menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Slakken ander ongedierte foto

Ga naar meest recente reactie

LiesD

LiesD

Mijn viburnum tinus ziet er maar triestig uit: overal gaten in de blaadjes.
Ik ben nog een leek in de tuin (vorig jaar pas gestart), dus weet niet zeker hoe dit komt.
Ik zou denken aan slakken, maar ik zie geen enkel beestje zitten. Weet dus niet wat er scheelt en hoe ik dit moet bestijden/aanpakken.
Heeft iemand raad?

Bloemen & Planten

zondag 10 juni 2012 - 20:46
LiesD

LiesD

Dit is een foto van dichterbij:

Bloemen & Planten

zondag 10 juni 2012 - 20:47
kurt

Kurt

Beste,

Wellicht is dit het werk van een kevertje het viburnumhaantje genoemd.

Meer info op volgende link: http://www.tuinadvies.be/dieren_sneeuwbalhaantje.htm
zondag 10 juni 2012 - 21:58
Lino

Lino

De viburnum tinus heeft daar heel vaak last van.
Maar vandaag sproeien zou ik ten stelligste afraden omdat de vogels nog volop hun jongen aan het voeren zijn.
maandag 11 juni 2012 - 08:41
LiesD

LiesD

Dankuwel voor de info, ik heb weer wat bijgeleerd! Ik had er totaal geen benul van dat er ook insecten zijn die redelijk specifiek verbonden zijn met bepaalde plantensoorten.
Alleen heb ik nog zo geen kevertje gezien op die struik, dus misschien zit ik met iets anders? Ik zag vanavond een soort mini-sprinkhaan zitten, beter kan ik het niet omschrijven.

Ik heb vandaag Karate Garden van Compo gekocht, dus ook als er een andere insectensoort deze schade veroorzaakt zal het hiermee wel weggeraken zeker?
Op de Compo website staat "werking gedurende 2 weken": dit wil toch niet zeggen dat ik om de 2 weken moet spuiten?

Lino, ik begrijp niet direct het probleem voor de vogels: bedoel je dat ze die blaadjes komen eten of dat ze hun nest zouden hebben in mijn struik? Dat laatste lijkt me weinig waarschijnlijk: de Viburnum struik is pas vorig jaar geplant en is maar een goeie 50cm groot.
dinsdag 12 juni 2012 - 22:28
Lino

Lino

Nee, de vogels voeren nu volop rupsjes en andere beestjes aan hun jongen.
Als jij die nu gaat bespuiten voeren ze giftig voedsel aan hun jongen; De gevolgen zijn wel duidelijk zeker?
woensdag 13 juni 2012 - 07:55
Polplastron

Polplastron

Vogels zijn heel goede insectenbestrijders. Helaas snappen heel veel mensen dat niet (meer) en bestrijden ze de insecten zelf met vergif. Zoals Lino al zei vangen die vogels dan giftige insecten (die gaan immers niet meteen dood) en krijgen ze bijgevolg heel wat gif binnen.

Insectenvraat doet in principe weinig blijvende schade aan planten. De bladeren worden een tijdje ontsierd, maar de plant hersteld zich heel snel.
woensdag 13 juni 2012 - 08:59
Bombycilla

Bombycilla

nog nooit zo weinig bijen in mijn tuin gezien,daar werkt dit spul goed aan mee

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cyhalothrine#Lambda-cyhalothrine


Insectenvraat doet in principe weinig blijvende schade aan planten. De bladeren worden een tijdje ontsierd, maar de plant hersteld zich heel snel.

maar het zijn onze plantjes en daar mag niemand aankomen,en dat beschadigde blad is zo storend!!
net zoiets als een deuk in je wagen
woensdag 13 juni 2012 - 13:20
Lino

Lino

Soms is het echt wel erg en ziet de plant er echt niet meer uit. Wij hebben het ook gehad met onze gelderse roos (viburnum opulus)
Maar de vogeltjes mag je toch niet uit het oog verliezen: vóór de maand mei kan je nog spuiten, maar daarna richt je meer schade aan dan je vermoedt.
In deze periode van het jaar kan je dan beter de plant met een koude waterstraal bespuiten om de beestjes er af te knallen.

eventueel met bruine zeep? Maar dat heb ik van horen zeggen.

en als het nog een klein plantje is: er even bij gaan zitten en de beestjes wegvangen
donderdag 14 juni 2012 - 21:00
LiesD

LiesD

Interessant om te horen dat je dit ook hebt gehad Lino. Jij hebt dan uiteindelijk ook gespoten, maar op een ander moment op het jaar? Was 1x spuiten toen genoeg?

Ik heb dit insecticide gekocht, maar nog niet gespoten, ik wou ook eerst hier nog wat meer info lezen.
En om hier nu het algemeen verminderend aantal bijen aan te koppelen ... lichtjes overdreven toch! Dit Karate insecticide is binnen de 2 uur door de bladeren oppgenomen, dus om nu te zeggen dat de bijen massaal van dit insecticide gaan sterven?!
En wat zouden deze beestjes op een niet-bloeiende struik gaan zoeken als ze in de rest van mijn tuintje zich tegoed kunnen doen aan allerlei lekkere bloemen. Dat doen ze trouwens, samen met een hele hoop hommels, en ik laat ze doen

Het enigste waar ik nog niet aan uit ben: blijven die kevertjes echt nog zolang leven nadat ze van de bespoten bladeren hebben gegeten? Ik vind hier niet direct info over terug.

Ik ben al enkele keren gaan kijken of ik de schuldige beestjes kan zien, maar geen succes. Of die beestjes zijn actief op een ander moment van de dag?
donderdag 14 juni 2012 - 23:14
Lino

Lino

Ja, als we dan toch sproeiden deden we dat in april al bij het ontluiken van de eerste blaadjes.
Hier kan je mijn vraag die ik vorig jaar stelde lezen (radeloos als ik toen was ): http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=16&tid=40046&hl=gelderse
Maar ik moet zeggen dat we dit jaar helemaal geen last hebben gehad van viburnumhaantjes.
Maar hoe dat komt weet ik niet.
vrijdag 15 juni 2012 - 08:01
Bombycilla

Bombycilla

En om hier nu het algemeen verminderend aantal bijen aan te koppelen ... lichtjes overdreven toch! Dit Karate insecticide is binnen de 2 uur door de bladeren oppgenomen, dus om nu te zeggen dat de bijen massaal van dit insecticide gaan sterven?!
En wat zouden deze beestjes op een niet-bloeiende struik gaan zoeken als ze in de rest van mijn tuintje zich tegoed kunnen doen aan allerlei lekkere bloemen. Dat doen ze trouwens, samen met een hele hoop hommels, en ik laat ze doen


ga maar gewoon spuiten,tegen zoveel naïviteit bestaan geen middelen
donderdag 21 juni 2012 - 09:19
Esem

Esem

Laat ze maar spuiten mensen, een kanker geval meer of minder,wat doet het ertoe.
Maar mensen die gif gebruiken staan er niet bij stil dat ze zelf ongewild ook gif binnen krijgen is het niet via de luchtwegen dan via de huid.

En wat maakt het uit dat er een diertje meer of minder naar de dierenhemel gaat,als de blaadjes van de planten en de bloemen in het algemmeen maar ongeroerd en onbeschadigd blijven.

Mochten we allemaal wat meer respect tonen voor de natuur,zal er binnen onafzienbare tijd nog wat te zien zijn in de natuur,zoniet vrees ik het ergste voor de natuur.

Misschien voor hen die toch gif willen gebruiken,even stof tot nadeken.

Gr E.
donderdag 21 juni 2012 - 11:46
iecee

Iecee

ze hebben nu ontdekt dat de bijen massal doodgaan van een of ander vergif van bayer en dat zijn de echte grote hebzuchtigen die onze wereld naar pest helpen

ik spuit nooit tegen insecten die gaan allemaal vanzelf weg en de plant groei wel weer aan.
alleen slakkenkorrels en dat is al erg genoeg voor mezelf.
maandag 25 juni 2012 - 20:48
jdcoster

Jdcoster

Op de info van dat product staat:

Zeer giftig voor in het water levende organismen: kan in het
aquatische milieu op lange termijn schadelijke effecten veroorzaken.
Gevaarlijk voor bijen. Gevaarlijk voor de nuttige
arthropoden.

Zo onschuldig is het dus niet.

Als er onderzoek gedaan wordt naar de giftigheid van dergelijke producten, wordt er nooit gezocht naar de verdere chemische verbindingen die die stoffen kunnen aanmaken met weer andere van die chemische middelen die we te pas en te onpas en vaak overgedoseerd gebruiken. De giftigheid daarvan kan onmogelijk na gegaan worden. Men heeft er dan geen controle meer op en geen vermoeden meer van. Het is niet omdat een product in de schijbare oneindigheid op gaat, dat het niet meer bestaat. Vroeg of laat gaan wij of onze nakomelingen dat allemaal weer opdrinken.

Bega je nu een grote fout als je dat product bezigt? Misschien niet, maar waar ik wil voor pleiten is voor een soort tuinhygiëne en meer gezond verstand bij het optreden van iedere kleine aantasting in onze tuinen. Als we daar ook allemaal al een pulletje vergif moeten voor halen zijn we NIET goed bezig.

Als imker kan ik ook wel stellen dat bijen ook water komen opzuigen op planten indien er in de onmiddellijke omgeving geen te vinden is. Dat water wordt gebruikt om samen met honing en stuifmeel het voedsel te maken voor de larven. Bij u is dat maar kleinschalig natuurlijk maar bijen die 's morgens dauwdruppels gaan drinken op een perceel dat door een slordige of gewetenloze loonwerker pas werd bespoten met iets dergelijks, kunnen zo het hele volk langzaam vergiftigen.
Verder oogsten bijen ook wel' bladhoning' ( zeer lekkere honing). Die wordt gemaakt van de zoete roetdauw die de bladluizen uitscheiden. Kunt u zich al voorstellen wat er dan gebeurt als die bladluizen al weer zo nodig moeten 'bestreden' worden?
dinsdag 26 juni 2012 - 09:23
minouke

Minouke

raar maar waar ik spuit niet meer en mijn rozen bv die me nauw aan het hart liggen zien er niet van af, ik zou zeggen integendeel minder last van ziektes.
Enkele hebben een paar gaatjes in hun blad... ze doen niet mee aan verkiezingen zodus...

Ik zit hier wel in een blijkbaar winderige omgeving en in fruitplantages, zeg ik erbij om eerlijk te zijn

Ik ben niet 100% tegen al die middelen als het een plaag is, maar och goddekes toch voor enkele beestjes of een verkeerd sprietje de spuit nemen

Dat is juist hetzelfde met medicijnen, 75% van de kwalen en ziektes gaan van zelf over zonder medicijnen! en dat komt van een dokter die het zei.
Heeft er niets mee te maken? toch wel! komt in het water terecht... denk maar aan de oestrogenen (pil) en drugs die ze in het water vinden.
Daardoor weten ze dat er veel cocaïne in Brussel gebruikt wordt.
dinsdag 26 juni 2012 - 11:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon