vloeiende

Vloeiende

Zijn jullie zeker dat het S meyeri Palibin is, dit struikje groeit helemaal niet snel en is een dwerg onder de Syringen. Als je dit nog moet snoeien vind ik het een spijtige plantenkeuze of een verkeerde standplaats. Verplanten kan pas als het blad gevallen is in herfst.
dinsdag 28 mei 2013 - 21:30
Tuinkitty

Tuinkitty

Jazeker.
Neem me niet kwalijk maar je opmerking raakt wal nog kant omdat de reden dat ik snoeide niet was omdat hij te groot is maar omdat mijn verteld wat dat mijn struik niet meer bloeide doordat ik niet gesnoeid had.
Ik heb dan ook geen snoeibeurt gegeven om te verkleinen maar om te verjongen.
dinsdag 28 mei 2013 - 22:55
vloeiende

Vloeiende

Ik ben van mening dat je dit struikje niet hoeft te snoeien als hij in de zon staat en als de bodem niet te zuur is. Indien je een zure bodem hebt kan je wat kalk strooien, best juist voor de winter. Het enige wat ik er uit knip als ik tijd heb zijn de uitgebloeide bloemen.
woensdag 29 mei 2013 - 19:50
Tuinkitty

Tuinkitty

Ik zal het in gedachten houden maar vorig jaar bloeide mijn struik haast niet en toen ben ik gaan zoeken wat de reden kon zijn en toen las ik dat als een sering struik niet gesnoeid word hij niet bloeid dus vandaar.
Ik ben nog geen ervaren tuinierster en moet het hebben van advies van de "experts" en dan is het niet mijn schuld als die verkeerde informatie geven.
woensdag 29 mei 2013 - 22:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon