menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ondersteunen persicaria

Ga naar meest recente reactie

Ginovv

Ginovv

In mijn tuin staan vrij grote hoeveelheden persicaria in twee varianten, roze en rood. De roze blijven vrij stevig overeind staan, de rode daarentegen vallen bij hevige regenval en wind vrij gemakkelijk om zodat het nadien eruit ziet als een puinhoop. Ik had gedacht om volgend jaar een tuindraad horizontaal te spannen zodat de planten ertussen kunnen groeien, nog iemand tips voor de ondersteuning ?
donderdag 4 oktober 2012 - 10:43
minouke

Minouke

Ik moet hier ook alles ondersteunen Ginow, 't is hier erg open en vlak en de wind heeft hier dan vrij spel.

Ik heb verschillende steunen zoals:

-takken tussen de planten steken, ik gebruik in het voorjaar de takken van de vlinderstruik en steek die dan bij velen rechtop in de grond tussen de planten

- verroeste gebogen betonijzer rondom de plant

- grootmazige 'kiekendraad' over de planten spannen die je dan op de hoeken vastmaakt aan bamboestokjes en zo naarmate de groei hoger zet.

- tussenin draden spannen

Ik doe dat allemaal al erg vroeg in het voorjaar vanaf maart tot mei (t is geen zicht), na een tijdje zie je daar niets meer van.

Sommige planten gebruik ik als steun voor andere zoals Hoge sedum, rozen, Monarda, sommige Phlox, Chelona, Acanthus, Iris, Hemerocallis...


Hier staan de Persicaria ampl. Speciosa met volle westenwind tussen een minisering, en een spireastruik met vooraan een roos en Eupatorium rugosum
'Chocolate' zonder extra steun verder.

Persicaria ampl. Alba met oosten en zuidenwind staat hier tussen Calamagrostis x acutiflora 'Karl Foerster' en Lysymachia barystachys vooraan Trifolium rubens die dan wel gesteund wordt door ijzers maar zo ook de andere steunt.


groetjes
Chantal
donderdag 4 oktober 2012 - 11:19
Ginovv

Ginovv

Ok, kwestie van inventief te zijn hé. Bedankt voor het uitvoerige antwoord.
donderdag 4 oktober 2012 - 11:46
iecee

Iecee

planten die gemakkelijk omvallen kan je ook in mei/juni snoeien dan worden ze minder groot en steviger ze boeien dan wel later, maar je kunt ook de helft insnoeien daarmee verleng je de bloei
je knipt er dan 1/3de vanaf
woensdag 10 oktober 2012 - 09:15
Ginovv

Ginovv

Ik zal dat volgend jaar eens proberen. Ervoor zou ik een laag haagje aanplanten afgewisseld met een struikje, zodat ook in de winter er iets te zien is.
woensdag 10 oktober 2012 - 10:43
Wannus

Wannus

Dag
Dit jaar heb ik het ook geprobeerd met planten die door
felle regen open vallen , deze tips heb ik eerder gevonden
hier op het forum en dus toegepast ,
en het lukt aardig .
Vb : bij sedum heb ik in de maand mei , toen ze al
goed in blad stonden , de bladeren met de helft ingekort,
bijgevolg komen ze lager en blijven inpakter bij elkaar .
Is overal goed meegevallen waar ik het heb toegepast.
Met welke andere planten kan je dit ook toepassen ?
gr
woensdag 10 oktober 2012 - 22:10
minouke

Minouke

Wannus met veel planten gaat dit zoals Monarda, Phlox, Veronica, Veronica veronicastrum, Nepeta, Anthemis, hoge Campanula, Lythrium, Eupatorium.

Aconitum verdraagt NIET dat je ze terugsnoeit, hier kan je ze ook gewoon uit de grond tillen en terug zetten.

Ook niet teveel bemesten dat laat ze dan minder hoog opschieten.
Best is dat je bij die planten niet alles wegsnoeit maar een paar stengels laat staan zodat die normaal bloeien dus vroeger dan de gesnoeide=langer bloei.
donderdag 11 oktober 2012 - 07:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon