menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dahlia Imperialis Dahlia Boom in Belgie

Ga naar meest recente reactie

Jonas8500

Jonas8500

hey!

Ik ben pas mijn 2 de seizoen actief bezig met mijn tuintje, vorig seizoen is de "dahlia" vrij snel mijn favoriete plant geworden, omdat je er zo lang plezier aan hebt.

Ik heb net een hele resem speciale knollen gekocht via het internet, waaronder ook 1 "Dahlia Imperialis"

Ik vroeg me af of er hier mensen ervaring hebben met deze speciale plant.

Naar het schijnt zou het niet evident zijn om in onze streek tot bloei te raken.

Kan iemand wat toelichting geven? (Ik heb natuurlijk wel wat opgezocht op google, maar vind niet veel terug over hoe de plant het doet in Belgie & Nederland)

Bloemen & Planten

donderdag 10 januari 2013 - 08:06
Bombycilla

Bombycilla

komt buiten heel moeilijk in bloei;
http://www.dewilde.nl/index.asp?productid=3009&id=168
donderdag 10 januari 2013 - 08:28
Jonas8500

Jonas8500

Hmm, Ik zal het toch proberen, Ik zal hem zo lang mogelijk in mijn veranda kweken in een grote pot en dan uitplanten op het einde van de zomer ofzo.

Challenge accepted!
donderdag 10 januari 2013 - 09:09
BOSVROUW

BOSVROUW

Is echt wel een beauty!
donderdag 10 januari 2013 - 11:00
joopsmit

Joopsmit

HEEL MOOI wIL WEL EEN POGING WAGEN MAAR WAAR BEKOM IK DEZE KNOLLEN WIE HET WEET MAG HET ZEGGEN .gRJOOP
zondag 13 januari 2013 - 01:02
Jonas8500

Jonas8500


Beste Joop,

Je kan hier URL GEBLOKKEERD 3009&id=168

of Hier eens informeren of ze beschikbaar zijn hier (zie plant van de maand februari 2010)

URL GEBLOKKEERD

Ik vermoed dat de eerste link de beste keuze is.

Zeker proberen, dan kunnen we onze resultaten vergelijken!

Het ziet er echt wel uit als een boom als je de "stam" zo bekijkt.

Bloemen & Planten

zondag 13 januari 2013 - 08:27
Rowie

Rowie

Ben ook een Dahliafan en ben al twee jaar aan het pogen deze bijzondere soort in bloei te krijgen, tot nu toe tevergeefs. Kom wel een heel eind met de volgende methode: oppotten binnenshuis eind februari (grote 10L pot), warm houden - naar buiten als temperatuur buiten >15*C, uitplanten op de meest zonnige en beschutte plek - regelmatig wat koemestkorrels - plant heeft steun nodig. Resultaat is steeds een forse (>2.50m) plant, helaas nog steeds zonder bloem. Ik hoop dat dat komt door de toch zeer matige en natte afgelopen zomers en dat het me dit jaar eindelijk gaat lukken tijdens een echte zomer....
zondag 13 januari 2013 - 14:15
Jonas8500

Jonas8500

Hopelijk is het dan ook een mooie plant/struik/boom op zich zelfs zonder de bloei h
maandag 14 januari 2013 - 07:36
Jonas8500

Jonas8500

En Rowie?

Hoe ver sta je met je Imperialis? Die van mij is deze week beginnen schieten...

Ik ben heel benieuwd! Maar door het slechte voorjaar tot nu toe vrees ik het slechtste!

woensdag 3 april 2013 - 10:51
Rowie

Rowie

Mijn Imperialis heb ik medio februari al opgepot en in de verwarmde huiskamer gehouden. Inmiddels is de hoofdscheut al zo'n 30cm en heb ik twee van de 4 kleinere scheuten al getopt om een bossiger geheel te krijgen. De plant verhuist binnenkort naar de (verwarmde) kas en dan is het wachten en hopen op een lange warme zonnige zomer......! Nog niet getreurd, het kan nog goed komen: het seizoensverloop t/m juli zal bepalend worden voor de bloei. Succes.
woensdag 3 april 2013 - 11:58
Jonas8500

Jonas8500

Aha, dan heb je al een aardige voorsprong precies!

Ik ben benieuwd!

Ik was verbaasd dat de knol niet echt groter is dan die van andere dahlia's...

Ik heb een foto bijgestoken van mijn Imperialis!

Bloemen & Planten

woensdag 3 april 2013 - 13:20
Jonas8500

Jonas8500

Ondertussen 15 dagen verder en alweer een stuk groter!

Bloemen & Planten

donderdag 18 april 2013 - 19:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon