menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tulpenbol wel bladeren maar geen bloem

Ga naar meest recente reactie

Lino

Lino

Kan een tulpenbol die wel blad maar geen bloem voortbrengt, het jaar daarop wel een bloem krijgen? Of blijft die bloemloos en zal voor de rest van zijn bestaan enkel blad voortbrengen?
donderdag 18 april 2013 - 15:29
Rowie

Rowie

Een nieuwe tulpenbol die in het najaar geplant wordt, geeft het voorjaar erop vrijwel altijd blad en bloem. N
donderdag 18 april 2013 - 16:14
krissie

Krissie

@ Lino ,

heb je soms geen late tulpen geplant waarvan de
bloei eind April , begin Mei is ?
hier bloeien de vroege en halfvroege volop ,
de late soort hebben al wel blad ( nog wel niet helemaal volgroeid )
maar ook nog geen bloem .

Groetjes
Krissie
donderdag 18 april 2013 - 17:09
Lino

Lino

Het is niet dat ik nu al bloeiende tulpen verwacht hoor. Maar ik stelde doorheen de jaren vast dat er hier en daar bloemloze tulpen staan en vroeg mij dit af.
Ik laat de bollen gewoon in de grond zitten. Potten vind ik niet "natuurlijk" genoeg. Ze staan doorheen de tuin en telkens weer uitgraven zie ik niet echt zitten.

Dit jaar ziet het er niet veel soeps uit. De lange winter? of uitgeleefde bollen?
Is er een manier om bollen die in de grond blijven zitten optimaal te verzorgen?
vrijdag 19 april 2013 - 11:52
Mamamarjo

Mamamarjo

Ik zie dat ook niet zitten, dat uitgraven.
En ik had eens gehoord/gelezen dat het eerste jaar de bloei het uitbundigste is. Dus had ik vorig jaar een bosje tulpen geknipt (blad laten hangen). Met het gedacht "we hebben het toch maar gehad". en nu staan ze hier ineens, precies terug als nieuw te blinken! Mooier en groter als vorig jaar (de bollen zijn wss best al oud, wij hebben het huis nog maar 1.5 jaar)
Dus heb ik onbewust die bollen verjongd daarmee en ervoor gezorgd dat ze terugkomen en mooier?
Ik ga het nog eens testen dit jaar, een paar dagen in de tuin en daarna de vaas in. En hopen dat ze volgend jaar weer zo mooi opkomen.
Mss zijn die met enkel blad echt verloren.
zaterdag 20 april 2013 - 10:06
Jonas8500

Jonas8500


Beste, ik heb oktober 2011 8 Queen of night-bollen gestoken...

Tijdens en na de bloei goed mest gegeven en niets afgeknipt, gewoon laten verdorren, zodat de bloembol ruim de tijd had om de energie uit de plant terug in de bol trekken.

Zoals je ziet op de foto hieronder, heeft dat zeker effect gehad, uit iedere bol komen nu 2 tot 5 tulpen. Weliswaar iets kleiner dan vorig jaar. Maar meer bloemen!

Bloemen & Planten

zaterdag 20 april 2013 - 13:59
Lino

Lino

Soms knip ik wat tulkpen om in een vaas te zetten maar de meeste laat ik gewoon buiten staan tot ze uitgebloeid zijn en dan knip ik de bloemstengel weg. De bladeren blijven staan tot ze volledig verdord zijn. Meer kan ik niet doen veronderstel ik?
Bemesten ? Wanneer dan best? en met welk soort meststof?
zondag 21 april 2013 - 14:29
Rowie

Rowie

Van een kweker leerde ik dat ook de stengel na de bloei bijdraagt aan de opslag van voedsel in de bol en dat alleen het bloem/zaadhoofd afgebroken moet worden. Bemesten tijdens de groei (nu) met organische mest of een kunstmest met lage stikstofwaarde. Succes.
zondag 21 april 2013 - 21:37
Lino

Lino

dankjewel
maandag 22 april 2013 - 08:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon