menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuwe rozen snoeien na eerste bloei

Ga naar meest recente reactie

piepenolleken

Piepenolleken

Ik heb vorig jaar nieuwe bodembedekkende rozen gplant. ze zijn nu voor de eerste keer in bloei.Mag ik die pas in maart volgend jaar snoeien nadat ze een tweede keer dit jaar gebloeid hebben of mag ik ze al snoei en na de eerste bloei?Hoe moet ik ze snoeien?
donderdag 21 juni 2012 - 20:29
minouke

Minouke

Als het echte bodembedekkers zijn en ook de bedoeling is om de grond te bedekken dan moet je ze niet snoeien.

Wel mag je daar waar het moet omdat ze te hoog zijn of uit een rij komen, zoals bv een vierkant dat je wilt bekomen, gewoon met een haagschaar snoeien.
Juist zoals je een haag snoeit.

Bodembedekker in pot:
in de lente rondom in vorm snoeien.
Niet zoals je dat met andere rozen doet ... ogen tellen.
Maar gewoon al de uitstekende takken wegsnoeien die uitsteken.
donderdag 21 juni 2012 - 20:53
piepenolleken

Piepenolleken

OK, bedankt.
vrijdag 22 juni 2012 - 12:10
Polplastron

Polplastron

Bodembedekker in pot:
in de lente rondom in vorm snoeien.
Niet zoals je dat met andere rozen doet ... ogen tellen.
Maar gewoon al de uitstekende takken wegsnoeien die uitsteken.

Wie telt er tegenwoordig nog ogen? Ik snoei m'n trosrozen gewoon terug tot zo'n 20 cm van de grond en kijk gewoon of er nog wat ogen over zijn. Tellen doe ik niet meer en kijken naar de stand van de ogen al helemaal niet meer.

Bodembedekkende (maar ook de andere) rozen mag je ook gewoon met de elektrische heggeschaar terug in de vorm snoeien. Studies wijzen uit dat 'professioneel' gesnoeide rozen niet beter bloeien of presteren dan rozen die met de maaibalk gesnoeid werden.

Om bloei te verlengen is het bij her- of doorbloeiende rozen wel wenselijk om de uitgebloeide bloemen te verwijderen; dat geld ook voor her-of doorbloeiende 'bodembedekkende' rozen.

Eigenlijk is de term 'bodembedekkend' heel misleidend. Het gaat hier eigenlijk om gewone variëteiten die niet geocculeerd zijn, maar op eigen wortel groeien waardoor ze de grond meer gaan bedekken door zich uit te breiden. Vaak worden er ook ietwat klimmende rozen voor gebruikt die in dit geval echter niet klimmen, maar kruipen. Echt onkruidvrij houden die rozen het meestal echter niet.

Ik heb er geen ervaring mee, maar van wat ik hoor meen ik te begrijpen dat je er eigenlijk maar evenveel onderhoud aan hebt als aan andere rozen. Enkel de groeiwijze verschilt.

Groeten,

Pol
vrijdag 22 juni 2012 - 23:10
minouke

Minouke

ieder zijn meug hé Pol maar ik doe het liever met snoeischaar, aantal ogen en buitenoog.
Ik heb nu 150 struiken waarvan 30klim en toch vind ik het de moeite waard.
Een haagschaar snoei niet zo gaaf als een snoeischaar.

Wat goed is moet je niet veranderen denk ik zo
zaterdag 23 juni 2012 - 11:01
piepenolleken

Piepenolleken

Ik denk zoals Pol dat het voor een beginneling beter is niet al te streng te zijn.
zondag 24 juni 2012 - 23:14
piepenolleken

Piepenolleken

Dank U Pol.
zondag 24 juni 2012 - 23:17
minouke

Minouke

niet te streng?????



ik schrijf dat je bodembedekkers juist NIET moet snoeien! alleen als ze in pot zijn wat inkorten.

maandag 25 juni 2012 - 06:44
Polplastron

Polplastron

ik schrijf dat je bodembedekkers juist NIET moet snoeien! alleen als ze in pot zijn wat inkorten.

Ik zal dan nog verder gaan; je hoeft rozen helemaal niet te snoeien! Ze groeien er niet beter van hoor. Snoeien dient enkel om de struik in vorm te houden en te verjongen.

De zomersnoei dient echter ook om herbloei te bevorderen: uitgebloeide bloemen worden verwijderd zodat ze geen bottels kunnen vormen. Heel wat rozenvariëteiten reageren hierop met nieuwe bloei.

Je kan echter i.p.v. snoeien ook gewoon de uitgebloeide roosjes regelmatig manueel verwijderen door ze af te breken (niet trekken want dan trek je hele takken mee!).

Toch denk ik dat je bij de meeste bodembedekkende rozen daarmee heel wat werk zou hebben. Niet snoeien zal bij herbloeiende of doorbloeiende bodembedekkers volgens mij toch zorgen tot bloeiverlies.

Groeten,

Pol
maandag 25 juni 2012 - 13:22
minouke

Minouke

allé vooruit Pol de vernieuwer
maandag 25 juni 2012 - 13:30
piepenolleken

Piepenolleken

Wat U schrijft Pol zal ik goed onthouden. Ik zal de uitgebloeide rozen er afpitsen. Eigenlijk zijn mijn rozen geen echte bodembedekkers. Ze bloeien in trossen zeker twintig cm hoog.Ik heb maar drie planten in totaal. Dus kan ik ze gemakkelijk verwijderen de uitgebloeide bloemen. Dank voor uw reactie Pol.
maandag 25 juni 2012 - 13:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon