menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wanneer hibiscus voor buiten zaaien

Ga naar meest recente reactie

jumperke

Jumperke

Bij mij thuis staat in de voortuin een grote hibiscus die heeft al heel veel zaad hangen maar vanochtend deed ik het eraf.Nu is mijn vraag wanneer kan ik hibiscus zaaien?En hoe?
zondag 11 februari 2007 - 14:12
Kwest

Kwest

Dag Jumperke,

Wat je nu weggedaan hebt zijn de zaaddozen, het zaad ligt allang in de aarde. Wacht maar eens af, in de vroege zomer zullen verschillenden nieuwe plantje opduiken onder je hibiscus, als je er niet onder schoffelt tenminste.

De nieuwe plantjes laat je een jaartje staan, die kun je volgend voorjaar verplanten.
zondag 11 februari 2007 - 14:18
jumperke

Jumperke

De zaadjes zaten er nog in want als ik de zaaddoosjes opendeed dan zaten er allemaal zaadjes in
zondag 11 februari 2007 - 14:23
Kwest

Kwest

Das raar, ben daarnet nog even naar mijn hibiscussen gaan kijken en de zaaddoosjes zijn allemaal open.
Ik heb ze nog nooit 'bewust' gezaaid.
Even opzoeken...
zondag 11 februari 2007 - 20:04
jumperke

Jumperke

maar ik heb een vriend die in de tuinbouwschool zit en daarmee kweek ik planten om te verkopen aan een bloemenwinkel daarnaast en heb net een email gezonden ernaar en hij zegt dat je dat kan zaaien vanaf maart-april-mei wij gaan ze zaaien in maart maar we hebben er ook nog stekken van
zondag 11 februari 2007 - 20:17
Kwest

Kwest

OK, ga je zaaien in de volle grond? Of in een serre?
Laat eens weten als het gelukt is.
zondag 11 februari 2007 - 20:26
jumperke

Jumperke

mijn vriend en ik hebben een grote serre die we als het koud wordt met petrolvuurtjes verwarmen en dan hebben we nog een serre daarnaast in de winter staat daar alles die kan overwinteren(die verwarmen we niet) we kregen van die bloemenwinkel heel veel bolletjesplastiek en isomo dus is onze serre zeer goed geissoleerd en al de bloemen die niet meer bloeien smijt die bloemenwinkel buiten op een hoop die ze laten teren en wij mogen daarin de planten die we kunnen gebruiken meedoen en die stekken we dan bijna altijd bvb we hadden enkele stekken van lonicera een jaar terug en nu staan die al heel groot en we namen terug stekken van lonicera die zijn bijna allemaal aangepakt nu hebben we bijna 150 lonicera's we hebben ook veel clivia's,helicrisums nepeta's enkele orchideeen 2bananenplantjes witaskruid 3of4 soorten geraniums aardbeien zelfs chrysanten die we verduisterren om bloemen te krijgen en noem maar op van de perkplanten stekken we die altijd voort en hebben we van elke soort 100 of meer planten en we hebben ook heeel veel zaad dit jaar hebben we ook veel tomatenzaad en peperzaad maar we maken ook veel winst want op onze aarde die we kopen in die bloemenwinkel krijgen we korting die vriend zit in het derde middelbaar en ik in het zesde we kennen mekaar al lang en zo ken ik nu ook heel veel plantensoorten en de verzorging erover das wel leuk en zo ben ik ook aan het gedacht gekomen om naar de tuinbouwschool te gaan volgend jaar

groetjes jumperke
zondag 11 februari 2007 - 20:46
Tine

Tine

Jullie boffen maar dat je de niet verkoopbare planten mag meenemen. Hier gaan ze in een container en je mag er niet aankomen. Veel succes nog.

Tine.
zondag 11 februari 2007 - 21:15
jumperke

Jumperke

bedankt
maandag 12 februari 2007 - 17:35
Kwest

Kwest

zo ken ik nu ook heel veel plantensoorten en de verzorging erover das wel leuk en zo ben ik ook aan het gedacht gekomen om naar de tuinbouwschool te gaan volgend jaar


Dat moet je zeker doen, je bent nu al semi-professioneel bezig!
maandag 12 februari 2007 - 18:31
jumperke

Jumperke

ik ben blij om dat te horen
maandag 12 februari 2007 - 20:21
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

hoi jumperke ,
zijn jouw zaadjes ondertussen al gekiemd ??
want ik heb de mijne in een soort van miniserre gezaaid om te kiemen en ze zijn nog altijd niet gekiemd
zou dat aan iets kunnen liggen of duurt het gewoon heel lang voor ze kiemen ??
groetjes !!!
xxx
Nathalie
vrijdag 6 april 2007 - 01:25
jumperke

Jumperke

midden februari heb ik ze gezaaid en 2weken geleden zijn ze uitgekomen in een serre waar het nu rond de 35 graden is het is een serre waar de vroegere eigenaar cactussen in kweekte dus met verwarming en zo ze is ongeveer 25m² en ze zit een 2 tal meter in de grond mijn datura's kwamen ook dan maar uit


groetjes jerko
zaterdag 7 april 2007 - 00:10
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

hoi,
duurt dat dan ongeveer een maand voor ze kiemen ????
en ik heb ook al gehoord dat de hibiscussen die je zaait ,de zelfde kleur niet gaan hebben als de hibiscus waarvan je zaad hebt genomen ==> is dat waar ??
maar langs de andere kant is dat toch leuk om dan te zien welke kleuren er allemaal van komen ?? vind je ook niet ??
groetjes
xxx
nathalie
zaterdag 7 april 2007 - 19:43
Esem

Esem

Ja Nathalie,
hibiscus komt niet kleurvast terug.
Maar het is een verrassing om nieuwe kleuren te bezitten.
Gr Esem,
zaterdag 7 april 2007 - 20:02
hildavw

Hildavw

Hello allemaal,
Je kan ook bewust een stukje grond rond je hibiscus niet schoffelen, dan zal je zien dat daar verschillende jonge plantjes te voorschijn komen.
Wat ik wel al ondervonden heb, toen ik plantjes bijhield om uit te delen aan collega's die pas begonnen met hun tuin, is dat je van geluk mag spreken als 1 op 10 bloemen krijgt.
Je moet dus wel geduld uitoefenen.
Ik steek ze voorlopig in een potje en als ik dan na 3 jaar, jawel 3 jaar, zie dat er geen bloemen aan komen, vliegen ze onherroepelijk in het compostvak.
Veel geluk met de zaailingen !
Hilda
zaterdag 7 april 2007 - 21:51
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

hoi,
krijgen er sommige zaailingen dan Geen bloemen ???
ik d8 dat ze allemaal bloemen kregen !
groetjes!!!!!!!!!!!
xxx
Nathalie
zondag 8 april 2007 - 02:04
Tine

Tine

Ik heb tot nu toe bij al mijn zaailingen bloemen gekregen. Het duurt alleen wat langer dan dat je de hibiscus stekt, maar dat is logisch. Een stek is bij het begin al ouder dan een zaailing en bloeit daarom ook eerder. Wacht zo'n 5 jaar en de plant zal gegarandeerd bloeien.

Tine.
zondag 8 april 2007 - 04:25
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

hoi,
hoe en wanneer moet je de hibiscus dan stekken ???
groetjes !!!
xxx
Nathalie
dinsdag 10 april 2007 - 17:46
jumperke

Jumperke

nu kan je die al stekken
Hibiscus die je zaait is wel groeikrachtiger dan diegene die je stekt


groetjes jerko
dinsdag 10 april 2007 - 20:21
Esem

Esem

IK heb ook 3 jaar moeten wachten voor de eerste zaailing een bloem toonde.
Dus zeker niet wanhopen hoor
Gr Esem,
woensdag 11 april 2007 - 05:22
christine2

Christine2

helllo
een vraagje. Verleden jaar heb ik van iemand een zaailing gekregen van een hibiscus, die
was ongeveer 15 cm ze had die uit haar tuin gehaald met wat aarde aan en in een plastiek
zakje gestoken. Ik heb deze in een pot geplant om zo verder te kweken, deze heeft zelfs in de zomer
reeds 3 bloempjes gehad. Deze winter heb ik de plant in pot beschut weg gezet. Nu is deze struik reeds
40 cm hoog met veel uitlopende knoppen. En als beginneling had ik graag geweten of ik die moet terug
snoeien om de struik te laten vertakken om nadien in de tuin uit te planten. Wie weet raad.
zondag 15 april 2007 - 06:35
Esem

Esem

christine,
Ik zou nog wel enkele jaartjes wachten om de struik terug te snoeien
40 cm is nog niet zo groot hé
Of je wil er misschien een bonzai van maken.
Ik heb er staan die nu ongeveer 5 jaar oud zijn,ze staan in potten ,en zijn om en bij de Meter hoog, en zijn nog steeds niet gesnoeid.
Gr Esem,
zondag 15 april 2007 - 15:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon