menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Binnen zaaien-buiten groeien

Ga naar meest recente reactie

Ralf

Ralf

Planten die je binnen zaait, kan je die (in de lente) zonder problemen buiten in de volle grond zetten?
Is het een goed plan ze na het verspenen eerst in de serre te zetten en na enkele weken in volle grond?
Ik heb het over rode biet, peterselie, selderij, citroenmelisse, rozemarijn, Oregano,tijm, enkele ajuinensoorten, sla, mosterdspi
donderdag 14 maart 2013 - 18:08
RdB

RdB

Planten die je binnen zaait en naar buiten moeten zal je moeten afharden (langzaam laten wennen aan vooral de zon).

Ruud
donderdag 14 maart 2013 - 21:10
Pieter2

Pieter2

Ik heb dat binnen zaaien al lang opgegeven. Enkel voor vorstgevoelige planten niet (zoals de rozemarijn, eenjarigen,...).

Veel simpeler: zaai in de winter/voorjaar alle wintervaste soorten in volle grond (rijen) of in bakjes met zaaigrond. Laat maar staan, bevriezen, dat wat in de natuur ook gebeurd met de zaadjes in de grond (wat sommige soorten ook nodig hebben om te kiemen).

Afharden doe je nu door de plantjes een eerste keer 1h buiten te zetten in wind en zon. De dag erop 2h, enz. Na een week laat je ze dan een dag buiten staan en snachts binnen. Je gaat zien dat ze de eerste dagen wat slapper hangen als je ze terug binnen zet. Op 1-2 weken zijn ze afgehard.

donderdag 14 maart 2013 - 23:09
Ralf

Ralf

OK, bedankt voor de antwoorden.

Dan zet ik m'n zaaibakjes gewoon op het terras.
Dat zijn er met automatische bewatering (van tuinadvies webwinkel) en die aarde blijft continu heel vochtig. Het zwart gekleurd reservoir met water zal afhannkelijk van de zon, sterk afkoelen en opwarmen.
Is dat ok voor buiten?

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 15 maart 2013 - 10:34
Roeli

Roeli

Denk er om dat de planten in de natuur gewent zijn aan vocht en droogte.
Vochtige grond bevriest en je water geef geval kan ook stuk vriezen.
Jonge plantjes zijn daar echt wel gevoelig voor.
Er wordt nog steeds vorst voorspeld.
Ik zou wachten de er geen vorst meer wordt voorspeld.


gr. Roeli
vrijdag 15 maart 2013 - 10:43
Tuinprins

Tuinprins

Ik denk dat je de die propagator niet in de zon moet plaatsen. Wel buiten op een lichte plek maar uit de zon.

Sommige groente als sla zou ik echt niet voorzaaien maar gewoon direct ter plaatse in april.

Veel mensen beginnen te vroeg met zaaien. Ik ben daar zelf ook schuldig. Soms begint het aan het eind van de winter zo te kriebelen dat ik mezelf niet kan inhouden! Paar weken geleden heb ik kardoen (Cynara cardunculus) binnen gezaaid. Kiemde snel en de planten in een koude bak gezet. Van de week zijn ze bevroren ...

Alleen planten met een lange aanlooptijd of die veel warmte nodig hebben om te ontkiemen zaai je het beste binnen voor.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 15 maart 2013 - 12:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon