menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lavendel snoeien

Ga naar meest recente reactie

mirzaken

Mirzaken

De lavendel in onze tuin is 1 jaar oud maar mooi uitgegroeide planten. In september heb ik ze getopt. Het zijn mooie planten maar ik moet ze nog snoeien en ik ben bang dat ik geen bloemen zal hebben. Heb al ooit eens andere lavendel gesnoeid einde maart - begin april en we hadden die zomer geen enkele bloem.
Wat doe ik het best, graag jullie advies.
donderdag 7 februari 2013 - 19:11
minouke

Minouke

Vanaf half maart met een licht voorkeur voor april mag je lavendel snoeien.
Dit mag deze keer erg kort zijn maar niet in het houterig gedeelte snoeien , er moet nog groen overblijven.

gr
Chantal
donderdag 7 februari 2013 - 19:38
erice

Erice

Ik doe dat ook zo met mijn lavendel. Ik heb twee soorten die ik hetzelfde behandel.
Er zijn nl twee snoeitijden bij lavendel. De eerste is na de bloei (augustus-oktober)niet te diep snoeien, alleen de bloemen eraf en dan de tweede snoeiperiode is van 15 maart tot 7 april waar je bij goed onderghouden struiken alles tot 15 cm boven de grond kan afsnoeien. Dan gaan de planten bloemen maken op de dit jaar te vormen takken. Maar in het tweede geval als de struik niet goed is onderhouden moet je echt niet te kort snoeien. Je kunt dan ook de plant uit de grond halen , wat dieper zetten tot 20 cm boven de grond.
vrijdag 8 februari 2013 - 10:18
Lino

Lino

eind maart de helft er af knippen.
Het lijkt zonde, want je knipt het mooiste groen eraf,
maar wees gerust er komt nieuw groen ook van onderuit en dat moet je hebben om compacte struiken te behouden.
vrijdag 8 februari 2013 - 14:39
Feniks

Feniks

Er staat op mijn kalender dat ik vandaag mijn lavendel moet snoeien. Is dat al aangewezen met deze koude temperaturen? (al zou het niet meer vriezen deze week)
vrijdag 15 maart 2013 - 10:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon