menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bodembedekker

Ga naar meest recente reactie

jeronimoniponi

Jeronimoniponi

Ik wil een border opvullen met een aantal bodembedekkers. Gezien het budget wil (laatstestuk van detuin) ik de kosten laag houden. Ik ben op zoek naar een bodembedekker diesnel groeit, maar ook bloemetjes heeft, liefst hedera.

Wie heeft een goede tip?
vrijdag 26 april 2013 - 08:09
Rowie

Rowie

Met Hedera kan je vrij snel een groenblijvend tapijt creeren, de bloeiwijze van hedera is echter niet zo opvallend. Maagdenpalm (Vinca) en hondsdraf (Glechoma) groeien ook erg snel uit en hebben paars/blauwe bloempjes. Zeker de inheemse planten als hondsdraf en ook bv. dovenetel worden vaak als ongewenst verwijderd en weggegooid, vraag eens bij buurtuinen. Afhankelijk van standplaats en grondsoort zijn er vele voordelige keuzes.
vrijdag 26 april 2013 - 09:18
Roeli

Roeli

penningkruid. Bloeit met gele bloemetjes.
vrijdag 26 april 2013 - 10:47
bryofan

Bryofan

helxine? bloeit dan wel erg onopvallend, maar is in verschillende groentinten verkrijgbaar.
vrijdag 26 april 2013 - 12:33
annis

Annis

Waldsteinia bloeit met gele bloemtjes is ook een goede bodembedekker om het mooi dicht te krijgen.

Annis
vrijdag 26 april 2013 - 13:23
reneemettrie

Reneemettrie

Onze Lievevrouw bedstro is ook mooi (schaduw).
Hier (Henegouwen, zware grond) groeit Hondsdraf zeer snel.
Ook doet Ajuga reptans het goed, althans op sommige plaatsen in de tuin.
Evenals bonte dovenetel.
vrijdag 26 april 2013 - 19:18
jeronimoniponi

Jeronimoniponi

Dank iedereen voor de suggesties. Heb me vol gestort op de maagdenpalm. Ben benieuwd.
zondag 28 april 2013 - 20:28
Tuinman65

Tuinman65

Ik zou kiezen voor Waldsteinia. Groeit snel dicht en verdraagt ook "beperkt" belopen.
Penningkruid zoals hier boven genoemd wordt al snel een rommeltje.
Bloeit met gele bloempjes in het voorjaar (nu dus) maar heeft het nadeel dat die bloei sterk mindert wanneer hij is dicht gegroeid.

Leo
zondag 28 april 2013 - 23:02
krissy

Krissy

Ik weet niet hoe groot het stuk is dat je wilt bedekken, maar sommige geraniums zijn ook goede bodembedekkers. Ze vragen weinig onderhoud
zaterdag 4 mei 2013 - 10:22
iecee

Iecee

waldsteinia is de beste van het rijtje
bij maagden palm duurt het jaren voor het onkruid er niet meer doorheen groeit en als je er wortelonkruid tussen krijgt kan je het wel schudden.

de allerallerbeste grondbedekker is de geranium macrorrhizum die zijn er in verschillende soorten en kleuren en goedkoop
groeit snel grote plekken dicht maar woekerd niet.
vrijdag 10 mei 2013 - 00:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon