menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eremerus problemen

Ga naar meest recente reactie

davea1980

Davea1980

Beste allemaal,

Sinds vorig jaar sheb ik een eremerus staan op mijn balkon
En is ook in bloei gekomen. Ook in maart/april kwam al snel de krans met bladn
Boven de grond. Echter staat de groei nu stil, en krijgt de plant bruine bladpunten.

Ik heb destijds voeding gegeven, en de aarde lijkt niet bepaald zwaar en dichtgeslipt, en is ook
Niet extreem nat. Er staat een plant naast ( kamperfoelie?) en krijgt pas water als de blaadjes van die plant gaan hangen, daar de eremerus niet tenat mag staan.

Iemand een idee? Ik heb niet het idee dat het verdorren van de bladeren zich nu verder. Doortrekt naar de kern van de plant, maar vordering zie ik er ook niet in. Imand een idee?
woensdag 30 mei 2012 - 08:57
Polplastron

Polplastron

De bladeren van Eremurus verdorren tijdens en na de bloei: dat is heel normaal; vervolgens gaat de plant in rust om zich voor te bereiden op volgend jaar.
Heb je al bloemen gehad? Bij mij staan ze nog heel groen en zijn de bloemen nog aan het uitkomen.
woensdag 30 mei 2012 - 10:18
davea1980

Davea1980

de plant is nog klein, en blmoemknop is nog nieteens in zicht.
woensdag 30 mei 2012 - 11:20
Polplastron

Polplastron

Post eens een foto, misschien dat dat meer info geeft.
woensdag 30 mei 2012 - 11:26
davea1980

Davea1980

Hierbij de foto.
Is voor het eerst dat ik dit heb bij een van mijn planten.

Voeding heb ik hem een keer gegeven. Daarna niet meer.
Iemand een idee? staat in cocopeat, en pot heeft gaten in de bodem. Staat op het Zuiden, en heeft de hele dag de zon zoals voorgaande jaren

Bloemen & Planten

vrijdag 1 juni 2012 - 22:55
Tuinprins

Tuinprins

Dat de plant vorig jaar bloeide kwam doordat hij het bij de kweker goed naar zijn zin heeft gehad, de bloemknoppen worden immers een jaar van te voren aangemaakt. Dus dat hij nu niet bloeit heeft te maken met de omstandigheden van vorig jaar. Te weinig zon misschien maar meer waarschijnlijker lijkt mij dat Eremurus het in een pot niet naar zijn zin heeft. Geen soort dus voor een pot maar voor de volle grond.

Dat afsterven van de bladeren is normaal. Ik zou de plant in de volle grond zetten of weggeven. Zet iets in de pot wat daar goed tegen kan zoals eenjarigen of Eucomis (kuiflelie, moet 's winters wel naar binnen).

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 2 juni 2012 - 07:28
davea1980

Davea1980

Dank voor je reactie.

Echter stond hij daar altijd in een terracotta pot.
Ik kocht hem in pot namelijk. Toen heb ik hem overgetzet in een plastic pot.
Het gekke is dat de vuurpijlbloem ( even de naam kwijt ) het wel perfect doet. Zijn deze geen verre famillie van elkaar?

Ziuden nu de wortels wegrotten als ik hem laat zitten? Anders wil ik hem volgend jaar in een grote pot zetten. Die pot is 1 mtr breed en 1,50mtr hoog. Ik dacht eerst dat hij te nat stond, dus ben gaan minderen met watergiften. Echter ging de ane plant toen hangen, en ben ik weer water gaan geven. Uitgraven gaat lastig omdat hij nu verweven zitet de kamperfoelie. Hopeliijk rot de plant dus niet weg, zodat ik hem nog kan verpotten in de herfst.

Wel jammer dit. En vreemd dat pot verhaal. Hij staat nu in cocopeat. Misschien kan dat het ook zijn? Iig bedankt..


Grt

Dave
zaterdag 2 juni 2012 - 12:59
Tuinprins

Tuinprins

Vermoedelijk is de knol in de late zomer of vroege herfst gerooid en speciaal opgepot om als bloeiende plant te verkopen. Als knol zijn deze planten lastig aan de man of vrouw te brengen. De handel is gericht op visueel aantrekkelijk spul. Ik sta er altijd weer versteld van dat mensen in het voorjaar zoveel bloeiende bollen op pot kopen terwijl ze ook makkelijk zelf in het najaar bollen in de tuin hadden kunnen zetten tegen een veel gunstige prijs.

Eremurus is van oorsprong een steppeplant die veel warmte nodig heeft. Afgelopen jaar hadden we een slechte zomer dus het zou ook kunnen dat daar de oorzaak van het niet-bloeien ligt.

Als Eremurus te nat staat kan de knol gaan rotten. Goede drainage is essentieel. De plant is echter in de natte zomer van 2011 ook niet weggerot dus ik zou hem laten zitten. Zorg wel dat de plant in de volle zon staat want Eremurus is, zoals eerder gezegd, een steppeplant.

Cocopeat is prima, daar ligt het niet aan.

Eremurus en Kniphofia zijn inderdaad familie van elkaar (behoren beide tot de leliefamilie) maar dit wil niet zeggen dat ze hetzelfde zijn of dezelfde omstandigheden prefereren. Ik ken verschillende familieleden die van elkaar verschillen als dag en nacht ...


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 2 juni 2012 - 19:39
davea1980

Davea1980

Beste tuinprins,

Bedankt voor je uitleg, ik was jiet echt duidelijk in de eerste post denk ik.
Deze wortel heb ik gekregen uit een bestaande pot als 'nijet bloeiende plant' maar als wortelstok.

Deze wortel had de twee jaren daRvoor in een terracotta pot gezeten bij mijn oud buurman, en groeide daar goed. Uit pot gehaald, en toen bij mij in een pot gestopt. Dit was eigenlijk een tweede handsje, en niet als bloeier gekocht. Was in de war met de kniphofia. Ik laat de plant zitten
En hopelijk groeit hij door. Hij staat nu op het Zuiden in de volle zon de gehele dag.

Ik heb de dode punten weggeknipt, en plant is nu dus weer groen. Zo kan ik makkelijk zien
Of het bruiningsproces verder gaat. Dank voor de uitleg. Heb trouwens wel voor de zekerheid
Een nieuwe besteld. Mogen pas in het najaar opgepot worden dacht ik? Wat als ik ze nu toch gewoon oppot? Maak ik dan eventueel kan op alsnog een bloem? Oppotten zal hopelijk geen kwaad kunnen...

Grt

Dave
zaterdag 2 juni 2012 - 23:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon