menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Leucothoe walteri

Ga naar meest recente reactie

Lino

Lino

Volgens mij is de nieuwe plant Leucothoe walteri" net hetzelfde als gewoon Leucothoe. Leucothoe zonder achtervoegsel zal dan de Nederlandse naam zijn en met achtervoegsel de latijnse zou ik durven zeggen.Deze vraag is gesteld vanop Leucothoe walteri.
donderdag 7 februari 2013 - 16:12
satomi

Satomi

Neen Lino, Leucothoe is daadwerkelijk de Latijnse naam van het geslacht. Wanneer daar een achtervoegsel bij komt, geeft die de soortnaam aan en dan staat daar weer, meestal tussen enkele aanhalingstekens ( '......'), de naam van de varieteit achter; dat kan een natuurlijke varieteit zijn maar ook een gekweekte.
Zo hebben we dan bv. Leucothoe walteri 'Rainbow'. De naam van het geslacht wordt standaard met een hoofdletter geschreven, de soortnaam met een kleine letter en de varieteit weer met hoofdletter.

De NL-naam kom je niet zo heel vaak tegen; dat is druifheide
donderdag 7 februari 2013 - 16:45
Lino

Lino

Bestaat er dan een leucothoe zonder achtervoegsel?
vrijdag 8 februari 2013 - 08:10
satomi

Satomi

Nee, in principe niet. Er staat altijd een soortnaam + varieteit achter, of alleen een soortnaam of de naam van een varieteit. Dan heb je bv. Leucothoe axillaris of Leucothoe 'Scarletta'.
Je ziet wel vaak dat in tuincentra een label geplaatst is waar alleen de geslachtsnaam op staat. Die zijn dan niet goed bezig vind ik persoonlijk!! (of nog erger: totaal verkeerd label bij de plant)
vrijdag 8 februari 2013 - 10:54
Lino

Lino

Moet Leucothoe zonder achtervoegsel wel in de lijst staan als hij niet bestaat?
Die foto is dan waarschijnlijk ook van die L. walteri.
vrijdag 8 februari 2013 - 14:45
satomi

Satomi

Ik meen gelezen te hebben dat in de lijst alleen de algemene geslachtsnaam staat en dat de varieteiten daar ook bij zouden komen te staan? Maar heel zeker ben ik daar ik niet van want er komen zoveel nieuwe dingen bij tegenwoordig...
vrijdag 8 februari 2013 - 15:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon