menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Roos new dawn snoeien en of verplanten

Ga naar meest recente reactie

HappyDeez

HappyDeez

Mijn roos staat nu 3 jaar in de oortuin, maar het blijft een min of meer kale plant
Nu wil ik hem graag naar de achtertuin verplan
ten waar ik een rozenboog heb geplaatst. Ook
denk ik dat ik hem moet snoeien. Dit lijkt mij sowieso handig als ik hem ook wil verplanten. Andes

Bloemen & Planten

maandag 27 augustus 2012 - 09:23
HappyDeez

HappyDeez

Pfff sorry voor de fouten(spaties) Ik krijg via mijn telefoon niet de cursos op de juiste plek.
Helaas krijg ik de foto ook niet rechtop. Volgende keer maar weer via de computer.
maandag 27 augustus 2012 - 09:28
minouke

Minouke

Ik zou nog wat wachten met hem te verplanten tot de herfst (okt/nov)

Na het planten goed begieten en de plek waar hij moet staan goed omspitten, koemest en compost ondermengen.
Snoeien kan je dan ook maar ik zou hem niet te kort snoeien.
Toen ik al mijn rozen heb moeten verplanten (door verhuis) heb ik ze zelf niet gesnoeid maar in een doek gewikkeld om te verplanten en het jaar nadien gewoon al wat dood hout was uitgehaald en gewoon verder gesnoeid zoals gewoonlijk.

Maar houdt toch rekening mee dat een roos wel 3jaar nodig heeft om zich te settelen, 5u zon nodig heeft (new dawn kan wel minder verdragen) en wel lucht(wind) maar geen trek verdraagt.

Wat ik ook ondervind is dat er sommige rozen de eerste jaren magertjes blijven voor ze echt in gang schieten en New Dawn is er zo ééntje, idem sneeuwwitje.

Geen erg voor die spaties enz... we verstaan het zo ook

gr
Chantal
maandag 27 augustus 2012 - 10:14
HappyDeez

HappyDeez

Dankjewel voor je reactie. Goed dan wacht ik nog tot de herfst voor ik hem ga verhuizen. Dat van een doek eromheen ga ik onthouden.
dinsdag 28 augustus 2012 - 12:34
Polplastron

Polplastron

Een doek errond? Dat lijkt met niet zo goed: zoiets kan schimmels in de hand werken!

Snoeien is drastischer, maar lijkt me toch nog altijd veiliger.
dinsdag 28 augustus 2012 - 21:51
HappyDeez

HappyDeez

met de doek is volgens mkj alleen met het verplanten zodat je je niet prikt. Zo had ik het dan in gedachten.
dinsdag 28 augustus 2012 - 21:58
minouke

Minouke

ja tuurlijk dat die doek alleen maar dient om ze gemakkelijker te verplanten.
Die gaat er weer af eens geplant.

Een tip dat Ivo Pauwels eens gaf en ik heb dat al meermaals gedaan en het gaat nog altijd goed met de rozen is het volgende...

Als je rozen verplant op een plaats waar al rozen gestaan hebben (-3jaar) moet je de grond vervangen (50x50).
Maar het kan gemakkelijker, je kan de roos in een kartonnen doos planten en vullen met goede aarde en zo de grond in.
De doos zal langzaam verteren en tegen dat de aaltjes in contact komen met de roos is deze al sterk genoeg om er tegen te kunnen.

Maar let wel de doos niet vullen met de grond die je uitgegraven hebt, maar andere grond gebruik.
woensdag 29 augustus 2012 - 07:23
iecee

Iecee

en je snoeihout nu gewoon in de grond steken als je nog extra planten wil
vrijdag 31 augustus 2012 - 18:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon