menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pluktuin

Ga naar meest recente reactie

marieke

Marieke

Mijn goede tuinvoornemens voor 2013 is de aanleg van een kleine pluktuin. Mijn hobby is bloemschikken, maar ook het drogen van bloemen/kruiden en planten.

Welke planten zijn uiterst geschikt voor een pluktuin en hoe ga ik praktisch en ecologisch te werk?

In Nederland zijn pluktuinen een begrip, waar kan ik in Belgi
zondag 30 december 2012 - 23:07
annis

Annis

Marieke ik heb dit jaar een pluktuin aangelegd en ben te werk gegaan aan de hand van het boek Pluktuin van Sarah Raven. Ik heb een deel vaste planten en daarnaast een deel eenjarige soorten gezet. Afgelopen najaar heb ik nog Tulpen en Hyacinten geplant.
Als je naar planten zoekt die ook nog eens een meerwaarde hebben als ze zijn uitgebloeit is het helemaal ideaal.
Hierbij een aantal soorten eenjarige.
Nigella damescena en Nigella transformer, Molucella leavis, Lathyrus, Papaver somniferum,Tithonia rotundifolia,Cosmea's, Orlaya grandiflora, Leonotis leonurus, Zomer asters etc. eenjarige grassen zijn ook mooi om de boeketten mee op te vullen.
Er staan een aantal foto's bij Digituin van mijn volkstuin waar ik de pluktuin heb. De vakken heb ik op kleur gerangschikt.
maandag 31 december 2012 - 14:22
marieke

Marieke

Bedankt voor je antwoord. Ik had al enkele planten geselecteerd zoals echinacea, nigella's, cosmea, aquilegia, lythrum en zinnia's. Inderdaad grassen zijn ook heel dankbaar voor het opvullen van boeketten. Ik dacht ook eveneens aan rozen (doorbloeiende)??

Wat is de minimum oppervlakte voor aanleg van een pluktuin?

Ik ga ook nog even kijken naar je Digituin, kwestie om een idee te krijgen van de mogelijkheden die er zijn.


maandag 31 december 2012 - 14:34
annis

Annis

Marieke ik denk dat je moet kijken hoeveel grond je beschikbaar hebt en anders kun je ook nog in potten planten opkweken. Mijn volkstuin is 200m2 waarvan 2/3 deel pluktuin is.
Rozen heb ik ook staan en pioenrozen doen het ook altijd goed in boeketten.
Echinacea, Aquilegia en Zinnia's staan er ook in. Rudbeckia's zijn ook heel dankbaar daar heb ik menig boeket mee gemaakt.

Marieke als je wilt kan ik je wat zaden toesturen ik heb er dit jaar veel geoogst.
Ik kan een lijstje maken van de zaden dan kan je daaruit kiezen welke je graag wilt.
maandag 31 december 2012 - 14:41
marieke

Marieke

Oh ja, dat zou heel fijn zijn...

Nogmaals bedankt en tevens een prettig eindejaar en veel tuinplezier in 2013!!

maandag 31 december 2012 - 16:51
Mari

Mari

Als er ook vaste planten in mogen komen...Dahlia's, Scabiosa, Alchemilla mollis, Achillea millefolium, Veronica, Astrantia, Sedum, Delphinium, Phlox, Verbena Bonariensis, Solidago, Helleborus en zonnebloemen
maandag 31 december 2012 - 17:07
marieke

Marieke

Daar mogen zeker vaste planten bij - alvast bedankt voor de tip!!

maandag 31 december 2012 - 17:10
Vlinderr

Vlinderr

Dille (voor groen en structuur)
Pioenrozen
Zinnia
Hulst en andere groenblijvende stuikjes
Korenbloemen
Rozen
Prunus
Klimop
dinsdag 1 januari 2013 - 13:34
marieke

Marieke

Bedankt vlinder
dinsdag 1 januari 2013 - 14:02
lentemode

Lentemode

Ha Marieke,
en nog wat makkelijke eenjarigen die een massa bloemenvulsel geven die lang op de vaas blijven: lavatera trimestris of malope trifida.

Groetjes,
Mia
dinsdag 1 januari 2013 - 15:26
marieke

Marieke

Bedankt Mia!!
dinsdag 1 januari 2013 - 23:31
larissa

Larissa

Nog een tip. De beste tijd om de bloemen te plukken is 's morgens vroeg 's of avonds als de zon onder is. Dan zuigen de bloemen zich vol met water.
woensdag 2 januari 2013 - 15:10
annis

Annis

De bloemen kun je inderdaad het beste s'morgens of s'avonds plukken en gelijk diep in water zetten. Zelf heb ik hier bakken voor aangeschaft daar ik vaak meerdere boeketten maakte. Als ik ze s'morgens plukte maakte ik s'avonds het boeket en anders de volgende dag als ik ze pas s'avonds plukte zo konden de bloemen zich goed volzuigen met water. Bepaalde bloemen moet je eerst even in heet water onderdompelen voordat je ze in de vaas zet zoals Salvia's en Papavers dan blijven ze langer mooi. Ik kan in de volkstuin niet aan heet water komen en heb er even een vlammetje onder het uiteinde van de steel gehouden en dat werkt ook goed.

Annis
woensdag 2 januari 2013 - 15:22
marieke

Marieke

Inderdaad voor dat plukken van bloemen 's morgens en 's avonds pas ik nu al toe.
Wat ik nog niet wist is dat sommige bloemen eerst worden ondergedompeld in heet water, heel leuke tip!!
Ondertussen heb ik een bestand gemaakt van de planten en tips voor mijn pluktuin.

Dankzij jullie tips en ervaringen heb ik ondertussen al heel wat bruikbare informatie.

Allen bedankt hiervoor
vrijdag 4 januari 2013 - 09:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon