menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Help mijn planten worden opgegeten

Ga naar meest recente reactie

Imke

Imke

Wij hebben dit voorjaar nieuwe plantenborders aangelegd. Alles groeit mooi maar sinds enkele dagen worden de aster dumosus, de echinea purpurea en de anemone hybride honorine jobert opgegeten. Alleen de nerven blijven over. Rond de planten ligt een mulchlaag van dennenaalden en denneschors. Ik zie nergens slakken. Ik vermoed dat ze niet houden van die schors. Maar wat vreet onze plantjes dan op? Ik zie nl ook geen insekten.
donderdag 16 mei 2013 - 09:35
jamssen

Jamssen

Rupsen??

Groetjes mlouise
donderdag 16 mei 2013 - 09:47
Imke

Imke

Bedankt voor het snelle antwoord mlouise.

Ik zie niets maar ja....

Hoe pak ik dit probleem aan?
donderdag 16 mei 2013 - 09:56
Marei

Marei

Mijn ervaring is dat slakken dol zijn op Echinacea en zich bijzonder weinig van een mulchlaag aantrekken; ze kruipen er lekker onder! Maar er kunnen natuurlijk ook rupsen inzitten (of gezeten hebben als je planten intussen kaal zijn). Zoeken!!!!
donderdag 16 mei 2013 - 09:59
jamssen

Jamssen

Ik heb hier ook een laag boomschors in mijn tuin liggen en ik heb eigenlijk nooit last van slakken alleen van rupsen.(terwijl er bijna alleen maar hosta's in staan)
Het enige wat je hier tegen kunt doen is inderdaad zoeken en wegvangen.

groetjes mlouise
donderdag 16 mei 2013 - 10:14
Feniks

Feniks

Ik ga 's avonds op jacht met een zaklamp...vaak zijn het inderdaad toch rupsen en/of slakken.
donderdag 16 mei 2013 - 11:05
iecee

Iecee

als het rupsen waren zijn ze waarschijnlijk alweer weg en verpopt (of wat rupsen doen?)anders zou je ze moeten zien dus dat is niet erg die komen dit jaar niet meer terug.

slakken komen pas tevoorschijn tegen zonsondergang als de vogels wegzijn dus je ziet ze idd niet.
en je krijgt ze alleen weg door iedere week een klein beetje biologisch slakkenmiddel te strooien , maar echt maar een heel klein beetje want ze leggen veel en vaak eieren ong 3000 per jaar.

maar het kunnen zowel grote slakken zijn of piepkleine huisjsslakken
die je bijna niet ziet.

maar zijn soms ook wel kevertjes en die zie je wel
donderdag 16 mei 2013 - 15:44
Feniks

Feniks

Hm, die rupsen bij mij zag ik ook niet overdag, maar 's nachts zag ik er dikke vette zich volstouwen met de rozenblaadjes...
donderdag 16 mei 2013 - 15:45
reneemettrie

Reneemettrie

Ik heb eens een zak gekocht met materiaal (gemalen lijnzaadstengels denk ik, leek op kleine dennennaaldjes) dat zogezegd slakken zou tegenhouden.
Niet dus!
Vorig jaar ook slakkenvraat aan Echinacea gehad.
vrijdag 17 mei 2013 - 08:41
Imke

Imke

Iedereen heel erg bedankt voor de tips. Ik heb gisteravond enkele vallen met bier uitgezet en deze morgen idd 6 naaktslakken gevonden.
vrijdag 17 mei 2013 - 18:34
Polplastron

Polplastron

Jammer!
vrijdag 17 mei 2013 - 19:29
iecee

Iecee

Ja ik was het bier vergeten dat gaat perfect als je geen enorme tuin hebt
gaat perfect, een beetje voor jezelf en het restje voor de slakken, mooie dood
vrijdag 17 mei 2013 - 21:15
elspeterse19

Elspeterse19

Muizen of konijnen eten ook graag aan planten
woensdag 1 februari 2023 - 16:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon