menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Meerdere nederlandse benaming van Liatris

Ga naar meest recente reactie

nimwegen

Nimwegen

Hallo allemaal,
Wie kan mij helpen....?
Nederlandse (Belgische) benaming voor Liatris is Knopige slangenwortel en Lampenpoetser.

Ik kan er niet opkomen, volgens mij hebben we meer Nederlandse namen.
Het heeft een beetje te maken met tegenzin en iets met bijbelse woorden.
Liatris die tegen de natuur in bloeit. Van boven naar beneden i.pv. beneden naar boven.
Wie weet het?
woensdag 15 augustus 2012 - 23:16
Jeannette1

Jeannette1

Ik denk dat je deze bedoelde, een kwestie van Googlen!

http://www.neerlandstuin.nl/plantenb/liatris.html

Veel suc6,
Jeannette
woensdag 15 augustus 2012 - 23:28
annis

Annis

Ik ken hem ook onder de naam Lampenpoetser.

Annis
donderdag 16 augustus 2012 - 13:46
zuurtje

Zuurtje

Liatris spicata
donderdag 16 augustus 2012 - 15:38
PeterW

PeterW

Dat is de pest van namen in het Nederlands, of om het even welke taal. Een Callistemon noemen ze ook lampenpoetser, en een lisdodde wordt ook lampenpoetser genoemd.
donderdag 16 augustus 2012 - 15:57
Esem

Esem

Ze hebben speciaal latijnse benamingen gebruikt om zo de plant in alle landen te kunnen weervinden ,zo weet iedereen ,of het nu een chinees is of een rus,over welke plant het gaat.
Niet is zo gemakkelijk.

Eddy,
donderdag 16 augustus 2012 - 22:09
Ptor

Ptor

Liatris spicata is het " Gods vergissinkje". Omdat deze plant bovenaan begint te bloeien in tegenstelling tot de meeste bloeiwijzen die onderaan beginnen. Bv Digitalis purpureum of wel het Vingerhoedskruid.
Ptor
donderdag 16 augustus 2012 - 22:28
zuurtje

Zuurtje

Prachtschaarde
donderdag 16 augustus 2012 - 22:36
Tuinman65

Tuinman65

De enige Nederlandse benaming die aanvaard wordt is prachtkaars.
Lampepoetser is Penissetum.


Leo
donderdag 16 augustus 2012 - 23:20
nimwegen

Nimwegen

Lieve mensen, bedankt voor jullie reactie! Vind dit echt leuk !!!

Jeannette: Ik heb even op internet gekeken, er komt 1 nederlandese naam in voor en dat is Lampenpoetser...... Maar in ieder geval

PeterW: Er zijn meerdere planten met de naam lampenpoetser. Typha latifolia en Pennisetum. Wij hollanders maken er potje van!!!

Esem: Eerlijk gezegd vind ik latijnse namen fijner! Waar je (bijna) ook ter wereld bent, overal betekent hetzelde. Voordeel van latijnse namen is, als je het weet, heeft vaak een betekenis en is makkelijker te onthouden....

Ptor: GEFELICITEERD!!! Dit is het antwoord op mijn vraag! Dat is hem: Gods vergissinkje. Ik kon me nog herinneren dat niet alle mensen het leuk vonden om het te horen.... Ptor bedankt voor je antwoord!

Zuurtje: Prachtschaarde heb ik nog nooit van gehoord! Weer wat bij geleerd!

Tuinman65: Prachtkaars is toch Gaura??? En inderdaad Pennisetum met dubbel nn i.p.v. dubbel ss... Klink zo raar Penis setum..... hihi grappig...

Allemaal bedankt!!

vrijdag 17 augustus 2012 - 00:13
HappyDeez

HappyDeez

Deze heb ik ook in mijn tuin. Wat doe ik er mee na de bloei?
Kan ik er zaadjes van vangen, of ga ik hem scheuren? Misschien eerst terugknippen?
vrijdag 17 augustus 2012 - 09:55
zuurtje

Zuurtje

Pjotr : zou de kaardenbol dan ook een Godsvergissinkje zijn ?. Die begint in het midden te bloeien, daarna boven en onder tegelijk, dus 3 ringen.
vrijdag 17 augustus 2012 - 10:02
Ptor

Ptor

Tja daar moet ik eens over nadenken. . . . . . . . . ?
maandag 20 augustus 2012 - 23:30
nimwegen

Nimwegen

HappyDeez, ik weet niet of je ze kan zaaien. Ik heb eigenlijk nooit meegemaakt bij uitzaaing dat ze uit gingen lopen...
Liatris sterven namelijk in het najaar/winter af.
Ik laat ze lekker staan als herfst en winterdecoratie. Mooi gezicht als er sneeuw op ligt en tegelijker tijd is het een bescherming als het gaat vriezen.
Ik knip ze pas in het voorjaar af, zodra ik zie dat de spruitjes uit gaan lopen. Dat zal dan rond april zijn.
Je kunt ze in het voorjaar pas delen, het zijn eigenlijk knolletjes bij elkaar....
(ga je ze in t najaar delen dan heb je best kans dat ze kapot vriezen.)
Liatris is een vaste plant, soms zijn ze vorst gevoelig. Hoe ouder de plant hoe sterker ze worden.
Je kunt allicht proberen te zaaien, laat je me weten als het gelukt is??

HappyDeez, kun je daar wat mee?
dinsdag 21 augustus 2012 - 23:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon