menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beukenhaag

Ga naar meest recente reactie

damo

Damo

Hallo,

We hebben een beukenhaag die ongeveer 7 jaar geleden aangeplant is. Een tiental plantjes moet ik elk jaar vervangen, 't zijn steeds dezelfde ook nu weer. De plantjes staan redelijk ver uit elkaar (30
zondag 7 april 2013 - 20:35
Polplastron

Polplastron

Toch vreemd dat je al zeven jaar elk jaar nieuwe planten moet zetten.
Misschien moet je eens van leverancier veranderen?
Of misschien doe je iets fout bij het planten? In tegenstelling tot de meeste andere planten mag je beuk niet voor het planten met de wortels in een emmer water zetten: beuk leeft in symbiose met bepaalde schimmels en er is grote kans dat je deze met het water eraf spoelt. Je plant beuk dus meteen op de juiste plek, of je kuilt de planten in tot je ze kan planten.

Geef na het planten ook meteen een goede mulchlaag van compost en je geeft je planten al meteen een goede start.

Water geven doe ik zelf enkel bij aanplant. Daarna moeten de planten hun eigen plan trekken. Hierover verschillen de meningen echter nogal.

Natuurlijk kan het ook zijn dat er iets aan je bodem is, maar als de beuken die uitvallen nogal gespreid staan over je tuin en de rest daarnaast het wel goed doet, denk ik dat die kans verwaarloosbaar is.

Groeten,

Pol
maandag 8 april 2013 - 09:02
damo

Damo

Hallo Polplastron

Bedankt, ik zal ze dit jaar eens elders kopen en er wat compost bij doen : doe ik de compost onder of bovenop de wortels ?

De planten die steeds kapot gaan zijn zeer verspreid over de tuin dus vermoed ik dat het niet aan de bodem ligt. Waar ik nu wel aan dacht : kan het zijn dat de planten een ziekte hadden en dat ik niet enkel de oude planten incl. wortels verwijder maar ook de grond er rond vervang om nog in de grond aanwezige ziekekiemen te verwijderen of is dit weinig waarschijnlijk ?

thanks

maandag 8 april 2013 - 14:07
Polplastron

Polplastron

Je mag gerust wat compost in het plantgat mee mengen. Een mulchlaag bovenop helpt nog eens extra om de grond mee vochtig te houden wat bevorderlijk is voor het aanslaan van iedere plant.

Het zou nogal gek zijn dat er net op die plaatsen een ziekte in de grond zou zitten want dan zouden je andere beuken het ook moeten hebben tenzij die natuurlijk resistent geworden zouden zijn h
maandag 8 april 2013 - 16:08
WiPe

WiPe

Te diep planten is heeeeeeeel vaak oorzaak van slecht aanslaan van planten. Zorg er dus voor dat de bovenste wortels van de nieuwe planten maar net onder de grond zitten. Als de bovenste wortels 5 cm onder de grond zitten is dat eigenlijk al te diep. Beuk is zeer gevoelig voor zuurstofgebrek aan de wortels en dus ook voor te diep planten.
maandag 8 april 2013 - 20:53
Polplastron

Polplastron

Dat was ik inderdaad nog vergeten te vermelden!
maandag 8 april 2013 - 21:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon