menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dahlia Arabian Night

Ga naar meest recente reactie

joseane

Joseane

mag dahlia nu al in de grond?Deze vraag is gesteld vanop Dahlia Arabian Night.
maandag 22 april 2013 - 18:51
Tuinman65

Tuinman65

Ja dat kan.
Let wel op eventuele grondvorst.
Wanneer ze gaan schieten gewoon een bloempot er over plaatsen, maar zorg er wel voor dat je de gaatjes dicht met wat papier want daar vindt die vorst gewoonlijk wel een gaatje om die scheutjes te raken.

Leo
maandag 22 april 2013 - 23:14
Jonas8500

Jonas8500

Het kan al, maar het is een onnodig risico. Je kan de plant beter nog even in een pot buiten zetten overdag en 's nachts binnen pakken. (of als je een serre/veranda hebt, daar nog even houden)

Ik persoonlijk wacht liever nog een weekje of 2 tot rond 10 mei.

Ik heb heel veel dahlia's dus voor mij is het onbegonnen werk om bij grondvorst (zoals gisterenochtend in Kortrijk) al die planten te beschermen.


dinsdag 23 april 2013 - 07:52
joseane

Joseane

dank u voor de inlichting dacht dat ik moest wachten tot na de ijsdagen heb vandaag n werkje bij
dinsdag 23 april 2013 - 07:55
Tuinman65

Tuinman65

Wat is het meeste werk Jonas?
Eerst oppotten, dan iedere dag binnen en buiten halen, of mijn voorstel?

Leo
dinsdag 23 april 2013 - 23:28
Jonas8500

Jonas8500

Dat hangt van de interpretatie van de originele post af...

Ik ga ervanuit dat men de knol een maand geleden al opgepot heeft en nu de scheut/plant wil buiten planten.

in dat geval eerst even afharden door overdag buiten te laten en 's nachts binnen te nemen. Om hem dan over een weekje uit te planten.


Jij gaat ervan uit dat het een knol betreft?

Dan zou ik de knol zeker nog oppotten en in de serre/veranda plaatsen. Of bij gebrek daaraan, op kamertemp aan het raam en dan uitplanten als de plant schiet.


Bij tuinieren zoek ik steeds naar de manier met de beste slaagkans. Niet die met het minste werk?

woensdag 24 april 2013 - 07:50
joseane

Joseane

dank u allemaal voor de tips
woensdag 24 april 2013 - 08:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon