menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanleg siertuin - alternatief gazonlavendel

Ga naar meest recente reactie

pieterev

Pieterev

Hallo iedereen,

Binnenkort beginnen we met het planten van taxus in onze tuin.
De padjes en oprit zijn (eindelijk) klaar.

Later in het voorjaar zouden we de rest aanplanten.

De tuinarchitecte tekende 2 jaar geleden voor ons een plan (zie bijlage).

2 vragen:

- we zouden de 2 stukjes gazon (in het rood op de tekening) graag vervangen door beplanting. (onze hond plast het gras kapot). Heeft er iemand een idee welke planten we daar kunnen plaatsen? We zien graag witte kleuren.

- de architecte wil lavendel plaatsen. Ik hoor toch dat dat erg moeilijk te onderhouden is (en bijen?). Kennen jullie een alternatief?

Heel erg bedankt,

Pieter

Bloemen & Planten

zondag 7 oktober 2012 - 15:56
pieterev

Pieterev

Ik zie nu net dat de foto erg klein weergegeven wordt. Kan ik de foto anders uploaden?

Misschien lukt dit?
http://imageshack.us/a/img90/6605/scan1210070001.jpg
zondag 7 oktober 2012 - 15:58
minouke

Minouke

[afbeelding verwijderd niet-https]

't is wel scrollen maar anders is het niet leesbaar.


-Heb je al gedacht aan (tuin)Geraniums zoals de witte Ger. sanguineum Alba, de blauwe Ger.Rozanne
-Nepeta faassenii kan lavendel vervangen en daar komen niet zoveel bijtjes op af.
-Ook Salvia soorten: Ostfriesland, Mainacht, Caradonna, en Amethyst(roodpaars)
-Astrantia
- mooi met rozen en hortensia: Alchemilla

dit kan je misschien ook helpen http://www.tuinadvies.be/plantengids.php

groetjes
Chantal
zondag 7 oktober 2012 - 16:40
satomi

Satomi

Persoonlijk zou ik i.p.v. het gazon kiezen voor een vervanging met een groenblijvend siergras dat laag blijft - b.v. Carex oshimensis 'Evergold' of Carex conica 'Variegata' - omdat dat hetzelfde effect geeft als gazon èn omdat er al siergrassen worden gebruikt. Bovendien zie ik dat de tuinarchitect veel aantallen heeft ingetekend van een beperkt aantal planten.

Maar ik kan me ook voorstellen dat u dat wat te veel siergras vindt. Dan zou u kunnen kiezen voor Ophiopogon planiscapens 'Niger'; Heuchera-soorten, Vinca minor 'Gertrude Jekyll', Mazus reptans, Waldsteinia ternata, Ajuga reptans en vele anderen. Misschien is het ook een idee om de Pachysandra terug te laten komen, maar die is niet zo dol op de volle middagzon en zou dus voldoende vochtige grond nodig hebben.

Lavendel is imo geen "lastige plant". Om ze mooi te houden worden ze twee maal per jaar gesnoeid: In maart /april wordt de hele pol flink teruggesnoeid tot waar de nieuwe groene scheutjes verschijnen. In augustus worden alleen de toppen van de pol gesnoeid om de uitgebloeide bloemen te verwijderen en te zorgen dat de pol zich meer vertakt.
Als vervanger zou u kunnen denken aan Teucrium x lucidrys (ong. 40 cm hoog) of Teucrium chamaedrys (ong. 60 cm hoog). Blijft groen in de winter en lijkt qua groeivorm wel wat op lavendel.
maandag 8 oktober 2012 - 14:46
Snuitje

Snuitje

Nu antwoord ik meer als hondenkenner dan als plantenkenner.
Maar als je hond geen gazon meer heeft om te plassen, waar gaat hij dan (moeten) plassen.
Als je hond zijn pootje gaat lichten tegen buxus of een andere plant gaat die ook ros zien.

Een hondentoilet voorzien (stukje afmaken met de draad in beplanting) is heel gemakkelijk. Je hond aanleren om daar te gaan is moeilijker maar doenbaar.
Heel gemakkelijk, je moet maar op 1 plaats poep gaan rapen en je planten blijven gespaard.
maandag 8 oktober 2012 - 15:49
pieterev

Pieterev

Dag Snuitje en anderen,

heel erg bedankt voor de antwoorden. Ik ga ze eens grondig bestuderen.

Onze hond, Milo, heeft achteraan nog een groot stuk gras (+- 2000 m²). Dus daar kan hij zeker zijn pootje opheffen

groetjes, Pieter
maandag 8 oktober 2012 - 17:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon