menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozenknoppen en nieuwe blaadjes worden opgegeten

Ga naar meest recente reactie

Feniks

Feniks

Nu de lente eindelijk in het land is en al het groen ook begint te groeien, komen helaas ook de lastige beestjes boven water.
Mijn rozenknopjes en verse jonge blaadjes worden opgegeten, maar ik weet niet door wat...vorig jaar vond ik een paar schuldige rupsen, maar die zie ik nu niet zitten. Er zijn ook geen slijmsporen, dus slakken zijn het niet.
Iemand een idee wie de schuldige kan zijn?
dinsdag 23 april 2013 - 10:19
Polplastron

Polplastron

Goh ... dat kan vanalles zijn. Maar ik vermoed dat hier de vogels de "schuldigen" zijn. Ik hoorde op andere plekken ook al dat ze knoppen van fruitbomen aanpikten.

Als het je echter gerust kan stellen: de roos gaat er niet kapot aan en je zal er binnen een paar weken niet veel meer van zien. Ook die rupsjes waar jij het over hebt, laat ik hier vaak gewoon hun gang gaan: die worden wel door de vogels opgegeten.

Rozen zijn geen tere plantjes en kunnen wel tegen een stootje.

Groeten,

Pol
dinsdag 23 april 2013 - 10:27
Feniks

Feniks

Die takjes zijn toch veel te zwak voor een vogeltje? En ze staan vlag tegen de veranda, zouden ze zo dicht durven komen? Sommige rozen hebben het, andere (verder weg) dan weer niet...vreemd vreemd
dinsdag 23 april 2013 - 10:28
Polplastron

Polplastron

Post eens een foto van de struiken en van de vraatsporen.
dinsdag 23 april 2013 - 10:45
minouke

Minouke

zijn dat niet van die kleine groene rupsjes die in de knop zitten? heb ik hier ook soms.
dinsdag 23 april 2013 - 11:08
Feniks

Feniks

Nee, knop en al is weggevreten, geen rups te zien (vorig jaar wel).
dinsdag 23 april 2013 - 11:10
minouke

Minouke

oorbeestjes?
dinsdag 23 april 2013 - 12:55
Feniks

Feniks

Awel, ik vraag het me ook af...volgens mij doen ze dat ook bij mijn clematissen (dit jaar uitzonderlijk (nog) niet). Of mieren? Doen die dat?
dinsdag 23 april 2013 - 13:25
Tuinman65

Tuinman65

Mieren vreten niet aan planten, konijnen wel.
Ik heb ook enkele jaren last gehad van die ondieren.
Ik zag ze maar af en toe maar die doen hun werk terwijl wij slapen.

Leo
dinsdag 23 april 2013 - 23:38
Feniks

Feniks

Konijnen kunnen niet in mijn tuin, simpelweg omdat die ommuurd is
woensdag 24 april 2013 - 09:15
larissa

Larissa

Bladluizen zouden ook nog tot
woensdag 24 april 2013 - 16:14
Polplastron

Polplastron

Bladluizen eten geen blaadjes op; ze zuigen ze leeg, dat geeft een heel ander beeld dan "opgegeten".

Die "kleine rupsjes" waar over gesproken wordt, heb ik dit jaar nog niet waargenomen: zou het daar niet nog wat vroeg voor zijn?

Konijnen zou kunnen, maar dat wordt door de vraagsteller zelf in twijfel getrokken.

Zoals gezegd; graag een foto van de vraatschade zodat we tenminste gericht kunnen filosoferen.

Groeten,

Pol
woensdag 24 april 2013 - 19:03
Bombycilla

Bombycilla

Goudvinken eten ook graag knoppen,de helft van de knoppen van de sierappel zijn al op,ze doen hun best maar het zijn leuke vogeltjes
woensdag 24 april 2013 - 19:10
bryofan

Bryofan

hier al een aantal 'kleine rupsen' verwijderd van de rozen(keb der 3)
woensdag 24 april 2013 - 19:26
Polplastron

Polplastron

Goudvinken eten ook graag knoppen,de helft van de knoppen van de sierappel zijn al op,ze doen hun best maar het zijn leuke vogeltjes


Een gelijkaardig antwoord gaf ik al in het begin van dit draadje!
woensdag 24 april 2013 - 20:33
Bombycilla

Bombycilla

Klopt maar zag het vandaag gebeuren,moest het toch effe melden
woensdag 24 april 2013 - 23:08
Feniks

Feniks

Ik ben gisterenavond met de pillamp naar buiten getrokken, en ik heb alvast een paar schuldigen gevonden: 3 vette dikke rupsen! (en toch 2 kleintjes) Vanavond weer op jacht
donderdag 25 april 2013 - 08:49
Polplastron

Polplastron

Zoals reeds gezegd valt de schade bij gezonde struiken over het algemeen best mee.
In een gezonde tuin met voldoende afwisseling komen er meer dan genoeg natuurlijke vijanden voor. Vergeet niet dat veel vogels met jongen zitten op dit moment dat dat bij verschillende soorten het lievelingskostje ... rupsen ... zijn.

Persoonlijk gun ik ze dan liever aan de vogels. Maar die keuze maakt ieder voor zich.

Groeten,

Pol
donderdag 25 april 2013 - 11:36
Feniks

Feniks

Ik denk dat er in mijn ommuurd tuintje niet zo veel vogels komen. Buiten een merel die wat wormen komt pikken in het gras, de koolmeesjes die in de winter in de bollen komen hangen, een dikke houtduif die een graantje wil meepikken, en de zwerm stadsduiven die een bad komen nemen op het dak van de garage, zie ik eigenlijk geen vogeltjes die zo dicht tegen het terras komen. (buiten dan ook weer de merel en zijn vrouwtje die 's winters echt komen vragen om eten bij de achterdeur.
Maar ik heb ze niet vernietigd, enkel over de muur gekieperd, kunnen de vogeltjes ze daar alsnog oppikken

Ik ga vannacht meteen ook maar eens op slakkenjacht, ze hebben mijn jonge lupinescheutjes ook flink toegetakeld. En ja, met zo'n ommuurd tuintje heb je natuurlijk ook geen egels die ze komen opeten...
Ik denk er al over na om andere planten met dezelfde uitstraling aan te planten die minder slakvriendelijk zijn. Salvia of zo...nog iets met grote paarse pluimen? Dat in de zon mag staan?
donderdag 25 april 2013 - 11:55
satomi

Satomi

Agastache foeniculum, dropplant. Verbena hastata en V. bonariensis, ijzerhard. Die laatste heeft geen aarvorm maar is schermvormig. Slakken houden absoluut niet van ruw of hard blad.
donderdag 25 april 2013 - 14:40
Polplastron

Polplastron

Ik denk dat er in mijn ommuurd tuintje niet zo veel vogels komen. Buiten een merel die wat wormen komt pikken in het gras, de koolmeesjes die in de winter in de bollen komen hangen, een dikke houtduif die een graantje wil meepikken, en de zwerm stadsduiven die een bad komen nemen op het dak van de garage, zie ik eigenlijk geen vogeltjes die zo dicht tegen het terras komen. (buiten dan ook weer de merel en zijn vrouwtje die 's winters echt komen vragen om eten bij de achterdeur.
Maar ik heb ze niet vernietigd, enkel over de muur gekieperd, kunnen de vogeltjes ze daar alsnog oppikken


Koolmeesjes zijn net dol op allerlei insecten vanaf het voorjaar: hier houden ze de rozen ongediertevrij: goedkoper dan Monsanto&co en gezonder voor lichaam en geest!

Koolmeesjes voeren hun jongeren overigens ook met rupsen.

De rupsen over de schutting kieperen is echter ook al een goede start en beter dan ze te vernietigen met de hand of zeker met gif!

Groeten,

Pol
donderdag 25 april 2013 - 15:40
Feniks

Feniks

De rozen hebben zich inderdaad min of meer hersteld

Maar...nu zag ik gisteren dat
donderdag 16 mei 2013 - 11:07
sirius

Sirius

misschien ook crisis voor de mieren?
donderdag 16 mei 2013 - 12:46
Feniks

Feniks

Ik denk dat ze er vandaag wel afgeregend zijn
donderdag 16 mei 2013 - 13:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon