menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stipa tenuissima

Ga naar meest recente reactie

minouke

Minouke

Heeft iemand ervaring met deze Stipa?
Ik zou een vak willen beplanten met uitsluitend dit gras en enkele Allium sphaerocephalon ertussen.
Zal volledig in de zon staan midden een open ruimte.

groetjes
Chantal

Bloemen & Planten

zaterdag 10 november 2012 - 11:42
Pieter2

Pieter2

Die heb ik vandeweek nog geplant. Zou zeer compact blijven en kan goed tegen droogte. Ik heb hem staan in combinatie met Agastache, Monarda en Calamintha nepeta.
zaterdag 10 november 2012 - 13:20
minouke

Minouke

vind ik ook mooi als combinatie Pieter.
Maar ik las dat ze soms bevriest en ook uitzaaide en zou ze echt zo mooi zijn in het echt?
Ik heb ze nog niet in het echt gezien daarmee..
zaterdag 10 november 2012 - 13:41
annis

Annis

Chantal ik heb deze grassoort in de volkstuin staan. Voorheen stond hij in de tuin bij het huis maar aangezien ik ook had gehoort dat deze kon bevriezen heb ik hem iedere keer in potten in de kas gezet. Nu hij in de volkstuin staat is hij behoorlijk gegroeid en zaait zich ook uit. Daar laat ik hem deze winter staan de grond daar blijft redelijk droog en is geen zware kleigrond. Hij is wel heel fraai.

Annis
zaterdag 10 november 2012 - 16:04
minouke

Minouke

Annis, als hij zich uitzaait dan kan ik er minder planten vermits ik met de tijd er dus genoeg zal hebben.

gr
Chantal
zaterdag 10 november 2012 - 16:39
satomi

Satomi

Stipa tenuissima is werkelijk prachtig Minouke. Het zijn net wuivende kuifjes en als de wind over ze heen waait geeft dat een schitterend, golvend effect. Bij de Floriade waren deze aangeplant, samen met gemengde soorten eenjarigen zoals korenbloemen en slaapmutsjes, langs de berm. Op de hoge taluds werd dan weer gebruik gemaakt van vaste planten. Zeer mooi!!
zaterdag 10 november 2012 - 17:06
Pieter2

Pieter2

USDA Zone 7a: to -17.7 °C (0 °F)

Lijkt me dus wel winterhard in normale winters.
zaterdag 10 november 2012 - 19:26
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Het effect is juist heel mooi bij grote aantallen/ groepen en dat bereik je al snel met uitzaaien en scheuren. Jouw idee met Alliums lijkt me mooi maar ook met bv Echinacea vormt het een supermooie combinatie.
zaterdag 10 november 2012 - 19:29
minouke

Minouke

Martje, dat zou ook mooi zijn ertussen, vooral in het begin als de grassen nog niet vol genoeg zijn.
Nadien kan de Echinacea misschien wel verstikken.

Satomi, Het blauw van die korenbloemen zal ook wel prachtig geweest zijn.
zondag 11 november 2012 - 07:54
Tuinprins

Tuinprins

Deze Stipa soort houdt niet van te veel vocht in de winter. In het algemeen een kortlevende vaste plant maar zaait zich wel uit.

Gegroet, de tuinprins
zondag 11 november 2012 - 10:13
minouke

Minouke

Bedankt Tuinprins, de grond lijkt me wel erg doorlatend, er staan toch geen plassen na een regenbui.
Zaait hij zich goed uit ? of matig?of erg veel?

gr
Chantal
zondag 11 november 2012 - 13:15
Tuinprins

Tuinprins

Kan zich op zandgrond redelijk uitzaaien.
maandag 12 november 2012 - 19:07
minouke

Minouke

hier is het leemgrond maar goed doorlatend.
Zal dan misschien minder uitzaaien dan op zand.
maandag 12 november 2012 - 20:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon