menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke Rhododendron als haag

Ga naar meest recente reactie

jonas83

Jonas83

Hallo,

Ik wens een Rhododendron haag aan te planten, deze zou 16 meter lang moeten worden en zo een meter hoog.

Welke soort raden jullie mij aan?
kleur maakt niet zoveel uit, behalve wit omdat het muurtje waartegen ze geplant gaan worden ook wit is.

Moet goed tegen de zon kunnen en liefst heel rijke bloei en goed winterhard zijn.

Ik heb de keuze tussen,

Carl Allbroock
Germania
Gommer Waterer
Kalinka
Madame Masson
Marcel Menard
Nova Zembla
Percy Wiseman
Red Jack
Wilgens Ruby
Rhododendrom
Anna Krusche
A.R. Whitney
Bernstein
Catawbiense Grandiflora
Cosmopolitan
Cunnigham's White
Delta
Dr. Sweitzer
Eucharitis
Germania
Goldfimmer
Gommer Waterer
Graziella
Horizon Monarch
Lord Roberts
Madame Masson
Marie Fortier
Nova Zembla
Pont Variegata
Pr. Rooseveldt
Red Jack
Rocket
Scyphocalix
Tortoiseshell Orange
Wilgens Ruby
Yakusimanum
Blurettia
Dreamland
Golden Torck
Percey Wiseman
zaterdag 25 mei 2013 - 20:43
Tuinprins

Tuinprins

Veel rhododendron cultivars die hier boven staan genoemd worden een stuk groter dan 1 meter. Zo gaan "Cunningham's White", "Nova Zembla" en "Red Jack" met gemak naar de 2 - 3 meter (zonder te snoeien natuurlijk). Wil je een haag die rond de 1 meter zit dan moet je kiezen voor de yakushimanum soorten als "Kalinka" en "Dreamland". Probleem hierbij is dat deze meestal als tamelijk kleine planten worden aangeboden. Grotere exemplaren hiervan zijn wel beschikbaar maar deze zijn meestal niet goedkoop.

Niet alle yakushimanum soorten kunnen goed tegen de zon. "Golden Torch" en "Percey Wiseman" krijgen (als ik het goed heb) wat geelgroene bladeren.

Een lijst van yakushimanum rhododendrons moet volgens mij wel op internet te vinden zijn.


Gegroet, de tuinprins

zondag 26 mei 2013 - 08:42
jonas83

Jonas83

Kan ik ze niet klein houden door te snoeien? ze mogen eventueel wel 1.5 m worden ook.
zondag 26 mei 2013 - 13:05
Tuinprins

Tuinprins

Dat kan, veel rhododendrons zijn goed te snoeien (als ze tenminste in goede conditie verkeren). Doe dit direct na de bloei. De eerste jaren hoeft er natuurlijk niet gesnoeid te worden.

Gegroet, de tuinprins
zondag 26 mei 2013 - 13:21
jonas83

Jonas83

En hoe breed moet de border zijn?

mvg,
Jonas.
zondag 26 mei 2013 - 14:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon