menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bloemenzee en boeren en boerinnen plant

Ga naar meest recente reactie

sarah246

Sarah246

Hallo, dit voorjaar hebben mijn vriend en ik een bloemenzee gezaaid. Het resultaat was en is nog steeds erg mooi (vooral de cosmea).

2 vraagjes : als alles uitgebloemd is, wat doe ik dan precies : moeten alle planten er nu uit gehaald worden of kan ik alles laten verwelken tot volgend voor jaar ?

Er kwam ook een grote plant van ongeveer 2 meter met veel fel oranje bloemen erop, stam van bloem erg ruw en harig. Iemand beweerde dat het "boeren en boerinnen" noemde, maar hier vind ik niets over terug.

weet iemand raad ?
bedankt !
donderdag 1 november 2012 - 10:20
jdcoster

Jdcoster

Welke planten er allemaal in uw 'bloemenzee' voor kwamen weten we niet, tenzij u de verpakking nog hebt bewaard. Waarschijnlijk zullen dat één- en tweejarige planten zijn.
De zaden kunnen nog voer zijn voor de vogels deze winter. Daarom zou ik ze maar verwijderen in de vroege lente van volgend jaar. Dan zult u ook al zien welke planten zich spontaan hebben uitgezaaid. Die kunt u eventueel dan sparen.
Als u volgend jaar precies hetzelfde resultaat wilt, koopt u best weer zo'n mengsel.
Van de Cosmea kunt u nu nog wel zaadjes plukken om in volle grond te zaaien in maart volgend jaar. De zaden lijken op Nigerzaad en bepaalde zangvogels als sijsjes en putters eten ze graag.
De hoge plant met behaarde stengel zal een zonnebloemsoort zijn denk ik. Daar zouden nu ook zaden moeten in zitten (zaaien eind april of binnenshuis indien vroeger)
De naam' boeren en boerinnen' heb ik al lang niet meer gehoord maar werd in mijn streek (Noord-Westvlaanderen) vroeger gegeven aan de eenjarige scheefbloem of Iberis umbellata.
donderdag 1 november 2012 - 11:11
sarah246

Sarah246

hallo, bedankt voor het snelle antwoord !
Als ik het goed begreep, laat ik de bloemenzee voor wat het is en pak ik het pas volgende lente aan ? !
voor mijn bloem/plant : de stam is wel 2 meter hoog, erg behaard, de bloemen hangen aan zijtakken (bijna als vruchten) en zijn knaloraje. Ik probeer een foto mee op te sturen. Wat ik vond over de iberis umbellata, lijkt me veel te klein voor mijn exemplaar te zijn .

Bloemen & Planten

vrijdag 2 november 2012 - 12:39
charelke

Charelke

Ik had eerder aan het grote kaasjeskruid gedacht...
groetjes
Charelke
vrijdag 2 november 2012 - 16:09
Tuinprins

Tuinprins

Oranjerode bloem is Tithonia rotundifolia, de Mexicaanse zonnebloem.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 2 november 2012 - 22:06
sarah246

Sarah246

Bedankt iedereen ! Ik zocht de Mexiaanse zonnebloem op en inderdfaad, dat is het ! Het is ontzettend fijn een plaats te vinden waar meegezocht en meegedacht wordt.

















maandag 5 november 2012 - 08:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon