menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verwilderde siertuin nieuw leven inblazen

Ga naar meest recente reactie

ClintCambier1988

ClintCambier1988

Beste groene vingers

Wij hebben vorig jaar een huis gekocht waar vooraan een klein stuk voorzien is om te dienen als siertuin. Toen wij er introkken was deze al kapot door de winter en daarna hebben we er niet meer naar gekeken.

Vraag 1:

Nu zit het vol met onkruid en vraag ik me af wat we het best doen om hier weer mooie bloemen/planten te plaatsen.

- aarde wegdoen en nieuwe kopen omdat het vol zit met onkruid?
- aarde filteren van al het onkruid en hopen dat het daarna ok is door er boomschors bij te leggen?
- ...

Vraag 2:

Hoe regelen jullie het als jullie veel aarde willen wegdoen? In de GFT bak mag dit niet en verder heb ik er geen ervaring mee. We zitten nog in de ontwikkelfase van onze groene vingers.

Alvast bedankt voor jullie tijd!
vrijdag 19 april 2013 - 08:24
Boerke

Boerke

Ik zou eerst het onkruid zo veel mogelijk weg doen. Daarna de grond bewerken,misschien is frezen al genoeg. Verwijder ondertussen de wortels,wortelstokken,stenen,enz. Ik zie dat je in Wetteren woont,daar is toch al goeie bloemengrond ,met al die rozenkwekers. Ga eens bij iemand van hen te rade.Die zullen u ook goede raad geven,denk ik.
Grond wegdoen? Ik nooit. Grond heb je nooit genoeg. Moest je weten hoeveel grond ik hier al bijgevoerd heb en nog heb ik niet genoeg.
Nog een vraagje. De grond is daar toch al zanderig of ben ik verkeerd? Alleszinds toch lichter als hier, aan de rand van het Pajottenland.
vrijdag 19 april 2013 - 09:15
ClintCambier1988

ClintCambier1988

Volgens de groendienst van Wetteren hebben wij "biologisch minderwaardige grond" waar we wonen. Ik weet niet of het exact die term was maar het kwam er op neer dat het geen speciale grond was zoals leem, zand, ...

Hoe filter jij je aarde dan van al de oude wortels, stenen, ... Met een soort grote zeef?
Als je nieuwe grond laat leveren, waar let je dan op?
vrijdag 19 april 2013 - 09:24
RdB

RdB

Biologisch minderwaardige grond bestaat niet. Je moest eens weten hoeveel moeite het kost biologisch belangrijke natuurgebieden schraal te houden.
Als de tuin grond slecht is kun je die makkelijk oppeppen met compost, veel compost. daar heb je meer aan dan afgraven en herstorten. Die onkruiden weten de verse grond echt wel te vinden.
Oude wortels en stenen laat ik zelf (wonend op met bouwafval verhoogde terp) gewoon zitten. Als ik ze met spitten of zo tegen kom gooi ik ze alsnog weg.

Ruud
vrijdag 19 april 2013 - 09:44
Boerke

Boerke

Voil
vrijdag 19 april 2013 - 09:57
ClintCambier1988

ClintCambier1988

Ok, bedankt allebei voor de antwoorden. Ik zal hier binnenkort eens mee aan de slag gaan.
vrijdag 19 april 2013 - 10:24
Jonas8500

Jonas8500

Als je er tijd/geduld voor hebt ist een goeie move om aardappelen te planten!

http://www.livios.be/nl/_build/_surr/_asse/12138.asp
vrijdag 19 april 2013 - 13:32
RdB

RdB

Wat een zeldzaam geleuter op die link.

Onkruid en aardappels: dat weten de aardappels in mijn moestuin dan zeker niet, daar schiet het onkruid altijd welig tussendoor

Stikstof en aardappels: aardappelen vragen juist veel stikstof (en kalium). 't Zijn geen Fabaceae (of Leguminoceae, zoals ze ook wel genoemd worden) en gaan dus geen symbiose aan met rhizobia.

Ruud
vrijdag 19 april 2013 - 20:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon