menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rosa Nevada

LadieM

LadieM

Mijn Rosa Nevada heeft weer opgekrulde blaadjes. Ieder jaar verwijder ik deze en zorg dat ze niet bij mijn tuinafval terechtkomen. Wordt dit veroorzaakt door een insectje? Kan dit preventief behandeld worden of ...? Kan iemand mij raad geven!Deze vraag is gesteld vanop Rosa Nevada.

Bloemen & Planten

vrijdag 24 mei 2013 - 15:16
Manou

Manou

Ik heb die plaag hier ook bij bepaalde rozen, niet op allemaal dit wordt veroorzaakt door bladrollers.

Ik doe er meestal niets aan want het is hier maar een struik die er ieder jaar weer van heeft. Mijn andere rozen hebben er geen last van..

Groet Manou
vrijdag 24 mei 2013 - 16:45
Polplastron

Polplastron

Je kan de bladeren beter laten zitten: de aantasting is eenmalig. Door de bladeren te verwijderen los je dus niets op en bovendien beperk je op die manier nodeloos de opname van zonne-energie door de plant. Elk blad heeft immers een taak: het bladgroen zorgt voor energie.

Overigens is het zo dat dit geldt voor de meeste ziekten die het blad aantasten: bij sterroetdauw en meeldauw is het aangetast blad een symptoom en niet de oorzaak van de ziekte. Blad verwijderen heeft dan ook geen zin; pak de oorzaak aan of spuit preventief met bepaalde bladversterkende middelen.

In het geval van bladrollers is er weinig of niets aan te doen: gewoon wachten tot de diertjes vanzelf weer weggaan. Dat duurt maar een paar weken.

Groeten,

Pol
vrijdag 24 mei 2013 - 19:25
LadieM

LadieM

Beste Pol en Manou,
Dankjewel voor jullie goede raad! Zal de bladrollertjes dus maar gerust laten.
zaterdag 25 mei 2013 - 10:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon