menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Agapanthus hoe beschermen

Ga naar meest recente reactie

baba

Baba

Hallo

ik heb agapanthus reeds voor het tweede jaar in volle grond staan.Vorig jaar heb ik er een hoop fijngesnipperde bladeren over gedaan in het najaar en is terug weer komen bovenpiepen maar hoe bescherm ik die eigenlijk het best tegen de vorst?is een omgekeerde pot erover zetten en nopjesfolie erover goed?
wie weet mij raad te geven?
vrijdag 2 november 2012 - 18:18
danny2

Danny2

Als ze vorige winter op die manier heeft overleefd ben je goed bezig, ik zou het met wat bladbedekking houden, is allicht een wintervaste soort anders had ze dit vorig jaar ook niet overleefd.

groetjes danny
vrijdag 2 november 2012 - 18:42
Plantadvies

Plantadvies

Een wintervaste Agapanthus bestaat niet. Waarschijnlijk toch uit de ijzige kou gestaan. - 5 kan de Agapanthus hebben, daarna legt hij het loodje. Wikkel de pot goed in of zet de plant op een beschutte plek, bv tegen het huis.

Plantadvies
vrijdag 2 november 2012 - 22:24
baba

Baba

hallo plantadvies

Hij zit niet in een pot hoor.Die zit in de volle grond tussen de grassen van pennisetum hameln.En staat inderdaad wat beschut.daarvoor staat buxushaag en daarachter een klimroos tegen schuttingen.
zaterdag 3 november 2012 - 07:47
danny2

Danny2

Wie zegt dat er geen wintervaste agapantussen bestaan.
Hier staat een witte en een blauwe toch al 15jaar in volle grond, alleen het eerst jaar afgedekt.... of hebben wij sindsdien geen winter meer gehad.
Ben twee jaar geleden zelfs op een kwekerij geweest en daar hadden ze 7 verschillende wintervaste getest en goedgekeurd op -20°.
Een vijftien andere konden toch -10 verdragen zonder afdekking....

groetjes danny
zaterdag 3 november 2012 - 18:15
baba

Baba

ik heb de varieteit agapanthus 'navy blue'.In de winkel vroeg ik wat ik moest doen om die te beschermen waarop een verkoper me zei 'niets doen'.Ik dacht van misschien is dat een truc om te kunnen verkopen maar mss had hij gelijk...
zaterdag 3 november 2012 - 19:06
sophora

Sophora

Ik doe ook niets aan mijn Agapanthus zelfs geen winterdek. Een blauwe en een roze. Agapanthus Maurice en Agapanthus Rose Marie. Hebben -20° overleefd.
sophora
zondag 4 november 2012 - 20:27
zourky

Zourky

Alle winters dek ik ze af witte en blauw,een dikke laag snoeisel en drie lagen noppen folie,verleden winter heeft het hard gevroren en had dit jaar weinig bloemen,andere jaren staan de bloemtrossen tegen elkaar en dat was dit jaar niet het geval.Er staan zes witte en twee blauwe deze morgen heb ik alles afgesneden tot tegen de grond en afgedekt zoals hierboven beschreven.
Dat er zouden zijn die niet bevriezen weet ik niet,in alle geval die van ons zouden het niet overleven.Foto's heb ik vroeger al op het forum gezet,onze planten staan nog altijd op de zelfde plaats


Groetjes Richard
maandag 5 november 2012 - 16:04
braze

Braze

Hoi allemaal .

in mijn eigen boekencollectie heb ik een boek dat gaat over deze
plant .
de schrijfster geeft in dat boek aan dat een er geen winter vaste soorten
zijn en dat het een mythe betreft uitzonderingen daargelaten
ze geeft daarbij ook aan dat de bladverliezende iets voordeel hebben
maar zeker niet als winterhardt mogen worden .

aldus de schrijfster van het boek .

advies voor de vollegrond is groot bladerdek .



Gr


Braze .
maandag 5 november 2012 - 21:52
sophora

Sophora

Braze
Van welk jaar dateert je boek? Ondertussen komen er nieuwe variëteiten en als ik beweer dat de Agapanthussen die ik heb winterhard zijn , dan is dat ook zo.
Een strengere winter dan die we laats gehad hebben komt niet zo veel voor.
Dus, berg je boekje maar op.
sophora
maandag 5 november 2012 - 22:46
zourky

Zourky

Dus, berg je boekje maar op.

onder een dik bladerdek (grapje)

Van blad verliezende weet ik ook niet,als ik gisteren de onze afgesneden heb
waren die nog gras groen zoals in de volle zomer.
Aronskelken die krijgen de zelfde behandeling ook afsnijden een dikke laag turf en een plastiek bak tot het vriezen voorbij is,ik denk ook dat je wat geluk moet hebben met bevriezen of niet de plaats de wind en de plant diepten

Groetjes Richard
dinsdag 6 november 2012 - 07:22
braze

Braze



HOI Sophora .

heb dan zulke Agaphanthus soorten in de tuin
het is hier min 15 geweest dus als ze dat aankunnen op
vochtige klei zou dat heel wat zijn .
het Agaphanthus boek heb ik ooit opgeluk gevonden
ik geloof niet dat de schrijfster is uit te vlakken met haar kennis
daar ze zelf een redelijke collectie heeft opgebouwd .
de datum van uitkomen zal ik opzoeken voorjouw
want ik weet het niet uit mijn hoofd en ik heb het nu ook niet
onder mijn handen .
ik laat morgen wel een berichtje achtter .


Gr


Braze .
vrijdag 9 november 2012 - 21:48
sophora

Sophora

De Agapanthus collectie van Maurice Vergote : zie ook www.agapanthuskwekerij.be

Na een rijkgevulde carrière als vasteplantenkweker met specialiteit Helleborus vond Maurice Vergote in zijn huidig leven een nieuwe passie : het collectioneren en veredelen van Agapanthus, de Zuid-Afrikaanse ' liefdesbloem' . Uit Finleys Blue en Bressingham Blue kruiste hij een schitterende donkere varieteit : Agapanthus ' Maurice' . Deze nieuwe varieteit kenmerkt zich door zijn donkerblauwe kleur en korte krachtige bloemen. Daarnaast bouwt hij gestaag verder aan een bijzondere collectie van winterharde en vlot bloeiende agapanthussen, die hij na een gedegen test op wintervastheid en bloei ook te koop zal aanbieden. Wij bieden u alvast reeds enkele foto's van zijn uitverkorenen.

Heb ik niet geschreven Braze
sophora
vrijdag 9 november 2012 - 23:20
baba

Baba

hoi
ik lees hier erg interessante topics maar ik heb eens rondgekeken op het internet en een site gevonden van nog een andere agapanthuskweker die zegt dat ze toch allemaal moeten afgedekt worden met een 10 cm laag stro of blad maar sommige cultivars in de volle grond best de winter kunnen doorstaan.Ondermeer die 'navy blue' die ik heb
zaterdag 10 november 2012 - 07:44
braze

Braze



Hoi SOPHORA .

WAT heb je niet geschreven ? .
zolang het netje,s blijft onder elkaar maakt het niet zoveel uit .
voormij dan .
het Agapanthus boek is van auteur Hanneke van dijk
uitgeverrij is Terra
isbnnmr .90 5897 177 5
de data van verschijnen is niet vermeld .

Gr

Braze .
zaterdag 10 november 2012 - 14:52
rudyba

Rudyba

hallo, er zijn 2 verschillende soorten agap. de bladhoudende en bladverliezende met daarin telkens verschillende cultivars.

Voor volle grond kies je best de bladverliezende (best afdekken) bij vriesweer.

De grondsoort maakt ook een groot verschil (zand/leemgrond) kwestie van drainage aan de wortes.

Ik heb ondertussen 60 soorten en heb wel al ondervonden dat de ene cultivar beter vorstbestendig is dan de andere.

rudy.
woensdag 14 november 2012 - 08:11
braze

Braze



Hoi Rudy .

het is slechts een bevestiging van wat ik al had gelezen in mijn boek

daarin schreef de auteur dat je welles waar Apanthus soorten had

die wat beter opwassen waren tegen de kou maar winterhard was

volgens de schrijfster een droomwens .

bij de Groeneprins echtter kwam ik soorten tegen die het proberen waard

lijken te zijn .


Gr


Braze .
woensdag 14 november 2012 - 21:48
aras

Aras

Hallo beste vrienden
sinds 3 jaar heb ik ook een blauwe agaphanthus in de tuin in volle grond staan ,ik heb hem voor de winter steeds afgedekt met een laag bladeren en hij heeft het telkens overleefd, maar er waren dit jaar slechts 4 bloemen, heeft deze plant speciale voeding nodig na de winter?of is het echt te koud geweest.
groetjes
Aras
zondag 18 november 2012 - 11:17
zourky

Zourky

Aras ik ben het met je eens,en denk dat de voorbije winter wat te fel geweest was
wij hadden ook minder bloemen,voor mij mag de winter zo doorgaan zoals nu,het moet niet vriezen al dat geleuter van dat moet voor de insecten ,in de landen waar het niet vriest hebben ze mooiere bloemen en veel insecten veel vogels en veel zon.
Groetjes Richard
zondag 18 november 2012 - 16:49
sirius

Sirius

ja, en die insecten vreten de poten van je stoel op terwijl je er op zit. of erger!
zondag 18 november 2012 - 16:56
RdB

RdB

Beetje late reactie.

Ik heb hier in oost-Nederland het ras Donau al sinds 1996 in de volle grond staan zonder enige bescherming en dat gaat goed. Mijn tuin ligt bepaald niet beschermd maar heeft geen last van vocht.
Andere rassen (onbekend welke) ook wel in de volle grond geprobeerd maar die vroren vroeg of laat stuk.

Ruud
woensdag 28 november 2012 - 14:40
baba

Baba

hallo

allemaal bedankt voor jullie reacties.Tof om ervaringen uit te wisselen maar onlangs had ik een boek in mijn handen van het arboretum in Kalmthout en blijkt dus dat er soorten agapanthus bestaan die perfect winterhard zijn en al meer dan honderd jaar in de volle grond staan en elk jaar weer boven komen.De agapanthus waar het hier over gaat , zou de agapanthus orientalis zijn.
woensdag 28 november 2012 - 19:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon