menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verschil tussen bordermest en terasplantenmest

Ga naar meest recente reactie

tiemsieb

Tiemsieb

Was aan het googelen om te zien welke mest ik mijn agapanthus mag geven.
Op jullie site staat in het voorjaar bordermest en nadien terrasplantenmest.
Wat is het verschil? Heb ook al gelezen dat je een agapanthus niet mag mesten want dat je dan veel blad en weining bloemen krijgt.
Hoe zit het nu eigenlijk ?
woensdag 8 mei 2013 - 17:10
PeterBo

PeterBo

Ik heb mijn agapanthussen nooit bemest ik verpotte ze om de twee jaar in 'n 2 tot 3 cm grotere pot waar ik dan wel goede potgrond bij deed, en ze bloeide altijd rijkelijk.
Zoals je gemerkt zult hebben schrijf ik in de verleden tijd, dat komt omdat ik ze sinds 2 jaar in de volle grond heb staan. De bloei is nu wel minder.
woensdag 8 mei 2013 - 17:25
Polplastron

Polplastron

In principe is het meestal niet nodig om allerlei verschillende mestsoorten in huis te halen. Zelf bemest ik mijn kuipplanten gewoon met een organische meststof voor bloeiende planten. Enkel een aantal h
woensdag 8 mei 2013 - 17:57
hanninkj

Hanninkj

Voor de meeste kuipplanten kun je de meeste meststoffen gebruiken maar voor Australische planten moet je meststof zonder of weinig fosfor gebruiken anders gaan ze echt ter ziele!
Voor Agapanthussen gebruik je in augustus 2x mestof met hoog Kalium en laag stikstof bijv: 7-14-28, dit gebruik je ook in april.
Voor planten die neiging hebben om alleen blad te geven en weinig bloemen dan gebruik je 10:30:20.
Denk er ook aan dat kuipplanten zeer regelmatig sporenelementen nodig hebben.
Dit zijn ervaring van leden(140) bij ons in de kas(4000 m2) en hieruit blijkt wel dat bemesten niet zo algemeen is.

Ton
woensdag 8 mei 2013 - 21:07
sirius

Sirius

10:30:20 is evengoed gelijk aan 7:21:14, hangt er gewoon vanaf hoeveel meststof men neemt. Of dat een zichtbaar verschil geeft met 7:14:28 is maar zeer de vraag? 7:36,5:7 doet dat waarschijnlijk wel (of 10:52:10 als men dat liever leest)

Wat zijn "Australische" planten? en waarom verdragen die geen fosfor? fosfor is een essentieel element voor alle planten.
zie oa

http://www.biology-online.org/11/9_plant_metabolism.htm

http://5e.plantphys.net/article.php?ch=e&id=124

overal waar een P staat is (meestal) een fosfor.
donderdag 9 mei 2013 - 00:50
hanninkj

Hanninkj

Het is bij kuipplantenliefhebbers algemeen bekend dat deze planten geen of zeer weinig fosfor mogen hebben want daar zit weinig fosfor in de grond.
Geef een Grevillea maar eens 20:20:20 dan ben je hem zo kwijt.
P is de letter voor het element fosfor en dat is nooit anders!

Ton
donderdag 9 mei 2013 - 08:21
Polplastron

Polplastron

Ook voor een aantal Zuid-Afrikaanse planten gaat die regel op. Maar zoals ik in mijn vorige post al aangaf, geldt zoiets enkel voor echte liefhebbersplanten. Voor de overige kan je gewoon organische mest gebruiken die je ook in de siertuin gebruikt.

Groeten,

Pol
donderdag 9 mei 2013 - 11:18
Wannus

Wannus

Tegenwoordig kun je voor de meest bekende bloemen en
plantensoorten een apparte mestof krijgen ,
maar ieder zijn eigen mening hierover.
Ik gebruik bij mij thuis nog enkel zuiver paardenmest , zonder stro .
is voor alles goed .
Je kunt het gebruiken voor compost als je verse mest een aantal weken laat drogen . En gemengd in water voor de bloembakken , heeft uitstekende
resultaten .
Mijn buxusbollen , waarvan ik dacht dat ze vorig seizoen afstorven
zien er nu helemaal fris groen uit door te begieten met paardenmest.
En paardenmest is bij kennissen of bij een boer meestal gratis te verkrijgen.
Gewoon eens uit proberen , succes verzekerd.

donderdag 9 mei 2013 - 17:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon