menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke bloemen bloeien het eerste jaar

Ga naar meest recente reactie

Vaeren

Vaeren

Hallo,

ik heb zo'n anderhalve maand geleden wat nieuwe plantjes gekocht en in de tuin geplant. Nu vroeg ik mij af welke daarvan dit jaar nog zullen bloeien. Er zijn er namelijk een aantal die naar mijn gevoel nog niet veel gegroeid zijn.

- de thalictrum delavayi en aquilegifolium: ze zijn allebei nog amper gegroeid: de delavayi is nog steeds 15cm (krijgt wel wat nieuwe blaadjes) en de aquilegifolium zo'n 25 cm, deze zie ik niet veel veranderen.

- echinacea's: maken wel nieuw blad, maar gaan niet de hoogte in

- Verbena bonariensis: zijn wel gegroeid, maar nog geen bloei

- Monarda's: zijn flink gegroeid, ik hoop op bloei dit jaar

Wie heeft er hier ervaring mee? Zijn er planten bij die pas het tweede jaar gaan bloeien?

alvast bedankt voor de tips!
zaterdag 23 juni 2012 - 11:59
minouke

Minouke

normaal gezien en als het al volwaardig plantjes waren bloeien de meeste planten het eerste jaar.
Maar wat je dikwijls ziet is dat ze het eerste jaar al hun energie gebruiken om zich mooi te ontwikkelen en pas volgend jaar gaan bloeien.

Thalictrum is nu in bloei, dus zal voor volgend jaar zijn bij jou
Verbena bloeit later in het seizoen, zal dit jaar nog wel bloeien.
Monarda zou nu bloemknoppen moeten hebben, zoniet zal het volgend jaar zijn.
Echinacea idem
zaterdag 23 juni 2012 - 12:24
Esem

Esem

Ben het volmondig met minouke eens.

En ook het koude voorjaar de de zomer die maar geen zomer wil worden, zitten er ook voor een stukje tussen.
Hier in de tuin zou er deze tijd van het jaar al veel meer in bloei moeten staan,maar door de koude is het anders uitgedraaid.

En toch zijn de mensen die de tuin komen bezoeken verrast door de bloemenpracht.

Dus bij sommige planten zal je meer dan waarschijnlijk nog bloem mogen verwachten,bij andere zal het voor het komende tuinseizoen zijn.

Er is één ding dat een tuinder moet bezitten,geduld,soms heel veel geduld (lol)

Gr E.
zaterdag 23 juni 2012 - 17:23
annis

Annis

In de planten zouden nu toch bloemknoppen aanwezig moeten zijn.
Het zou ook mogelijk kunnen zijn dat de planten die je gekocht hebt pas dit jaar zijn opgekweekt vooral omdat ze nog zo klein zijn. De meeste vaste planten bloeien in het tweede jaar.
Maar misschien dat als het weer zich van de goede (warme) kant laat zien toch nog wat bloei komt.
Gr. Annis
zaterdag 23 juni 2012 - 20:14
Vaeren

Vaeren

Ik ben na jullie tips mijn plantjes zojuist nog eens gaan inspecteren, deze keer van nog net iets dichterbij. En blijkbaar hebben die laatste dagen toch het verschil gemaakt:

Bij de Verbena's zie ik nu hele kleine paarsige bloemknopjes.
Bij de Monarda's groene knopjes, precies of er groene blaadjes om een knopje heen gewikkeld zitten.
Zelfs bij mijn kleine thalictrum delavayi's zie ik dat ze de laatste dagen plots toch iets gegroeid zijn en daar bovenop zijn er nu een paar hele kleine roze belletjes komen piepen.
Ik heb dus nog hoop. Alleen mijn echinacea's en thalictrum aquileguifoliums zullen wellicht nog een jaartje wachten.

Inderdaad Esem, met het koude voorjaar ben ik nogal ongeduldig aan het wachten op wat kleur in onze jonge tuin. Tot nu toe hebben bij ons alleen de rozen en de gewone salie flink gebloeid, en verder wat verwilderde bieslook en malva's, maar sinds een week krijgen we nu ook eindelijk wat meer kleur in onze bloemenweide en hopelijk binnenkort dus ook in mijn nieuwe border. Voor volgend jaar wil ik in elk geval inzetten op vroegere lentebloeiers.

Laat de zomer nu maar beginnen!

Bedankt voor alle tips!
zaterdag 23 juni 2012 - 21:56
Tuinman65

Tuinman65

Eddy, ik heb je tuin vandaag vluchtig bezocht.
Is ook maar een boogscheut van hier.
Ik vond het geen goed idee om me kenbaar te maken wegens de fratsen van een week geleden.
Maar, je hebt een mooie tuin en een mooi grasperk.
Ik overweeg volgend jaar ook mee te doen aan open tuinen want onze tuin is nu toch ook wel echt een paradijs.
Kunnen we de strijdbijl begraven?

Leo
zaterdag 23 juni 2012 - 23:13
Esem

Esem

Tuinman.
Het is niet omdat we een meningsverschil hadden, dat we moeten spreken van een strijdbijl.
Ik vind het wel jammer dat je je niet bekent hebt gemaakt.
Maar waarschijnlijk waren jullie het die de tuin al bezocht hadden nog voor ik in de tuin aanwezig was.
En hadden jullie ook niet en Alstroemeria mee genomen?

Spijtig maar helaas,volgende keer beter zou ik zeggen,en maak je dan wel bekent wil je.

Gr Eddy,
zaterdag 23 juni 2012 - 23:27
minouke

Minouke

zo zie je maar wat tuinen en bloemen toch voor mekaar krijgen
zondag 24 juni 2012 - 10:54
Esem

Esem

Idd minouke,
Wat hebben we toch een mooie hobby,is het niet.
zondag 24 juni 2012 - 11:35
Tuinman65

Tuinman65

Het ging over wel iets meer dan een meningsverschil, maar soit, spons erover.
Een Alstroemeria heb ik niet meegenomen.
Bij de volgende opentuin kom ik nog wel eens langs.

Leo
zondag 24 juni 2012 - 23:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon