menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Slakken ander ongedierte foto

Ga naar meest recente reactie

LiesD

LiesD

Mijn viburnum tinus ziet er maar triestig uit: overal gaten in de blaadjes.
Ik ben nog een leek in de tuin (vorig jaar pas gestart), dus weet niet zeker hoe dit komt.
Ik zou denken aan slakken, maar ik zie geen enkel beestje zitten. Weet dus niet wat er scheelt en hoe ik dit moet bestijden/aanpakken.
Heeft iemand raad?

Bloemen & Planten

zondag 10 juni 2012 - 20:46
LiesD

LiesD

Dit is een foto van dichterbij:

Bloemen & Planten

zondag 10 juni 2012 - 20:47
kurt

Kurt

Beste,

Wellicht is dit het werk van een kevertje het viburnumhaantje genoemd.

Meer info op volgende link: http://www.tuinadvies.be/dieren_sneeuwbalhaantje.htm
zondag 10 juni 2012 - 21:58
Lino

Lino

De viburnum tinus heeft daar heel vaak last van.
Maar vandaag sproeien zou ik ten stelligste afraden omdat de vogels nog volop hun jongen aan het voeren zijn.
maandag 11 juni 2012 - 08:41
LiesD

LiesD

Dankuwel voor de info, ik heb weer wat bijgeleerd! Ik had er totaal geen benul van dat er ook insecten zijn die redelijk specifiek verbonden zijn met bepaalde plantensoorten.
Alleen heb ik nog zo geen kevertje gezien op die struik, dus misschien zit ik met iets anders? Ik zag vanavond een soort mini-sprinkhaan zitten, beter kan ik het niet omschrijven.

Ik heb vandaag Karate Garden van Compo gekocht, dus ook als er een andere insectensoort deze schade veroorzaakt zal het hiermee wel weggeraken zeker?
Op de Compo website staat "werking gedurende 2 weken": dit wil toch niet zeggen dat ik om de 2 weken moet spuiten?

Lino, ik begrijp niet direct het probleem voor de vogels: bedoel je dat ze die blaadjes komen eten of dat ze hun nest zouden hebben in mijn struik? Dat laatste lijkt me weinig waarschijnlijk: de Viburnum struik is pas vorig jaar geplant en is maar een goeie 50cm groot.
dinsdag 12 juni 2012 - 22:28
Lino

Lino