menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gekortwiekte bonsais

Ga naar meest recente reactie

summerspookje

Summerspookje

hier ook een foto van gesnoeide bonsai's ,die terug aan het groeien zijn

groetje

summer

Bloemen & Planten

vrijdag 16 november 2012 - 12:06
summerspookje

Summerspookje

nog een andere bonsai


groetjes

summer

Bloemen & Planten

vrijdag 16 november 2012 - 12:07
Bombycilla

Bombycilla

Ficus microcarpa ginseng namaak bonsai
vrijdag 16 november 2012 - 12:41
summerspookje

Summerspookje

t'is mogelijk een namaak bonsai, maar ik vind het toch een prestatie, ze worden verkocht als bonsai's, maar naar het hier vermeld werd op het forum 1 jaar of meer geleden ,kan je van elke plant een bonsai maken , dus ,als leek , ben ik best tevreden

groetjes


summer
vrijdag 16 november 2012 - 20:15
BOSVROUW

BOSVROUW

De werkelijke vertaling van bonzai, is' boom in pot'!!! dus wel een bonzai! Vraag maar aan elke Japanner!
vrijdag 16 november 2012 - 23:11
groenbloemeke

Groenbloemeke

Die vertaling moet je toch wat nuanceren hoor
- niet elke boom in pot is een bonsai
Een bonsai is meer dan dat

En die Ficussen die ze verkopen voor bonsai zijn eigenlijk caudexen
Zoek maar eens op ' caudiciforms '

zaterdag 17 november 2012 - 15:54
BOSVROUW

BOSVROUW

Dit is wel de letterlijke vertaling vanuit het Japans. Graag zou ik de nuances willen wete; is het omdat ze tot miniaturen worden herschapen?
zaterdag 17 november 2012 - 22:44
ERWIN52

ERWIN52

Beste allen,
Bonsaï is inderdaad vertaald : boom in pot ! Doch er steekt veel meer achter. Eigenlijk zijn het miniatuur boompjes in een bepaalde vormsnoei.
Hetgeen de starter van dit onderwerp heeft getoond is een "vermassacreerde" bonsai want hij heeft hem terug gesnoeid tot zijn basis ... waarom eigenlijk ? Indien u de techniek een beetje onder de knie hebt dan doet u zoiets niet. Hij is vrij om te doen en te laten wat hij wil doch ik spreek hier uit kennis die ik heb opgedaan bij een bonsaï- club. Ik behoor niet langer tot deze vereniging omdat zij ter ziele is gegaan door een tekort aan leden ... jammer. Bonsaï die vaak op foto worden getoond zijn het resultaat van jaaaren snoeien en aanbinden (= verplicht doen groeien in een bep vorm), hetgeen vaak wordt gedaan met zwart aluminium binddraad van verschillende diktes. Het eindresultaat krijg je dan te zien op foto of tentoonstellingen, dan zonder draad.
Of "de starter" van zijn ficus bonsaï nog iets moois zal kunnen maken hangt af van zijn handigheid en bonsaï technieken, die hij toch zal moeten gaan aanleren, want niemand wordt met de kunst geboren.
De KUNST is ontstaan in China en zo doorgevloeid naar Japan, enz waar dan ook nog steeds de meeste grootmeesters zijn.
Mvg, Erwin
zondag 25 november 2012 - 16:42
summerspookje

Summerspookje

hoi erwin 52
de bonsai die ik had ,en kort gesnoeit is, ik weet dat hij niet DE BONSAI is die de fijne liefhebbers hebben,en er zo liefdevol aan snoeien , daar was hij te goedkoop voor, ik zag de wortel graag, en de bladeren natuurlijk ook, maar omdat hij meer kale takken kreeg,en de blaadjes bovenaan groeiden,heb ik hem ja ,gekortwiekt,
ik verwachte helemaal niet dat hij nog zou groeien, maar ja ,dat deed hij dan wel ,
en zolang er leven in een plant zit verzorg ik die, hoe die ook er mag uitzien nadien , ik vermoed dat u een echte bonsai kenner bent, en ik wenste dat ik ook dat gevoel had om zoiets te snoeien , want dat is een kunst, en daar heb ik geen kaas van gegeten zeggen ze bij ons,geef mij maar orchidéén ,daar ken ik veel meer van ,maar ja elk zijn kunde he,
en verder erwin , laat uw mooie bonsai's maar bewonderen hoor, ik kan daar van genieten en anderen waarschijnlijk ook

groetjes

summer
zondag 25 november 2012 - 17:07
ERWIN52

ERWIN52

Hé Summer,
In zover ik iets van Ficus ken en ik beweer niet daar alles van te weten is ... dat deze planten in het licht moeten staan, niet in de nabijheid van de verwarming, niet te natte voetjes en af en toe eens besproeien met lauw water.
Ik heb géén bonsaï doch wel een 3-tal tuinbonsaï. Deze zijn een stuk groter dan de echte bonsaï in een pot. Deze stonden dus buiten in de tuin doch zij zijn verleden winter afgestorven. Ik heb dus niks meer maar ik ben in het voorjaar van plan om 3 nieuwe aan te planten en er dan duchtig de schaar in te zetten en te leiden zoals het hoort. Maar ja ... ik sta zeker 4 jaar achteruit. Spijtig maar de aanhouder wint. Ik heb daar wel een curcus voor gevolgd. De technieken bij bonsaï of tuinbonsaï zijn dezelfde dus ...
Veel succes gewenst met uw Ficusbonsaï, met wat geduld komt er nog wel iets van.
Mvg, Erwin
maandag 26 november 2012 - 09:55
summerspookje

Summerspookje

erwin 52

laten zien dan he!ik heb daar altijd intresse voor hoor, en geef maar tips ,ik kan ze goed gebruiken en anderen waarschijnlijk ook

gr

summer
dinsdag 27 november 2012 - 20:10
BOSVROUW

BOSVROUW

@ erwin,
Die mooie bloem op jou avatar, is dit een canna? Lijkt wel vuurwerk, of de zon!
dinsdag 27 november 2012 - 22:52
ERWIN52

ERWIN52

@ summer,

Tot mijn spijt heb ik géén foto's genomen van mijn tuinbonsaï. Ik kan je dus niet helpen. Maar er bestaan tal-van websites waarop je mooie foto's kunt bewonderen.

@ bosvrouw,

Inderdaad is dit een Canna Indica of Indisch Bloemriet. De cultivarsnaam is TALISMAN. Dit is één van de mooiste canna's die er bestaan en in ieder geval mijn favoriet.

Mvg, Erwin
woensdag 28 november 2012 - 09:59
BOSVROUW

BOSVROUW

@ erwin,
Wel effe fout toppic, maar toch, bedankt,ga hem ook aanschaffen, vind hem ongelooflijk mooi!
woensdag 28 november 2012 - 10:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon