menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Afstervende hebe

Ga naar meest recente reactie

peter2

Peter2

Hallo,
Ik heb in het voorjaar 4 struikjes hebe caledonia aangeplant , deze hebben ook prachtig gebloeid...
Echter na de bloei zijn deze langzaam beginnen afsterven ,tot er nu in het najaar enkel nog hier en daar een groen takje overblijft ,90 % van de struikjes zijn afgestorven.
Weet iemand hiervan soms een mogelijke oorzaak..??
vrijdag 28 december 2012 - 17:36
RdB

RdB

Veel Hebe (waaronder zeker de "Caledonia") zijn op zijn best maar matig winterhard en overleven alleen op beschutte plekjes. Als de plant dus nog in redelijke conditie was voor de winter aanval van enige weken geleden dan zal de kou hem de das om gedaan hebben. Deze cultivar is een slechte keuze als hij de winter door had moeten komen.
Google eens op tuinenlandschap (aan elkaar) en Hebe voor een uitgebreid artikel plus tabel met winterhardheid van Hebe cultivars (hoe lager het cijfer hoe beter).

Ruud
vrijdag 28 december 2012 - 21:45
braze

Braze



Hoi allemaal .


ik sluit mij aan bij ruuds verhaal .

zelf ook zo,n een artikel overgelezen in tuin en landschap werd eigenlijk alleen

redelijk betrouwbaar geacht in bijna vorst /wind vrijje daktuinen en dan

nog was god zegenen de greep dat het goed gaat .

MvG


Braze
zaterdag 29 december 2012 - 14:14
peter2

Peter2

Hoi ,
Alvast dank voor het meedenken.
door de kou komt het niet hoor ,want het afsterven is al begonnen zo halfweg de zomer,augustus , ongeveer...
Wel raar dat alle 4 de struikjes afsterven...
zaterdag 29 december 2012 - 14:54
peter2

Peter2

Lees zojuist op bovengenoemde site dat hebe nogal gevoelig is voor bladvlekziekte ,en jonge planten volledig kunnen afsterven.Misschien was dat het wel..?!
zaterdag 29 december 2012 - 15:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon